Megugrani a lécet

Miben segíthet most a Református Tananyagfejlesztő Csoport az otthonról tanító pedagógusoknak? Pompor Zoltánnal beszélgettünk.

A pedagógusok számára most komoly kihívás a digitális távoktatásra való átállás, de szerencsére nem maradnak segítség nélkül. A sok felajánlás és a hivatalos útmutatások mellett számíthatnak a Református Tananyagtár szakszerű és a gyakorlatban kipróbált segédleteire is. Az itt fellelhető, szakmailag magas színvonalú, a keresztyén nevelést támogató anyagok a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájának köszönhetőek, amely nemcsak tartalmat fejleszt, de szemléletformáló képzéseket is tart a pedagógusoknak. Nyomtatott és digitális kiadványaik mellett oktatási segédanyag lehet a Peregrin nevű online játékuk is, amelyet nemrég indítottak újra. A csoport vezetőjével, Pompor Zoltánnal arról beszélgettünk, miben segíthetik a nemrég bevezetett digitális távoktatást.



Hol dolgoznak most a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkatársai? Be kell járni még az irodába?
Mindenki otthonról dolgozik közülünk, ez most a legbiztonságosabb. Hála Istennek a technológia lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztőkkel e-mailen, telefonon, Skype-on tudjuk tartani a kapcsolatot, és csak a legszükségesebb esetekben, például szerződés aláírásakor ugorjunk be rövid időre az irodánkba. Ebben a helyzetben mindenkinek azt tanácsoljuk, hogy maradjon otthon, ha megteheti!

Mennyire álltak készen a digitális távoktatásra való átállásra a csoport projektjei?
Bár kezdettől fogva arra készülünk, hogy a papír alapú tartalmak mellett digitális tartalmakat is létrehozzunk, ez a terület még nem áll olyan készültségben, hogy minden tantárgyhoz kellő támaszt nyújtson az átállás során. Ami elkészült, az ingyenesen, regisztráció nélkül elérhető a Református Tananyagtár oldalán, és rengeteg kiegészítő tartalom is van hozzájuk, videók, hanganyagok. Készítettünk ajánlót a digitális tartalmainkhoz, hogy a pedagógusokat ezzel is segítsük ebben a rendkívüli helyzetben. A mi szerepünk most az, hogy anyagainkat minél több helyre és minél többek számára el tudjuk juttatni. Profilunknak megfelelően a keresztyén neveléshez és oktatáshoz adunk kiegészítő tartalmakat, ebben tudunk segíteni. Saját webfelületet is fejlesztünk az online tanuláshoz és tanításhoz, de ez még nincs kész.

Ez utóbbit hogyan kell elképzelnünk, és mikorra várható az elkészülte?
A feladat- és tananyagkészítő felület a Református Tananyagtár megújulásának a része lesz: újabb funkciók várhatóak, vonzóbb kialakításban. Eredetileg áprilisra terveztük a tesztelését és szeptemberre az élesítését, a nyár folyamán pedig ehhez kapcsolódó képzéseket tartottunk volna. Bár sok mindent újra kell gondolnunk ennek kapcsán, nem tudjuk korábbra hozni az indulását. Mostanra már mindenki eldönthette, milyen keretrendszerben fog dolgozni, és menet közben senki sem váltana át másikra. Viszont sok szeretettel ajánljuk a Hashtag.school oldalt, ami nagyban hasonlít a mi készülő felületünkre, mert azonos fejlesztésen alapszik. Aki a református fenntartású intézmények közül oda regisztrál, az a Református Tananyagtárra tervezett felületen is látni fogja majd a létrehozott csoportjait és tartalmait.

Peregrin

Ha van már alternatíva, miért fontos, hogy a saját felület is elkészüljön?
Fontos látnunk, hogy amit most sok cég ideiglenesen ingyenessé tesz, az a válsághelyzet elmúltával újra fizetőssé válhat. Mi azon dolgozunk, hogy hosszú távon is ingyenesen elérhető felületet és tartalmakat biztosítsunk a református oktatási intézmények számára, és amennyire csak tudjuk, segítsük a pedagógusokat a felhasználás során. Ezért nem kell versenyeznünk – tartalomban sem. Nagyon sok tananyag vált most ingyen elérhetővé, akár a köznevelési portál kínálatára gondolunk, akár az Oktatási Hivatal honlapján elérhető alkalmazásokra és digitális tartalmakra, de ennek csak örülünk. Tartalomból van bőven, készülnek is újak, de nem kell a rendkívüli helyzet miatt még többet előállítanunk.

Valóban, ingyenes tartalomból és online segítségnyújtásból már túlkínálat van. De honnan tudjuk, mi az, ami ezek közül megbízható?
Nem mindegy, ki ajánlja fel a segítséget. Az Oktatási Hivatal, a Református Pedagógiai Intézet és a Zsinati Oktatási Iroda ajánlásait érdemes figyelembe vennünk. Ezek mindegyike szakmailag hiteles, gyakorlati tapasztalatokon alapuló és megbízható forrás. Mi elsősorban a saját anyagainkra és a velünk együttműködő szakemberek és fejlesztők tanácsaira hívjuk fel a figyelmet. Ezekhez szeretnénk minél több segédanyagot létrehozni. Érdemes mindent kritikával fogadni, ezért azt javaslom a pedagógusoknak, hogy bármit használnának is fel, szánják rá az időt, hogy előbb alaposan átolvassák, majd átgondolják, mit és hogyan alkalmaznának az adott anyagból. Jó lenne, ha a tudatos felhasználás gyakorlata terjedne el.

Akkor a mostani helyzet egyúttal jó lehetőség is a felzárkózásra?
Szontagh Pál, a Református Pedagógiai Intézet igazgatója úgy fogalmazott, hogy most a köznevelés résztvevői nekifutás nélkül ugrottak helyből körülbelül tíz évet. Ez nagyon találó hasonlat. Ami eddig váratott magára, azt hirtelen kell megvalósítani. Olyanok is találkoznak most a digitális módszertannal, akik amúgy nem találkoztak volna, és rá fognak jönni, hogy ez nem is akkora ördöngösség, mint azt gondolták. Ha nyitottabbak lesznek az online megoldásokra, könnyebben használják majd a fejlesztéseinket. A mostani helyzet jó lehetőség arra is, hogy sokakkal megismertessük a tartalmainkat. Olyan működő keretrendszert kell kialakítanunk a református iskolák számára, amely biztosítja mindehhez az ingyenes eszközöket. Hogy mindenki meg tudja ugrani azt a bizonyos lécet.



Hogyan segíthet a léc megugrásában a Peregrin nevű online játék?
A Peregrin történelem, művészettörténet, hittan és magyar oktatására is alkalmas, segítségével a diákok komplex módon ismerkedhetnek meg a református kollégiumok és a magyarországi reformáció történetével. Tavaly versenyként indítottuk el, idén januárban volt az ünnepélyes díjkiosztó. Fontosnak tartottuk, hogy a verseny lefutása után is adjunk lehetőséget a diákoknak a használatára, ezért indítottuk újra. Ez most nem verseny, ez csak gyakorlás, játék és hasznos időtöltés. Ezúttal nincsenek csapatok, mindenki egyénileg játszhatja. A korábbi tartalmakat új struktúrában, új elrendezésben biztosítjuk a diákok és a pedagógusok számára. Így még a korábbi versenyzőknek is más élmény lesz a játék.

Pontosan miben lett más?
A minijátékokat városokra, szereplőkre, legendákra, ereklyékre, történelmi terekre osztottuk fel. A pedagógusok is több mozgásteret kaptak benne: lehetőségük van jobban belenyúlni a rendszerbe, és ki tudják választani a diákjaik számára szükséges minijátékokat attól függően, hogy mivel szeretnék jobban megismertetni a gyerekeket. A református oktatási intézmények tanulói és pedagógusai számára teljesen nyílt a regisztráció, ennek során be kell írniuk, hogy melyik iskola tagjai. Folyamatosan gondolkodunk azon, hogy hogyan tudnánk szélesebb rétegek felé nyitni a játékkal, de ez ebben a fázisban még nem realitás. Hosszú távon majd mások számára is szeretnénk hasonló, iskolán kívüli oktatástámogató online rendszert biztosítani.

A futó projektek közül mi az, amit újra kell tervezni a rendkívüli vészhelyzet miatt?
Ez attól is függ, meddig tart ez az állapot. Ezt jelenleg nehéz lenne megjósolni. Én azt gondolom, arra érdemes készülnünk, hogy a tanév hátralévő részében már végig digitális távoktatás lesz. Viszont a már futó projektjeink emiatt nem állnak le, legfeljebb átütemeződnek. Több kiadványunk kipróbálása is elkezdődött. Persze, ki kell találnunk, hogyan folytatódhatna a tesztelés nem iskolai környezetben. A nyomtatott könyvek és füzetek azonban továbbra is fontosak maradnak. Tárgyalunk a Kálvin Kiadóval több kiadványunk átadásáról, hogy azok bolti forgalomban is elérhetővé váljanak, például az Iskolaböngésző, a Jóság néni csokija és az Alsós irodalmi szöveggyűjtemény kapcsán.



Milyen tantárgyakat érintenek az aktuális projektek?
Történelemből közel hatvan témacsomagunk készült el 9-12. osztályra. Ezekhez sok digitális tartalom is kapcsolódik, amely a mostani időszakban különösen hasznos lehet, főleg az érettségire készülőknek. Egyebek mellett az új NAT által javasolt történelmi témákhoz is készítünk feldolgozási módszertant az 5.-től a 12. évfolyamig terjedően. Igyekszünk a reformátusságot érintő kérdésköröket mélyebben feldolgozni. A Daloskönyvhöz szeretnénk hangzóanyagot és akkordkíséretet összeállítani. Az 5. osztályos természetismeret tantárgyhoz a teremtett világot középpontba helyező tananyag-feldolgozási módszertant készítünk. Ennek során megpróbáljuk komplexebb módon értelmezni a természettudományokat. Őszre már lesznek a pedagógusok által kipróbálható egységek is ehhez kapcsolódóan.

Visszakanyarodva a jelenlegi helyzetre: a szülőknek is komoly terhet jelent akár több gyerek tanulásának felügyelete a home office mellett. Nekik milyen tanács adható?
Elsősorban nagyon sok türelmet kívánunk a szülőknek! Erre a senkinek sem könnyű helyzetre ők még annyira sem voltak felkészülve, mint a pedagógusok. Az viszont pozitívummá lehet, hogy még jobban belelátnak a diákok életébe, és abba, mennyi mindent kell tanulniuk. Azt tanácsoljuk, hogy ne pedagógusként álljanak hozzá mindehhez. Inkább próbáljanak meg a gyerekekkel több offline tevékenységeket végezni, például a kisebbeknek olvassanak sok mesét! Vegyék le a polcról azokat a könyveket, amelyeket már régen vettek le, és mindennap olvassanak! Beszélgessenek a gyerekekkel sokat, ne csak arról, hogy mit tanultak, hanem arról is, hogy hogyan boldogulnak a feladataikkal, hogyan élik meg a helyzetet. A körülményekhez képest próbáljanak meg velük minél többet mozogni!


Képek: Pompor Zoltán, Református Tananyagfejlesztő Csoport