Egyébként jól vagyok?

A drog nem olyan, mint a bárányhimlő, amit egy bizonyos vírus okoz, hanem tünet arra, hogy nem megy az élet, a fiatal elakadt valahol.  A problémás – iskolakerülő, dohányos, italozó, drogozó vagy éppen rosszul tanuló – fiatalokért nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek is sokat tehetnek, ha megtanítják nekik, hogyan támogathatják társaikat. A református drogmisszió öt különböző modult dolgozott ki, amelyben a legmodernebb tudományos kutatások eredményeit felhasználva adják át a módszertant az érdeklődőknek: pedagógusoknak, szülőknek, diákoknak.

Nem bárányhimlő
A drog nem olyan, mint a bárányhimlő, amit egy bizonyos vírus okoz, hanem tünet arra, hogy nem megy az élet, a fiatal elakadt valahol – mondja a Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió vezetője. Victorné Erdős Eszter református lelkész a nyolcvanas évektől foglalkozik drogos fiatalokkal. Az általa vezetett ráckeresztúri drogterápiás otthonban több százan gyógyultak ki függőségükből és kezdtek új életet. A szakember azt meséli, gyakran előfordul, hogy a fiatal kijelenti: „Nincs nekem az életemmel semmi bajom, csak túl sokat drogozom, egyébként jól vagyok".
– A drog azonban azt jelenti, hogy a fiatalnak nincs megküzdési stratégiája azokra a hiányokra és traumákra, amikkel szembesül. A drogozás egyik indikátora lehet a terhelt családi környezet, valamint az iskolához fűződő rossz kapcsolat. Ha egy gyerek rosszul tanul vagy deviáns magatartást tanúsít, akkor szinte biztos, hogy súlyos traumák állnak a háttérben.

Komplex segítség
A drogmisszió komplex képzést ajánl, amely segíthet, hogy a gyerekek kiegyensúlyozottabbak, boldogabbak lehessenek.
– Több mint húsz éve foglalkozunk drogprevencióval, bár nem ez volt a fő profilunk. Folyamatosan hívtak minket ifjúsági csoportokhoz, táborokba, iskolákba, különböző közösségekbe. Annyi felkérésünk volt, hogy többször is nemet kellett mondanunk. Évek óta érett bennünk, hogy akkor válna teljessé a munkánk, ha megnyitnánk a drogmisszió prevenciós ágát olyan szakemberekkel, akik profik, teljes szívvel és keresztyén elkötelezettséggel végzik a munkájukat.

 

A rablás és a biztonsági öv
A drogmisszió legkeresettebb alkalmai azok, amelyeken a ráckeresztúri drogterápiás otthonban gyógyult fiatalok mesélnek arról, hogyan változott meg az életük, miután megszabadultak a kábítószertől, ráadásul gyógyulásukat Istennek tulajdonítják. Erdős Eszter szerint azonban a népszerűsége ellenére sem az úgynevezett bizonyságtétel a leghatékonyabb módszer, ugyanis – mint mondja – a serdülőkben él egyfajta „cowboy romantika", és hajlamosak azonosulni a negatív hőssel.
– Amikor egy jó kiállású, vagány, helyes, tetovált fiatal srác arról mesél nekik, hogy ő korábban bűnözésből élt, prostituáltakat futtatott, lopott, rabolt, drogozott, de most már jó fiú, betartja a törvényeket, beköti a biztonsági övet, adót fizet, családot alapított, templomba jár, akkor a kiskamasz követendő példának tarthatja a rosszat és a jót is. Úgy érezheti, hogy először kipróbálja ő is a rosszat, aztán később majd megváltozik, és előadásokat tart arról, hogyan kell jól viselkedni. Azonban ezek a kissrácok nem ismerik az érem másik oldalát, amiről a volt drogosok nem mesélnek nekik. Például azt, hogy a börtönben megerőszakolták, összeverték őket, esetleg férfi prostituáltak voltak, számos megaláztatást, szégyent, kudarcot, szörnyűséget éltek át. Önmagában tehát a bizonyságtétel akár ingoványos terület is lehet.

Nem másoktól halljuk
A drogprevenció összetett kérdés, ezért a szakemberek a nemzetközi kutatások által alátámasztott, hatékony módszereket alkalmazzák.
– Kompetenciafejlesztéssel, készségfejlesztéssel, dramatikus módszerekkel dolgozunk, hogy egészségesen fejlődjenek a gyerekek, és ne is akarjanak tudatmódosító szerekhez nyúlni. Különböző modulokat kínálunk az iskoláknak, csoportoknak, fiatalokkal foglalkozó szervezeteknek, és mindenki azt a képzési formát választhatja ki, amit optimálisnak gondol.
A tanórai és tanórán kívüli foglalkozások nagymértékben különböznek a megszokott iskolai órától.
– Ezek interaktív foglalkozások, ahol a diákok érzelmeivel dolgozunk. A bejelentkező körben mini gyakorlatokat végzünk, hogy a gyerekek lelke megnyíljon arra, amiről beszélgetünk. Soha nem frontális előadásokra kell gondolni, ahol okos dolgokkal tömjük a fejüket a táblánál állva. Az attitűdváltozás ugyanis soha nem attól következik be, hogy valamit hallunk másoktól, hanem attól, hogy mi megfogalmazzuk a magunk számára. Ezért olyan módszertant dolgoztunk ki, hogy a gyerekek maguk mondják ki a különböző dolgokat és ezt megbeszélik egymással profi moderátor vezetésével. Fontos, hogy a feldolgozás ellenőrzött körülmények között történik, és nem a téren, az utcán, bizonytalanságok közepette.

Gyerek a gyerekért
A második modul (talán) az összes közül a leghatékonyabb képzés, amelyben gyerekek segítenek gyerekeknek. A kortársképzés azért fontos, mert a kamaszoknál a hasonló korú fiatalok értékrendje sokkal preferáltabb, mint a szülőké – állítja Erdős Eszter.
– A közvélekedéssel ellentétben nem az a hatásos, amikor egy sztár addiktológus fantasztikus showműsorral kápráztatja el a gyerekeket egy iskolai órán. Sokkal inkább hat az, amikor a gyerek egy kortársa – akár hebegve-habogva – beszél a többieknek. A kortársképzésnek ezernyi technikája ismert, és egészen kiskortól lehet már alkalmazni. A gyerekeket könnyű motiválni arra, hogy rászoruló társaik mentorai legyenek. A patronáló rendszert úgy lehet kialakítani, hogy a pedagógus vagy mentálhigiénés szakember az önkéntes jelentkezőkből kiválaszt alkalmas – vagány, hiteles, szerethető – gyerekeket, akik az egy osztállyal lejjebb lévőknek segítenek. Mindenki olyan valakinek segít, akit hozzárendel a felnőtt. A párok együtt játszanak, „lógnak", tanulnak, a felnőtt pedig időnként szupervíziót tart, ahol megbeszélik és megosztják egymással a tapasztalatokat. Figyelemreméltó külföldi példákat ismerünk. Ezek a szelíd módszerek nagyon hatékonyak, a segített gyerekek szárnyakat kapnak attól, hogy van egy barátjuk, aki értük van. A sérült gyerekek teljesítménye még akkor is javul, ha soha nem tanulnak, csak együtt pingpongoznak vagy fociznak a mentorral. Ráadásul a drogozás egyik indikátora a rossz kapcsolat az iskolához, a gyerek azonban a kis mentorán keresztül érezni fogja az iskola szeretetét is. A szakembereink tudnak segíteni a mentor gyerekek kiképzésében, sőt ha szükséges, moderáljuk is a folyamatokat.

Pedagógusoknak és szülőknek
Az akkreditált pedagógusképzésünk hatvan órás, de az iskolák igénye szerint vállalunk akár néhány órányit is – folytatja a mentálhigiénés szakember.
– A rövidített képzés alatt elmondjuk, hogyan lehet különböző drogprevenciós módszereket bevinni az iskolai órákra is. Amit tanítunk, az nemcsak szemlélet, hanem konkrét módszerek, technikák, amelyekkel jobban tudnak majd a tanárok konfliktust kezelni. Nemcsak a pedagógusoknak, a szülőknek is tartunk képzéseket, úgynevezett szülősulit. Ez sem előadás, hanem közös esetmegbeszélés, gondolkodás. Hat-nyolc szülő vesz rajta részt, ahol mindenki elmondhatja a problémáját, például arról, hogy a gyerek mindig azt mondja, nincs lecke, aztán hozza az egyeseket. A szakember vezetésével közösen törik a fejüket, hogy mit lehet tenni. Számos családnál alig van motiváció ilyesmire, de ha elkezdődnek a bajok, nagyon fontos odafigyelni, változtatni, ha nem akarják, hogy a gyerekük végül a börtönben, a drogelvonón vagy legrosszabb esetben a temetőben végezze. A változtatás lemondásokkal jár, de gondoljunk csak bele, hogy akkor is megváltozik egy család élete, ha mondjuk súlyos beteg lesz az egyik gyerek. Ilyenkor minden a szörnyű problémára koncentrálódik, és összefog a család. Ez a követendő példa azokban az esetekben is, amikor gondok jelentkeznek a gyereknél. Azt a lehetőséget is felkínáljuk, hogy szakembereink bejárnak a fogadóórákra, így nemcsak az osztályfőnökhöz, vagy a szaktanárokhoz mehetnek be a szülők, hanem egy olyan lelkigondozói szobába, ahol bátran el lehet mondani, hogy a gyerek lop, csavarog vagy hazudozik.

 

A nemi betegségtől a boldog családig
A családi életre nevelés modul ugyan tananyag kellene hogy legyen az iskolában, de nem az, holott ez a kulcsa annak, hogy boldog gyerekünk legyen – véli Erdős Eszter.
– Érdekes, élvezetes formában próbáljuk átadni a gyerekeknek, hogy élhetnének boldog családi életet. Egy átlag iskolában a szexuális felvilágosítás annyiból áll: „használj óvszert, hogy ne légy terhes és nemi beteg." De azt senki nem tanítja meg, hogyan tudja a fiatal boldogan megélni a szexualitást úgy, hogy a párja is boldog legyen, az életük pedig kiteljesedjen a szextől. A szex ugyan jó hívószó napjainkban, de valójában a legtöbb embernek ez teszi tönkre az életét, itt vannak a legnagyobb sebek, fájdalmak, miért is? Miért nem tanítjuk meg a fiataloknak, hogy a szex a boldogság forrása és nem a fájdalom kútja? Miért nem tanítjuk meg nekik, hogyan működnek a családok? Hány gyereket vállaljanak? Mikor muszáj elválni, vagy miért érdemes és kell együtt maradni? Az ember személyes boldogsága a családtól függ, de még a testi élete is, hiszen azok, akik házasságban élnek, sokkal hosszabb életűek, mint egyedül élő társaik. Akkor leszünk boldogok, ha családot teremtünk magunk körül, és megtanulunk családban élni. A jó család azonban nincs magától, mert magától csak a gyom terem. A harmonikus családot meg kell teremteni, és meg kell tanulni, hogy a saját boldogságunkért csak mi magunk vagyunk a felelősek, senki más.
– Drogprevenciós szakembereinket úgy válogattuk meg, hogy mindannyian tudjanak lelkesedni és másokat lelkesíteni. Etikusak, hitelesek, szeretik az embereket és a munkájukat. Nem titkoljuk, hogy reformátusok vagyunk és hiszünk Istenben. Azt is tudjuk, hogy a vallás fontos védőfaktor a drogozás ellen, hiszen a kutatások szerint a hívő fiatalok sokkal kevesebbszer nyúlnak a kábítószerhez, mint az ateisták. A mai gyerekek komoly problémája az úgynevezett amotivációs szindróma, vagyis, hogy nem lelkesednek, nem inspirálja őket semmi. A minden mindegy állapot a drogozást kiváltó lelki szindrómák közé tartozik, ezért is fontos, hogy olyan szakemberek tartják a képzéseinket, akik releváns pszichológiai ismeretekkel bírnak, a magas színvonalú szakmai tudás mellett pedig lelkesek és lelkesíteni is tudnak.

Fekete Zsuzsa 

A református egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Missziója várja egyházi és világi iskolák, csoportok, gyülekezetek, ifjúsági klubok, szülői egyesületek, pedagógusok jelentkezését prevenciós programjaira.

A részletek:

Drogprevenciós munkaágunkban speciális felkészültségű, professzionális, elhivatott, saját életükkel is jó példát mutató szakemberek nyújtanak segítséget a pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek a drogprevenció, az egészségfejlesztés, a lelki egészség és az egészséges életmód területén. Szívesen vállaljuk drogprevenciós foglalkozások megtartását iskolákban, csoportokban.

A programban nem a felvilágosító előadásokon megszokott, unalomig ismételgetett sablonokat mondjuk el a gyerekeknek. Megtanítjuk azt is, mit kell ahhoz tenniük, hogy megvalósíthassák terveiket és sikeres, boldog felnőttek legyenek, hiszen attól, hogy valaki nem drogos, még nem biztos, hogy elégedett és boldog.

Akkreditált képzésünk:

- pedagógusok akkreditált 60 órás drogprevenciós továbbképzése

Az alábbi Nemzeti Drogmegelőzési Intézet által ajánlott modulokat kínáljuk:

- érzékenyítő tréning tanároknak

- drogprevenciós tanórai- és tanórán kívüli foglalkozások

- szülők iskolája (szülősuli) és iskolai drogprevenciós fogadóóra szülőknek

- kortárssegítő-képzés

- családi életre nevelés

A Tisztás Közösségi Hely (Budapest I. Szilágyi Dezső tér 3.) klubhelyiségünkben is tudunk osztályokat ,csoportokat fogadni.

A prevenciós pályázati kiírások tartalmi kitöltésében is szívesen segítünk!

Bővebb tájékoztatást munkatársainktól kérhetnek: Bartha Katalin Budapest (06-30-9502044 tisztas@tisztashely.hu), illetve Czere-Ambrus Mária Dunaújváros (06-30-4909326 vagy 06-25-788962) ujvaros@drogproblemak.hu