„A fény angyala” – Kortárs keresztény művészeti gyűjtemény a Kecskeméti Katona József Múzeumból

A kiállítás megtekinthető 2019. január 6-ig a Pesterzsébeti Múzeum Gaál Imre Galériában (1203 Budapest, Kossuth Lajos utca 39.), keddtől vasárnapig 10-18 óráig.

Keresztény, vallásos, szakrális, egyházi és liturgikus művészet. Amikor alapító kurátorként elindítottuk Kecskeméten a Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálékat, tudatos döntés volt a részünkről, hogy az adott lehetőségek közül a legszélesebb kört érintő területet választottuk. Véleményünk szerint ugyanis a kiállítás-sorozathoz kapcsolódó, s az előbbiekben említett fogalmak bármelyikének a kiemelése esetén jelentősen leszűkítettük volna a lehetőségeinket a 21. századi és a mindenkori kortárs magyar művészeten belül. Osgyáni Sára: Húsvéti körmenetA keresztény tematikát, mint az európai művészet egyik legfőbb összetevőjét, egyfajta útjelzőként kiemeltük, sőt a sorozat nevében is jeleztünk. Az elmúlt majd két évtized során tehát a Kecskeméti Képtár (jelenlegi nevén a Kecskeméti Katona József Múzeum Képzőművészeti Gyűjteménye) fő tevékenységi és gyűjtőköre a keresztény tematika jegyében alakult. A 2000. évi „próbatárlatot” követően, 2002-ben, az első alkalommal a keresztre feszítés jelenetét és a legfontosabb szimbólumot, a keresztet választottuk, majd 2005 tavaszán a Genezis őstörténeti részét, a Teremtés könyvének első 11 fejezetét. A harmadik biennálén, 2006-ban az oltár volt a téma, míg a negyediken Krisztus példázatait „adtuk fel”. 2009/2010-ben az Apokalipszis, a Jelenések könyve volt az ábrázolandó, megjelenítendő ikonográfiai program, 2013 tavaszán az angyalok, 2015-ben, a hetediken a gyermekek, a gyermekség, 2016-ban pedig a magyar és a magyarországi szentek. Idén tavasszal rendeztük meg a kilencedik biennálét, melynek alcíme ezúttal A hét főbűn – Hieronymus Bosch nyomában volt. A sorozat sikerét jelzi, hogy rekordszámú jelentkező, 236 művész 234 alkotást, illetve sorozatot adott be, amiből a zsűri összesen 126 alkotó 125 művét javasolta kiállítani és a katalógusban megjelentetni.

A Kortárs Keresztény Ikonográfiai Biennálé első kilenc alkalma során összesen 1105 alkotást sikerült kiállítanunk a mindenkori zsűri után a kecskeméti Cifrapalotában, ami jól mutatja, hogy mennyire hiányzott egy ilyen sorozat a magyarországi kiállítási palettáról. A biennálék alkalmával sokan fölkapták a fejüket, s végre többen is észrevették, hogy a rendszerváltozás ellenére ez a terület még mindig a mesterséges ideológiai elfojtás következményeit nyögi. Magyarországon a kilencvenes évekig a fiatalabb nemzedékek legjobbjai a keresztény ikonográfiával szinte nem is találkozhattak, legfeljebb csak egy lehetőleg minél távolabbra tolt művészeti hagyományként, művészettörténeti leckeként, tévesen azt sugallva, hogy itt csupán egy végtelenül elavult, korszerűtlen, további alkotások létrehozására méltatlan területről van szó. A keresztény mitológia azonban mélyebben gyökerezik Európa kultúrájában, gondolkozásmódjában, művészetének történetében és különösen az emberi lelkekben annál, hogy valaha is teljes egészében elveszítse a mindenkor érvényes aktualitását. Sebastian Francknak, Bruegel kortársának szavai ma is érvényesek: „Az egész Biblia újból és újból megismétlődik: Ádám bűnbeesése, a tudás fája, a bűnbánat, ugyanígy a halál és az élet… Krisztus szenvedései a maguk módján mindennap végbemennek és az összes története a Bibliának szintén… Bennünk a belsőnkben, innen jön ki minden, és ha úgy alakulna, hogy Krisztus külsőleg visszatérne, mint ahogy tagjaiban mindennap jön és szenved, úgy ismét újra és újra megfeszítjük őt, apáink mértékét betöltve”.

Pájer Emília: BábelA keresztény biennálékhoz kapcsolódik az a szintén bő másfél évtizede folyó módszeres gyűjtői tevékenység, melynek eredményeként a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti gyűjteményén belül létrehoztunk egy, a nem egyházi fenntartású magyarországi múzeumokban ma még egyedülállónak tekinthető, speciális gyűjteményi egységet. A kollekció szerencsére folyamatosan gyarapodik, melynek köszönhetően már túl vagyunk a 430. beleltározott tételen. Gyarapítási keret hiányában a fő módszer a művészek rábeszélése arra, hogy ajánlják fel műveiket a múzeumnak. A gyűjtemény összetétele, minősége tehát alapvetően az alkotók jóindulatától és az egyes biennálék témájától függ, éppen ezért igyekszünk kihasználni a Nemzeti Kulturális Alap által kiírt műtárgyvásárlási pályázatokat is. Az alkotóktól tudjuk, hogy adományozási kedvüket jelentősen fokozták azok a tárlatok, melyeken egy-egy válogatást mutattunk be, így élővé téve ezt a múzeumi tárgy együttest (pl. Eger, Zsinagóga Galéria; Budapest, Klebelsberg Kultúrkúria; Kiskunfélegyháza, Szent István templom; Zalegerszeg, Göcseji Múzeum). Az eddigi legnagyobb lélegzetű bemutató a Pécsi Galériában volt 2014-ben, ahol 94 művész 121 alkotását lehetett megtekinteni. A leglátogatottabb pedig a következő év tavaszán a budapesti Szent István Bazilika lovagtermében Útmutató – Kortárs Keresztény Művészeti Gyűjtemény Kecskeméten címmel megrendezett tárlat volt, amelyet 56 ezren tekintettek meg. 2016 végén a Vízivárosi Galériában pedig sor került az első olyan kiállításunkra is (Karácsonyi Tárlat XV. – Szakralitás a kortárs zománcművészetben), ahol egy műfajt kiemelve, illetve az adott területet képviselő művészeti egyesülettel (Tűzzománcművészek Magyar Társasága) együttműködve mutatkoztunk be. Végül 2017 nyarán, a Magyar Művészeti Akadémia meghívására, a Vigadó földszintén mutathattuk be a gyűjtemény egy részét, melyhez katalógus is társult. Mindezek a tények egyértelműen arra mutatnak, hogy a biennáléknak hosszabb távon is érezhető hatása van a magyar művészetben, s más egyedi vonásaival együtt külön helyet biztosít a többi kiemelkedő jelentőségű országos kiállítás-sorozat között.

ifj. Gyergyádesz László

Megnyitó: 2018. november 14. (szerda) 1700

A kiállítást rendezte és megnyitja: ifj. Gyergyádesz László művészettörténész, Móra Ferenc-díjas muzeológus, a Kecskeméti Katona József Múzeum képzőművészeti gyűjteményének vezetője

Köszöntőt mond: dr. Papp Miklós, pesterzsébeti görögkatolikus lelkész, főiskolai docens

Közreműködik a Jubileumi Eötvös kórus férfikara (karnagy: Balassa Ildikó)

A tárlaton részt vevő művészek (102 alkotó, 103 mű): Aknay János; Aranyi Sándor; Aranyász Zita; Ardai Ildikó; Bábás Erika; Balanyi Károly; Ballonyi Pál Margit; Balogh Edit; Bészabó András; Bohus Áron; Borbély F. Gusztáv; Bori Dóra; Borsódy Eszter; Csete Ildikó; Csík Gabriella; Csollák Mihály; Dárday Nikolett; Dréher János; Fazakas-Koszta Tibor; Fodor Ilda; Gál Lehel József; Gáll Ádám; Ganczaugh Miklós; Gérné Mezősi Aranka; Gonda Zoltán; Győrfi Ádám; H. Barakonyi Klára; Harsay Ilona; Henn László András; Hévizi Éva; Homoki Anikó; Hús Zoltán; Jászberényi Matild; Kádár Katalin; Kántor József; Katona Katalin; Kecseti Gabriella; Kertészfi Ágnes; Kiss Márta; Kneisz Eszter; Koszta Zsófia; Kótai József; Kovács Keve; Kőhegyi Gyula; Kun Éva; Kustár Gábor; Lendvai Péter Gergely; Lieb Roland Ferenc; Maczkó Erzsébet; Madarászné Kathy Margit; Makkai Márta; Máté János; Matzon Ákos; Mátyássy László; Mazalin Natália; Mészáros Marianna; Móder Rezső; Oberfrank Luca; Olajos György; Olescher Tamás; Orient Enikő; Orosz István; Osgyányi Sára; P. Boros Ilona; Pájer Emília; Pap Judit; Penkala Éva; Pistyúr Imre; Prutkay Péter; Rékasy Levente; Ruczek Zsófi; Rudó Anna; Sándor József – Attila; Sejben Lajos; Skoda Éva; Soltész Melinda; Somodi Ildikó; Stefanovits Péter; Szántó István; Székács Zoltán; Szekeres Erzsébet; Széles Judit; Szemadám György; Szemereki Teréz; Szikora Imre; Szilágyi Imre; ifj. Szlávics László; Szolláth Katalin; Szűcs Zsuzsanna; Tápai Nóra; Tellér Mária; Tóth Bogyó István; Tóth Csaba; Tóth Szvetlána; Török Tamás; Turi Endre; Véghseő Klára; Vén Zoltán; Vladár Csaba; Zalubel István; Zelenák Katalin; Zöld Anikó; Zsigmond Aranka.

Szakmai információ:
ifj. Gyergyádesz László művészettörténész (Kecskemét)
Mobil: +36 (30) 287-2549; E-mail: gyergyadesz@gmail.com

Képek:
Osgyáni Sára: Húsvéti körmenet
Pájer Emília: Bábel