„A jót a rossztól elválasztó vonal nem államokon, nem társadalmi osztályokon keresztül, sőt nem is politikai pártok között húzódik… hanem minden emberi szívben.”
Alexander Szolzsenyicin
Elindulni könnyű, kitartani nehéz
Levéltár-pedagógiai programot indít Magyar Nemzeti Levéltár 2016 októberétől, csatlakozva a Reformáció 500 emlékévhez. Az utazás Wittenbergbe című programban általános és középiskolás gyerekek vehetnek részt.
A program célja, hogy a diákok megismerkedhessenek a levéltári kutatás módszertanával, illetve többet megtudjanak a magyarországi reformáció kialakulásáról. Az októberben induló foglalkozásokra a Magyar Nemzeti Levéltár munkatársainál regisztrálhatnak az érdeklődő osztályok, szakkörök, fakultációk és hittanos csoportok.
Az iskolások az „Utazás Wittenbergbe” kiadványt lapozva átfogó és színes képet kaphatnak a reformáció koráról, tanairól és mai napig tartó hatásairól. A kiadvány egy képzeletbeli utazásra hív a reformáció születésének időszakába, magyarországi vonatkozásaival együtt. Főleg levéltári forrásokra alapozva, szövegek, képek és a hozzájuk kapcsolódó kreatív feladatok segítségével fokozatosan bővíthetik az ismereteiket. A jubileumi feltáró munka méltó bemutatkozási lehetőség a levéltár számára, valamint kiváló alkalom arra, hogy megértesse a jövő nemzedékével: az intézmény miért az ország egyik számottevő kulturális egysége – mondta a projektbemutatón Mikó Zsuzsanna, a Magyar Nemzeti Levéltár főigazgatója.
Könnyű elindítani, nehéz benne kitartani
Az „Utazás Wittenbergbe” programról Kovács Eleonóra projektvezető, főlevéltáros azt mondta portálunk érdeklődésére, hogy a levéltár-pedagógiai programmal legfőbb céljuk a világra nyitott diákok figyelmét felkelteni, valamint vonzóvá tenni a kutatói pályát számukra.
– A foglalkoztató füzet megszületését sok előkészület előzte meg, hatfős munkacsoport dolgozott rajta. Érdekes, kreatív feladatokat alkottunk. Aki belelapoz a füzetbe, képzeletbeli utazáson vehet részt, amelynek kiindulópontja Wittenberg. Nemcsak az egyháztörténet állomásait szeretnénk megmutatni, hanem azt is, hogy milyen hatással volt a protestantizmus a magyar kultúrára, az irodalomra, az építészetre és a jelképekre. A gyerekek nem tanulás és magyarázat nélkül fognak hozzá a feladatok megoldásához, előtte részt vesznek egy levéltári órán. Elsősorban felső tagozatosoknak és gimnazistáknak javasoljuk a foglalkozásokat. A gyerekek szeretik az érdekes történeteket, ha ilyen pontot találnak, akkor eredményesen tanulható és tanítható a reformáció is. A projekt során Luthert találtam a legizgalmasabb személyiségnek, az fogott meg a történetében, hogy valamit könnyű ugyan elindítani, de nehéz benne kitartani – mondta a szakember.
A jelenről és a jövőről szól
Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság miniszteri biztosa azt mondta a Parókia portálnak, hogy folyamatosan aktív munkakapcsolatot tartanak a levéltárral, ennek fontos mérföldköve a mostani projekt.
– A múlt sok területe még az ismeretlenség homályában van, de nagyon sok izgalmas adat kerül elő napról napra az átfogó kutatásoknak köszönhetően. A levéltárról talán sokan azt gondolják, hogy ódon falak és elsárgult papírok között mindig csak a múltat kutatják, de itt valójában a jelenükről és a jövőnkről van szó, amihez szükséges a múltunkat megismerni. Az online ismeretanyag mindenki számára elérhető, és kézbe adhattunk egy levéltár-pedagógai füzetet, ahol játékos módon lehet új ismeretekhez jutni. A legnehezebb kérdéseket is úgy állították össze, hogy a helyes válaszra rávezetik az olvasót.
A foglalkozások egy országos tanulmányi versenyhez nyújtanak felkészülést azoknak a diákoknak, akik az órák után szívesen próbára tennék frissen szerzett tudásukat. A győztes csapat jutalma, hogy elutazhat Wittenbergbe, ahol Luther Márton elindította a reformáció hitéletbeli, kulturális és társadalmi folyamatát azzal, hogy kitűzte 95 pontból álló tételsorát a wittenbergi vártemplom kapujára. A versenyt külön szervezik az általános és a középiskolásoknak.
Részletek és további érdekes információk a Reformáció MNL hivatalos oldalán elérhetők.