"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
„Ki vagy te, és milyen áldozatot hoztál?”
A Jézus Krisztus szupersztár az Istentől elszakadt, de Istent kereső ember kérdéseit teszi fel. Megtaláljuk-e a válaszokat a rockopera dalait hallgatva?
A darab megszületésének 50. évfordulója alkalmából fórumbeszélgetés-sorozatot indított a Budapesti Evangélikus Egyetemi Gyülekezet és az 1RE Egyetemi Református Misszió a Magyarországi Egyházak Ökumenikus Tanácsának székházában. A sorozat célja, hogy közös gondolkodásra, beszélgetésre hívja az érdeklődőket, nyilvános fórumot teremtsen a rockopera üzenetének, keletkezésének, társadalmi hatásainak és nem utolsósorban teológiai vonatkozásainak vizsgálatához.
Az Andrew Lloyd Webber és Tim Rice szerzőpáros által írt világhírű rockoperát 1971-ben mutatták be New York-ban. Fogadtatása több országban is rendkívül sikeres volt, az 1972-es londoni debütálását követő nyolc év alatt 3358 alkalommal láthatta a brit közönség. A rockoperát Norman Jewison rendező vitte filmvászonra 1973-ban, alkotása idővel a vasfüggönyön is átjutott, feliratos változatát Magyarországon is bemutatták 1983-ban.
A mi emberi, őszinte kérdéseink
Bár a Jézus Krisztus szupersztár tömegek – keresztyének, egyháztól és hittől távol állók, más vallásúak, ateisták – figyelmét hívta fel a Nagyhét eseményeire és az evangéliumra, újszerű történetfeldolgozása, zenéje és Jézus-ábrázolása megosztotta a közönség sorait. A darab az 1960-as évek vietnámi háborújától, hidegháborús légkörétől és a kibontakozó fogyasztói társadalom problémáitól terhelt Amerikában született meg, Jézus Krisztus személyét ennek a keresztyénségtől eltávolodott, ám spirituálisan kiéhezett társadalomnak mutatta be.
A szeptember 22-ei fórumbeszélgetés alapját a címadó Superstar dal adta, amely a darab legvégén hangzik el. A dal és így a rockopera a refrénnel zárul: „Jesus Christ, Jesus Christ, Who Are You, What Have You Sacrificed?” – Jézus Krisztus, ki vagy te, és milyen áldozatot hoztál? Ezt a másik főszereplő, Júdás Iskáriótes énekli, aki a történet szerint ekkor már halott, a „túlvilágról visszatérve” vonja kérdőre Jézus Krisztus személyét, küldetését, áldozatát.
„A halott tanítvány ekkor már nem a saját, hanem az utókor hangján teszi ezt, a hippi-korszak és a 20. század társadalmi kérdéseit az első században szegezi Jézusnak. A darab a ’60-as évek szubkultúrájába emelte át az evangélium szereplőit, ez vonatkozik a ruhákra, frizurákra, a koreográfiára és nem utolsósorban a zenére. A ’60-as évekre vált egyértelművé, hogy a keresztyénség mellett más vallások is elérhetők, sok hippi életében volt meghatározó a buddhizmus és a hinduizmus. A rockoperában Jézus személye és története konfrontálódik a különféle világvallásokkal. Júdás a mi emberi, őszinte kérdéseinket fogalmazza meg, lelkisége az Istentől elszakadt emberiségé” – fogalmazott Bence Áron evangélikus lelkész, a beszélgetés moderátora.
Korszakok és okok felett
Ennek a konfrontációnak része a darab Júdás-ábrázolása, az említett dalban a tragikus sorsú tanítvány többek között azt kérdezi, a Megváltó miért éppen az ókorban jött el, amikor a 20. században már milliókat tudott volna megszólítani a technika segítségével.
„Nem értjük, miért épp az első századi Palesztinában jött el a Messiás, de valljuk, hogy Isten akaratából történt így, az igazi kérdés, hogy el tudjuk-e fogadni ezt a döntést. Ha megnézzük a történelmi kort, nem látunk különös okot Jézus megérkezésére: nincs világvége-hangulat, a Római Birodalom prosperál, a társadalmi körülmények rendezettek. A Megváltó eljövetele minden korban azt üzeni, az emberi bűntől, gonoszságtól kell szabaddá válnunk, ezért ma sem szükséges különleges indokot keresni arra, hogy Jézus Krisztust keressük. Ez nemcsak a társadalmi korra, hanem a személyes életünkre nézve is igaz” – tette hozzá Bedekovics Péter református lelkész.
Mérték helyett mélység
Júdás nem érti Jézus motivációit, nem tudja elfogadni, hogy mestere végig engedelmeskedett Istennek, nem lázadt fel. A szupersztár meghal, önmagát áldozza fel az őt megvetőkért – ez teljesen ellentmond mindennek, amit a sztárságon értünk.
„Az Írás azzal teljesedett be, hogy a Messiás meghalt, erről számos ószövetségi utalást olvashatunk. Jézus többször is tett említést haláláról, ahogy Bogárdi Szabó István püspök fogalmazott, ezt az áldozatot nem a mértékében, hanem a mélységében kell látnunk. Ha csak arra figyelünk, milyen kegyetlen és meghökkentő halál lett osztályrésze a Megváltónak, csak a sajnálatig és az értetlenkedésig jutunk, de ha meglátjuk Krisztus áldozatának a mélységét, megérthetjük, Isten miért lett emberré. A mélység a mi emberi állapotunkra is igaz, Krisztus kereszthalálával ebből a mélységből emeli ki az embert, hatalmas, emberfeletti vállalás ez a részéről” – jegyezte meg Bobok Ágnes református egyetemi lelkész.
A rockopera három főszereplője Jézus, Júdás és Mária Magdolna, de igen fontos és kidolgozott szerep jutott Kajafásnak és Pilátusnak is. Olyan karaktereket láthatunk, akik hús-vér emberekként, karizmatikus személyekként vannak jelen, rendkívül erőteljes zenei betétekkel, nagy erejű képekkel hatnak ránk, a 20. és 21. századi közönségre. A darab középpontba helyezi Júdás személyét és megítélését, arra a különbségre fókuszál, amely Jézus és közte érződik.
Bátorság és kockázat
A rockoperában jó szándékú, racionális tanítványt látunk, aki nem tudja elfogadni Krisztus istenségét, azt gondolja, az isteni megközelítéssel a messiási szerep teljesen félrecsúszik. Egyfajta rehabilitáció történik a Jézus Krisztus szupersztárban, Júdás tehetséges, jóvágású, szép férfi, aki sokak szemében meggyőzőbb lehet Jézusnál – osztotta meg gondolatait Gombkötő Beáta evangélikus egyetemi lelkész.
„Különbséget kell tennünk az evangéliumi és a filmbeli Megváltó között, számomra azért fontosabb itt is Krisztus személye és halála, mert bátorsága, határokat feszegető élete mindig is közel állt hozzám, megdöbbentő szembesülnöm azzal, hogy a határok átlépése kereszthalállal járhat. Ezzel együtt jobb kockázatosan, mint megalkuvón élni, és akik Krisztust követik, nem kerülhetik el a szenvedést. Jézus sem menekült el a kockázat elől, bár úgy tűnhet, vesztett, valójában győzött, halálával az egész világra gyakorolt hatást.”
A két főszereplő konfliktusa az egész rockoperát áthatja, a címadó, záró dal az Istennel szemben lázadó, megváltást, kereszthalált megkérdőjelező sátáni lelkiséget tárja elénk.
A tervek szerint havonta megrendezendő fórumbeszélgetés végigkíséri ezt a konfliktust, a rockoperával együtt keresi a válaszokat a 21. századi ember istenkeresésére. „Nagyon építő lehet számunkra meghallani a Megváltó válaszait, amit a darabban ad az őt kérdezőknek. Krisztus nem mondott le az értetlenkedő, őt cserbenhagyó tanítványokról, ahogy ma is odalép korunk magányos, lelkileg kiüresedett, Isten és a keresztyén hit ellen lázadó emberéhez” – zárta a beszélgetést Bence Áron.