"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Olvass egy élhetőbb életért!
Az alfa-generáció olvasási hajlandóságát támogató projektet indít a MeseCentrum. Harmath Artemisz irodalmárt kérdeztük meg arról, mit is olvassunk tanévkezdéskor.
Vármegye-szerte vándorló szabadpolc – olvasósarok szakértőkkel
Az olvasósarok-szimulátor, amire kíváncsiak voltunk, érkezésünkkor egy kicsi irodában pihent. A kedvünkért „kicsomagolták” valamelyest, hogy elképzelhessük, hogyan fog festeni, amikor ezt a nagyon friss és válogatott könyvekkel teli szabadpolcot vármegye-szerte elérhetővé teszik az olvasni vágyó gyerekek és szüleik, vagy könyvtárosok és pedagógusok számára is.
Az Ifjúsági és Gyerekirodalmi Centrum (IGYIC) 2019-es létrejötte óta folyton változó feltételek közt küzd a gyerekekért. A piaci áramlatokkal és gazdasági érdekekkel szemben számukra az irodalmi és esztétikai minőség a fontos egy-egy gyerekkönyv kapcsán. Az IGYIC és olvasókat támogató oldala a Mese Centrum szellemiségéért a vezető, Harmath Artemisz irodalomtörténész felel, aki a Károli Gáspár Református Egyetem Gyermekirodalmi képzésének óraadó tanára is egyben, gyermekirodalmi szakértő.
Legfrissebb projektjük az olvasóvá nevelés támogatására jött létre, hogy a lehető legszélesebb körben és a legfiatalabb életkorban találkozzanak a gyerekek minőségi irodalommal. Ezért Topolyától Párizsig bárhová készek indulni, hogy a legfrissebb gyermekkönyveket nemcsak kézbe adhassák, de szakértőként segítsenek megtalálni az érdeklődőknek a korosztályuknak megfelelő és érdeklődési körben passzoló magas minőséget képviselő gyerekkönyveket.
A projekt idén nyáron a Gyerekszigeten mutatkozott be nagyközönség előtt, az ősz folyamán pedig vármegye-szerte elérhető lesz, de kereskedelmi célja nincs. Része a felolvasás, kortárs gyerekirodalmi szövegeket egy-egy színész saját eszköztárát használva elevenít majd meg, miközben életkor és tematika szerint csoportosítva hozzáférhető lesz a legfrissebb gyerekirodalom, a szülők számára pedig elérhető lesz a szakmai segítség Harmath Artemisz, Nyulász Péter és Veress Gyöngyi személyében, ha tanácstalanok, hogy mit is adjanak a gyermekük kezébe.
„A vásárlói kedvet és nyitottságot mindenképp mutatnak a gyerekkönyvpiacra jellemző növekvő eladási adatok: fontos a gyerekirodalom, fontosak a gyerekek. Mi jó válaszokat szeretnénk adni a sokszor nem tudatosodó kérdésekre. Azzal foglalkozunk, hogy mit lenne érdemes vásárolni, vagy eljuttatni az iskolákba, esetleg ajánlott olvasmányként feldolgozni, vagy óvodákban hasznosítani.” – mondja Artemisz.
Közben azon gondolkodom, hogy valóban kevés iskolai ajánlott-olvasmány listát láttam az utóbbi tíz évben, amely tartalmazott kortárs irodalmat. Miközben ezen merengek, egyre inkább megértem az olvasósarok hasznát – hiszen könyvtárba, könyvesboltba bárki elmehet, de hogy a választását megbízható szakértő személyes véleményére építse, az eddig nem volt bárkinek elérhető.
Annál is inkább, mert a Gyermekirodalmi Centrum szerkesztette könyv, amit a kihelyezett olvasósarokban mindig meg lehet majd találni, nem is került kereskedelmi forgalomba, pedig igazi kuriózum.
Istenes versek alsósoknak?
A Felhőpárna a PKÜ kiadásában megjelent versantológia, melyet Ayhan Gökhan költő és az IGYIC válogatott és szerkesztett Harmath Artemisz ötlete alapján –
nem csak a transzcendens kérdésével foglalkozik, hanem azzal a különlegesen érzékeny helyzettel is, hogy mi történik, ha a gyermek gyászol, hogyan lehet egy kicsi lelket ennek a nehéz érzéscsomagnak a cipelésében támogatni. Arról, hogyan segítenek a gyász hordozásában a versek, Artemisz így vélekedik:„Annak a felismerése, hogy írásban áll: mással is történik ilyesmi az életben, nagyon fontos. Ha egy gyereknek szembe kell néznie közvetlen hozzátartozójának elvesztésével, annak az érzésnek a súlya és a hatása is rendkívüli, a gyerek azt gondolja, hogy ez vele esik meg először a világegyetemben. Ezzel szemben pedig ott van a költemény, amelynek a sorai ismerősek lehetnek, mert gyakran gyerekperspektívából láttatják ezt az élethelyzetet.
A gyerekek természetszerűleg is egyedül maradhatnak sokszor a gyászukkal, mert a szülőnek is nagyon nehéz beszélni erről és talán eltérő szakaszát is élik meg a családtagok a gyásznak – a vers közelítheti egymáshoz a családtagokat.”
A gyász is közelről érinti Artemiszt, aki 2019-ben vesztette el férjét (Térey János, költő idén szeptember 14-én lett volna 53 éves – a szerk.) és kereste a tovább élés kapaszkodóit két kisfiával együtt. Nekik személyesen az esti közös és hosszas meseolvasások segítettek sokat.
„Sokszor a népmesék alapszituációja, hogy az apa vagy az anya meghal, s ezt követően a kibomló történetekben mindig ott van a teljes élet harca, amivel azonosulni lehet: megmérettetés, hosszú várakozás, kilátástalanság és hosszú-hosszú próbatételek után a jó és rossz is elnyeri jutalmát. Ennek a struktúrának az ereje a mai napig ugyanúgy működik.”

Az igazat kell hallaniuk
Ha a gyász kamasz gyereket érint, a szakértő Regős Mátyás Tiki című regényét ajánlja olvasásra. „Pont azért szeretem ezt a regényt, mert keresetlen és nem próbál egy ideális világot felvázolni, hanem megmutat egy olyan diákot, aki éppen bajban van és nem találja a helyét, akiben összeomlott az addigi világa, és nagyon keresi, hogy hogyan tudja az indulatait levezetni. Ezzel szembesültem a saját gyerekeim gyásza kapcsán is, akik az édesapjukat vesztették el. Volt egy időszak, amikor káromkodásért folyamatosan beírásokat kaptam a tanároktól -– teljesen jogosan. Természetesen nem tőlem tanulták a trágárságot, hanem pontosan tudtam, hogy ez a gyász olyan szakaszában történt, amikor keresték a feszültséglevezetés útját. Ilyenkor jó, ha van mellettük értő és támogató felnőtt – aki akár könyvet is ad a kezükbe.”
Humorral nézni a tanévre
Támogatás a tanévkezdéshez is jól jön. Szülők, diákok és pedagógusok egyaránt küzdenek az új tanév elején – az utóbbiak talán egy kicsit az eddigieknél is jobban.
Artemisz nagyra értékeli a Református Tananyagtár irodalmi szöveggyűjtemény-sorozatát, amely nem csak pedagógusok, hanem családok számára is hasznos és digitálisan is elérhető. A változások feldolgozásához segítség a kalendárium-szerűen felépülő szöveggyűjtemény a Kerek élet fája, Bajzáth Mária válogatását ünnepekhez kapcsolódóan érdemes forgatni.
Az irodalmár szerint azonban a legfontosabb, amivel a gyermekeket támogathatjuk, a humor. „Szerintem az jó kezdés, hogyha a különbségeinkre megpróbálunk humorral felkészülni. Mert lesznek. Lesznek különbségek és lesznek konfliktusok, akár diák-diák, akár diák-tanár között. A szórakoztató gyerekirodalom nálam előnyt élvez bármilyen élethelyzetben a tanító jellegű, didaktikus szövegekkel szemben. Nagyon szeretem például Harcos Bálint könyveinek a humorát, a Boszorkánycica szerintem nyolc éves korig telitalálat -– nagyon kedves verses mese tele bájos humorral, meglepetéssel és remek költői megoldásokkal, szenzációs illusztrációval támogatva.”
A kedves, kicsit tesze-tosza, csetlő-botló figurákkal különösen szeretnek azonosulni a gyerekek. Artemisz szerint ebben a kategóriában klasszikusnak számít Békés Pál Kétbalkezes varázslója, még mindig frissnek pedig a kis Csücsök Keresztesi József verses meseregényében (Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza – a szerk.), aki szembesülni fog majd a nagy bajokkal, országos és világméretű problémákkal. Rátkai Kornél által illusztrálva friss és igazán a stílushoz passzoló rajzokkal jelentek meg újra Békés Pál meseregényei, nagyon fontos könyv a Félőlény, ha azt keressük, hogyan tud egy gyerek a saját bensőjében lejátszódó félelmekkel szembenézni.
A Disney-figurák uralta vizuális kultúra hatását csak lépésről lépésre lehet megváltoztatni. Artemisz családi példát hoz, ahogyan édesanyja tanítónőként külön foglalkozott egy-egy Lázár Ervin mese kapcsán Réber László illusztrációinak értelmezésével, így adva kulcsot a gyerekek kezébe, hogy egy-egy egyszerű kép milyen gazdag jelentéstartalmat hordoz.
Az iskolakezdés nehézségei közt az alkalmazkodás fontosságát emeli ki Artemisz. Ehhez Simonyi Cecília Noé bárkája című könyvét ajánlja, ami a klasszikus bibliai történetet egy nagyapa unokájának a szemszögéből dolgozza föl. Csodálatos illusztrációval, ami nagyban hozzájárul a történet értelmezéséhez, kibontásához, amelyik követi részben a bibliai gondolatritmus formát. „Ez a csodálatosan illusztrált könyv családi élethelyzetben mutatja be az alkalmazkodás fontosságát – kicsit visszaidézi számomra a Covid -idejét, és támogat gyereket, felnőttet abban, hogyan tudják egymást nem csak elviselni, hanem elfogadni és konstruktívan segíteni.” – mondja a szakértő.
Dr. Harmath Artemisz gyermekirodalmi szakértő ajánlatai a tanévkezdéshez az alsós és nagycsoportos korosztálynak, főként óvoda-iskola közti váltás segítéséhez (6+):
- Bajzáth Mária:, Kerek élet fája, Lampion, 2023.
- Barcs Kriszta:, Így működik a lelked, Kulcslyuk, 2023. 7+
- Békés Pál:, Félőlény, Jelenkor, 2021. 10+
- Brenifier, Oscar:, A jó és a rossz, az vajon mi?, Móra, 2016.
- Harcos Bálint: Boszorkánycica, Pagony, 2018.
- Harcos Bálint: Halandzsarablók, Pagony, 2020. 8+
- Harcos Bálint: Felhőcukrászda, Pagony, 2022.
- Kästner, Erich:, A repülő osztály, Móra, 2022.
- Keresztesi József: Csücsök, avagy a nagy pudinghajsza, Móra, 2019.
- Majoros Nóra: Ramszesz 80 gyereke, Csimota, 2022.
- Simonyi Cecília: , Noé bárkája, Lampion, 2022.
- Zalka Csenge Virág: Ribizli a világvégén, Móra, 2021.
- Zalán Tibor: Királylányok nagykönyve, Cerkabella, 2022.
- Kezd őszülni a nyár…, szerk.: Miklya-Luzsányi Mónika, Miklya Zsolt, Magyar Református Egyház, 2019.
- Felhőpárna – Versek léten innen és túl gyermekvers- antológia, IGYIC (Ifjúsági és Gyermekirodalmi Centrum), 2021.
Fotó: Füle Tamás, Orosz Anett (Jelenkor Kiadó)
A Bibliás Könyvesbolt visszaköltözik régi helyére: szeptember 28-án nyílik a megújult Ráday-házban, ahol a régi igényességgel várja az olvasókat, Zalán Tibor: Királylányok nagykönyve is szerepel a kínálatban.