„Az igehirdetésnek akkor van ereje, ha ember áll az emberek előtt, csak éppen palástban, és olyan hangon szól, olyan szavakkal, amit mindenki megért."
Békési Sándor
Pecséthordozók
Régóta szerettem volna már prózában is megszólalni a verseskötetek után, és beszélni a számomra legfontosabb témáról, Isten és ember kapcsolatáról, de úgy, mintha csak beszélgetnénk egymás között, közvetlen hangon, itt-ott a humort is beleszőve.
Nehézségek és elutasítások után egyszer csak sorra nyíltak az ajtók, és a könyv szabad utat kapott. A Pecséthordozók címet az egyik esszé révén kapta, ott az Énekek Énekéből vett idézet adta a párhuzamot, de az egész kötetre vonatkoztatva azokra az emberekre gondoltam, akiket az Úr elpecsételt magának, akik a saját eszköztárukkal, talentumaikkal szolgálják Isten ügyét, akik egyszerű, „hétköznapi” emberekként vagy alkotóművészekként a hit útját járják, Jézus Krisztus tanítását próbálják az életükben megvalósítani.
Az esszékötet tíz év anyagából készült válogatás. Az 51 cikkben a transzcendencia és az ember kapcsolatát vizsgáltam, olvasmányos stílusban megfogalmazva, képekkel, főleg művészettörténeti alkotásokkal illusztrálva. Képzőművészként és pedagógusként évtizedek óta foglalkozom művészettörténettel, mindig izgatott, hogyan látják a Biblia üzenetét a képző-és iparművészek, költők, írók, hogyan transzformálják a saját alkotói nézőpontjukon keresztül, hogyan hozzák az üzenetet, mert hiszen minden igazi műalkotás szakrális, legalább szegről-végről…
A könyv alapjául a református Parókia Portálon régebben működő folyóirat, a Közös(s)Ég Magazin szolgált, ahol öt éven át jelentek meg havonta a cikkeim, előre megadott témák szerint. A folyóirat 2015 júniusában szűnt meg, többek között ez indokolta a könyv kiadását. Ehhez az anyaghoz csatlakoztak azok az esszék, riportok, interjúk, amelyek egyéb – főként keresztyén – internetes, ill. nyomtatott folyóiratokban láttak napvilágot, és olyanok is, amelyek a különböző művészettörténeti, bibliai előadásokon, itthon, és a szórványmagyarság területén elhangzott előadásaim alapján készültek.
A kötetanyag három részre oszlik. Az Angyallenyomatok főként családi vonatkozású, gyermekkori élményeket dolgoz fel, a cikluscím a könyv irányultságát jelzi, a Pecséthordozók című részben vannak a Parókián megjelent tematikus cikkek, az Isten ügye iránti elköteleződésre utalva, a Tükörvallató ciklusba főként a költőkkel, képző-és iparművészekkel készült interjúk, recenziók kerültek, a cím ugyanakkor utal a szembenézésre, számot vetésre önmagunkkal.
Az esszék nagy része a képzőművészeti alkotásokon keresztül mutatja be és tárgyalja a keresztyén ember mindennapjait érintő kérdéseket. (Kommunikálok, tehát vagyok, Hímes Húsvét, Pecséthordozók, Bocsánat vagy bocsika?)
Hogyan viszonyul a keresztyén ember a világ állandó változásaihoz, kihívásaihoz, a tudomány és művészet eredményeihez, hogyan igazítja hozzá hitét, erkölcsiségét, mindezt a gyermeknevelés, oktatás, alkotómunka tekintetében, a legkülönbözőbb hétköznapi témákat is figyelembe véve? Hogyan viszonyulunk a ma is fellelhető, sőt megújuló babonákhoz, mágiákhoz? (Szemtől szemben félelmeinkkel, Vércseppek gravírozva).
Hogyan vélekednek költőink, íróink, képzőművészeink a mindennapok szakralitásáról, pl. az angyalok szerepéről? (Angyallenyomatok, Kárpáti Tamás fényáteresztő képeiről, Kakaós csigától a kortárs festészetig, Arckép verstükörben – Kiss Domokos lelkész költészete, Rónai Éva többrétegű textilmeséi, Lélekvetületek – Pirk László festészetéről, Hajózás belső tengeren – Filip Tamás költészetéről.)
Milyen a ma emberének ironikus hozzáállása az otthonhoz, a család szerepéhez? Kialakul-e a „belső otthonunk” ? (Mindenütt jó, de legfehérebb a konyhakredenc)
Interjúk lelkészözvegyekkel, akik alkotó emberek is: hogyan élték túl társuk, életmódjuk, egzisztenciájuk, otthonuk elvesztését, hogyan vitték tovább a közös ügyet? (Szószéktől a favágásig, Kiss Domokos lelkipásztor szellemi hagyatéka)
Hogyan működik a szülő-gyerek kapcsolat, felkészítés a kihívásokra, az ima szerepe, gyakorlata, célja, a művészeti képzés keresztyén szemmel. (Mindennapi kenyerünk)
Betegek, haldoklók felkészítése a halálra, az átlépésre, a család segítő szerepe, összefogása. (Anyósringató, Kórház belülről, Egymással élesítve.)
A transzcendencia kifejeződése a művészetben, költők párbeszéde Istennel: (Kifejeződünk, mielőtt befejeződünk? Gyerekszáj az égig ér.)
A Reformáció szerepe, a reformátusság kérdései, problémái, eredményei, önszerveződő ifjúsági közösségek (Reformáció a képzőművészetben, Ezt cselekedjétek, Református egység? SörKert – diák bibliaóra, fedőnévvel).
Szakrális szimbólumokkal foglalkozó esszék (Fényjelek, Az igazság ösvényein, Tekeredik a kígyó, Alkalmasak-e a kiválasztottak, A létramotívum szakralitása és az ugróiskola, Iránykérdés az életfa kapcsán, Szellemi kalandtúra egy kerítésdísz nyomában – a szarvmotívum eredete).
Bibliai témák feldolgozása a képzőművészet eszközeivel (Júdás szerepe az evangéliumokban)
Kitekintés más felekezet felé, mit tanulhatunk tőlük? (Ernő atya, a csigológus barát, a Csend Háza.)
Festő-restaurátorként, pedagógusként, képzőművészként és költőként több nézőpontból kiindulva dolgoztam fel tapasztalataimat, de a legfontosabb indíték a könyv megírásánál az volt, hogy olyan emberi és művészi példákat állítsak az olvasók elé, akik őszintén keresték a kapcsolatot Istennel, akiknek az életében Jézus Krisztus keresztáldozatával megnyitotta a földi életen túlmutató távlatot.
A kötet megjelenését a Nemzeti Kulturális Alap Miniszteri Pályázata támogatta, melyért hálás köszönettel tartozom. Kiadója a Muravidék Baráti Kör Kulturális Egyesület, akik áldozatos munkával segítették a könyv megszületését, és köszönöm a Parókia Portál és a Közös(s)Ég szerkesztőinek, hogy annyi éven át lehetőséget és inspirációt adtak a cikkek megírásához.
A kötet megvásárolható a Bibliás Könyvesboltban, a Ráday utca 28. szám alatt.