„Lehet, hogy amikor az emberi próbálkozás elér önnön határáig és csődöt mond, akkor fog szabadon működni Isten ereje."
Corrie ten Boom
Séta Amszterdamban
Vannak helyek, amelyek sokadik alkalommal is érdekesek. Főként, ha nem csupán a mindenki által ismert látványosságokat keressük. Persze tavasszal Hollandiában járva mindenképpen érdemes meglátogatni Keukenhof fantasztikus színekben pompázó virágoskertjét. Ugyanakkor – különösen a teológiai tárgyakat hallgatóknak – jó kicsit a tankönyvekből kipillantva megpróbálni a sokat emlegetett történeteket, városokat a maguk élő valóságában szemlélni.
Amszterdam is tartogat meglepetéseket azoknak a látogatóknak, akik a megszokott turistaútvonalak mellett egyháztörténeti érdeklődéssel is körülnéznek. Jó élményeket, de sajnos rosszakat is kapunk.
A Rijks Múzeum termeiben a világhírű németalföldi mesterek munkái között ismerős portréra bukkantam. Háttérben a tenger, és magától értetődő módon hadihajók, az előtérben egy földgömb, jobb karját azon pihenteti Michiel de Ruyter tengernagy. Méltatlanul keveset beszélünk róla, holott ő volt az, aki a Földközi-tengeren hadakozott a franciák ellen, amikor az európai protestáns államok értesültek a magyar evangélikus és református lelkészek gályarabságáról. 1676. február 11-12-én de Ruyter a németalföldi államtanács utasítására Nápolyba hajózott. Az 1675 márciusában gályarabnak eladott magyar prédikátorok közül 26-an voltak még életben. Ruyter admirális kiszabadította őket.
Minden beszámoló közismerten becsületes, hazáját végtelenül szerető, emellett mélyen vallásos emberként emlékezik meg róla. Ami persze bármennyire fontos és szép erény, a politika irányítói számára akkoriban is zavaró volt. Ezért a nemzeti hőst újabb és újabb csatákba küldték. Végül 1676. április 22-én egy ágyúgolyó összezúzta mindkét lábát, és két nappal később belehalt a sérülésbe. A Nieuwe Kerkben (Újtemplomban) temették el. A Rijks Múzeumban olyan festmény is látható, amely a síremlékéről készült.
Talán jobb is, ha csak ott csodálja meg az ember, ugyanis a Nieuwe Kerk már hosszabb ideje nem egyházi, hanem kulturális intézmény. Jelenleg a World Press Photo kiállításnak ad otthont, de egy hónappal ezelőtt a Buddha életét bemutató tárlat töltötte be a belső teret. Többek között a síremlék előtt is ült jellegzetes pózban egy arany Buddha szobrocska, ami így gyakorlatilag lefényképezhetetlenné tette az admirális szobrát. Ami mellé ráadásul a kevéssé hálás utókor – igaz, legalább diszkréten – egy táblácskát is elhelyezett, amiben nem az admirális nagy győzelmeiről emlékeznek meg, hanem felróják neki, hogy kereskedelmi flottája kiszolgálta a rabszolga-kereskedelmet is.
Bezzeg a római katolikusok „titkos” temploma megőrizte a régi hangulatot. Igen, bár nekünk éppen ellenkező történetünk van, hiszen a Habsburgok uralkodása alatt a szó szoros értelmében létéért küzdött a magyar református egyház, Amszterdamban a római katolikusok veszítették el templomaikat. De római katolikus kereskedők akkor is éltek a városban. Közülük Jan Hartman úgy döntött, saját költségén helyet biztosít a hívőknek. Három egymás mellett álló polgárházat birtokolt, és ezek felső szintjét egybenyitva, magántemplommá alakította át. 1663-ban fejeződtek be a munkálatok. A titkosság azért természetesen idézőjeles, hiszen a város vezetői tudtak a helyről, de pénz nagy úr, egy gazdag kereskedő – meg persze annak számos külföldi üzletfele, akik rendszeresen megfordultak Amszterdamban – megengedhette magának, hogy mindaddig, amíg a templom kívülről láthatatlan volt, vasárnaponként saját hite szerinti szertartáson vegyen részt.
Szerencsére továbbsétálva a belvárosban, a Herengracht partján arra is van példa, hogy az egykori polgárház úgy legyen múzeum, hogy felső szintjén a protestáns Bibliamúzeum tárgyaiban gyönyörködhetünk. Az egykori tulajdonos, Jacob Cromhout neve után Cromhouthuizen névre hallgató épület földszintjén az egykori polgári, gazdag kereskedő élet mindennapjaival ismerkedhetünk meg, illetve a konyhából meg a belső udvarból kialakított kávézóban üldögélhetünk. De aztán irány az emelet, hiszen 1887-ben a holland Biblia Társaság vásárolt meg két szobát az épületben, és itt dolgoztak az alkalmazottak a régi szövegek fordításán. Ma már a Társaság a teljes fölső szinten otthonos. Itt nem csupán régi könyvritkaságokra bukkanunk, hanem egy fél szobát betöltő makettre is.
1852-ben, Utrechtben a 24 éves teológushallgató, Leendert Schouten elkészített a sátor modelljét a Szentírás alapján. Ez a „sátor” az a hordozható szentély, amelyet Izrael népe magával vitt a sivatagi vándorlás során. Leendert Schouten egész életében dolgozott a Tabernákulum továbbfejlesztésén, amelyet ma megtekinthetünk. Kifejezetten ajánlott teológushallgatóknak, és persze minden Amszterdamba látogatónak.
Szabó Zoltán Levente