„A jót a rossztól elválasztó vonal nem államokon, nem társadalmi osztályokon keresztül, sőt nem is politikai pártok között húzódik… hanem minden emberi szívben.”
Alexander Szolzsenyicin
Van értelme?
Mi sülhet ki egy olyan filmből, ahol a festőből rendező lesz, egy koreográfus úgy dönt, hogy létrehoz egy furcsa társulatot, és a főszereplő meghal, mielőtt elkezdenék a róla készült filmet?
Kevés olyan film van, amit többször is szívesen újranéznék. Ezek közül az egyik kiemelkedőbb a Pina Bausch című film, amely több szinten hat. Előszőr is: Wim Wenders rendezte. Wenders eredetileg festőnek készült, a filmjeit festményszerűen és lineárisan veszi fel, ami egyedi hangulatot ad a műveinek. Másodszor: Pina Bausch életművét mutatja be. A film ötletét a köztük lévő barátság adta. Évekig beszélgettek arról, hogy jó lenne filmvászonra vinni, amit csak egy szűk közönség láthat, ám mire Wenders rászánta magát a rendezésre, Bausch hirtelen meghalt. A társulat tagjai biztatták Wenderst, hogy ettől függetlenül is forgassa le a filmet. A történtek miatt az egész filmből hatalmas adag szeretet és tisztelet sugárzik a koreográfus iránt.
Bausch német koreográfusnő volt, ő alapította meg és vezette élete végéig a Wuppertali Táncszínház kortárs tánctársulatát. A filmben tehetséges, de nem tipikus táncosok táncolnak és mesélnek az életükről. Arról, hogy mit jelent nekik a tánc, és mit köszönhetnek a vezetőjüknek. A a pikantériáját az adja, hogy ez a dokumentumfilm művészfilmként is megállja a helyét.
Minden perce gyönyörű. A szereplők a táncukkal is mesélnek. Magukról, az életről, örömről és bánatról, és magáról a tánc szeretetéről. Nem értek a kortárs tánchoz, de amit ott látok, azt értem. Nem azért, mert lebutított, hanem mert annyira életszerű és letisztult. Nincsenek benne giccses mozdulatok, esetenként talán táncnak sem lehetne mondani, amit látunk. A szereplők csak mozognak, mégis ahogy teszik, az nagyon elegáns és mélyre ható.
A koreugráfus tudatosan szinte teljesen elhagyott minden balettmozdulatot, pedig nem egy táncosa a balettszínházból ment át hozzá. A társulatból árad az életerő, a kiegyensúlyozottság, mint az olyan emberekből, akik a helyükön vannak. Alapelvárás volt, hogy mindenki a személyiségével dolgozzon, ne beolvadjon, hanem ismerje meg, és tanulja meg bemutatni saját magát. Ezeknek a munkáknak a hatásából is lehet szemezgetni a táncosok monológjain keresztül, hiszen a legtörékenyebb nőből csak úgy árad az erő, a nőimádó szinte letáncolja a nők szoknyáját vagy a saját nadrágját, a fiatal, ábrándozó suhanc udvarolgat, vagy a kedves bohócnő kinyílik, miközben szinte végig egy helyben állva mozog. Hát igen, én nem tudom úgy végignézni, hogy közben többször is meg ne állítsam a mozgóképet a csodálattól.
Izgalmasak a csoportos darabok is, ahol mélyebb kérdéseket is lehet látni a jelenetekben: a koreográfus beleszólhat-e egy kapcsolatba, és ha igen, milyen hatással lehet az a szereplőire? Vonzó vagy ijesztő a nemiség? Hogyan béníthat meg a hatalomtól való félelem, és hogyan jelenhet meg közben az élet? Pina nagyon szeretett akadályokat tenni a darabjaiba. Főleg a földdel szeretett dolgozni, de van olyan darabja, ahol székekkel pakolta tele a termet, vagy vízzel árasztotta el. Ezekben a darabokban minden mozdulatnak helye van, és hogy legyen idő megérteni, hogy mi is történik, gyakori az ismétlés, ami csak fokozza a feszültséget és az élményt.
Mindez szép és jó, de mitől érdekesebb ez a mű bármelyik táncos filmnél, akár dokumentumfilmnél is? Attól, hogy árad belőle a szeretet, Pina szeretete. Darabjai mélyek, szereplőiből mégis árad valami tiszta, gyermeki ártatlanság, pedig nem egy tagja tűnik ötvennél is idősebbnek. A Fekete hattyúval (rendezte: Darren Aronofsky) ellentétben, ahol a fejlődés csak úgy érhető el, ha a szereplők bemocskolják magukat, itt nyoma sincs törésnek vagy szakadásnak. Nem látni versengést vagy gyűlöletet, együtt és egymást segítve játszanak bent, a természetben vagy egy villamoson.
Azért annyira vonzó ez a film, mert olyan személy életművéről szól, aki nem egy embernek adott életcélt, aki az egész életét arra tette fel, hogy bemutassa, mennyire értékes minden ember. Persze, lehet filozofálgatni azon, hogy van-e egyéni értelme a létezésünknek, de én valahányszor megnézem ezt a filmet, átjár annak az öröme, hogy van.
Csopor Renáta