„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
A református identitás nyomában
Kutatások témája ma is, hogy milyen identitáselemek kötik össze a reformátusságot hitvallásaink és liturgiánk mellett. Érdemes megvizsgálni azt is, mire késztet bennünket felekezetünk neve, és ebből kiindulva milyen válaszokat adhatunk a jelen kihívásaira.
A január 27-i anyaországi és felvidéki lelkésztalálkozó egyik csoportbeszélgetése a református identitás mibenlétére kereste a választ. A műhely első részében Beszterczey András, a Debrecen-Nagytemplomi Református Egyházközség lelkipásztora osztotta meg gondolatait a témában, részben Eberhard Busch: Református. Egy felekezet arculata című könyvére támaszkodva, részben kihangosítva saját és lelkész kollégák gondolatait.
„A reformátusok akkor igazán reformátusok, ha először kimondják: Krisztus megvallása a döntő. Mindenekelőtt ebben az értelemben jelenti a református kifejezés azt is, hogy keresztyén” – fogalmazott. Beszterczey András elmondta: azt nevezzük reformátusnak, ami szüntelenül meg tud újulni – akár annak árán is, hogy búcsút mondunk valaminek azért, hogy a legfontosabb továbbra is a legfontosabb maradjon. „Vannak olyan református közösségek, melyek ugyan első pillantásra régimódinak tűnhetnek, mégis korszerűen tudnak minket eligazítani az élet nagy kérdéseiben.”
A lelkész felhívta a figyelmet, hogy az egyházat először „evangélium szerint reformáltnak” nevezték, amely annyit takar, hogy a megváltozott körülmények között is vissza kell térni Isten ügyéhez úgy, ahogyan azt a Szentírásban kijelentette. „Mindenekelőtt Isten élő Igéjéhez igazodunk. Az emberek akkor hallják meg igazán, ha megértik, hogy ma is szól – hozzájuk. Az Igével Isten mindig ugyanazt, de új módon mondja. Amikor az egyház az Igére hallgat, akkor nem valamilyen múlthoz bilincseli magát, hanem a mindenkori jelenben él Istennel és az Ő segítségével.”
Beszterczey András szerint fontos, hogy magunkra, mint egyházra Isten vándorló népeként tekintsünk. Vándorlásunk során szembesülni fogunk azzal, hogy a korszakok változásával más és más kérdések válnak égetővé, amelyeken Jézus Krisztus megvallása áll vagy bukik. „Akik minket hallgatnak, szomjazzák a tanítást például a családról, a férfiról és a nőről, a halálról és a betegségekről – vagy éppen az eutanáziáról. A Szentlélek arra indít bennünket, hogy mindig azt valljuk meg, amit éppen szükséges” – mondta. Emlékeztetett arra is, melyek a nélkülözhetetlen alapok református egyházunkban: a Szentírás, az evangélium prédikálása, a keresztség, az úrvacsora és a hit a Szentháromságban. „Ez az egyház egyház. Nem az egyedül üdvözítő egyház, de a maga helyén és a maga keretei között Jézus Krisztus egy, egyetemes és apostoli egyháza.”
A lelkész elmondta, hogy a reformátusok számára fontos a közélet formálása, ami nem keverendő össze a politikai szerepvállalással. „A közélet formálását az a szándék mozgatja, hogy az emberi együttélésben igazságosság és béke uralkodjék, és a gyengék hathatós védelmet és támogatást élvezzenek az erősebbekkel szemben.”
Az előadáson szó esett a református egyházat körülvevő – vagy sokszor azt belülről feszítő – kihívásokról is. Ennek egyik feltűnő jellemzője az egyre növekvő szellemi és szervezeti feszültség a népegyház és a hitvalló egyház fogalmai mentén, melynek feloldására több megoldási kísérlet is kínálkozik. Ezek közül néhány veszélyes irányba viheti el egyházi életünket. Ilyen például a szekularizáció, melynek komoly táptalaja a politikai keresztyénség, illetve, ha az egyház magát túlnyomórészt szekuláris feladatok mentén definiálja és pusztán intézményfenntartó, szolgáltató egyháznak tekinti magát. Veszélyes továbbá a relativizáció, ami azt jelenti, hogy nincs mindig egyértelmű válasz egy adott kérdésre („attól függ!”), és a liberalizáció is, ami pedig nagyon sokszor a korszellemhez való igazodást takarja.
A lelkész szerint vannak olyan „megmondó” közösségek, melyeknél a radikalizáció érhető tetten, amely annak köszönhető, hogy az emberek kész állásfoglalásokat akarnak hallani és kapni, a tények, az információk és a mérlegelési szempontok közlése helyett. „Kicsit leszoktattuk az embereket a gondolkodásról” – mondta.
„Esetünkben a centralizáció nem más, mint hogy egyre központosítottabb irányítási rendszereket lehet alkotni az egyházban, illetve ott vannak a klerikalizáció jelei, noha a reformáció egyik nagy vívmánya az volt, hogy Krisztus hármas tisztét (próféta, király és pap) nem egyes emberek, hanem az Ő egyháza, az Ő teste jeleníti meg. Az egyes szolgálatra elhívottak nem a gyülekezet fölött, hanem a gyülekezeten belül végzik szolgálatukat! Nem a gyülekezet fejei! A gyülekezet vezetői is Krisztus hármas tisztében kell szolgáljanak.”
Beszterczey András úgy véli: ha identitásról beszélünk, akkor az elköteleződés, az áldozathozatal és a rendszeresség Szentlélek által munkált csodás összességére kell gondolnunk, melynek meg kell valósulnia, és állandóvá kell válnia egyháztagjainkban.
Fotók: Dezső Attila