„Az igehirdetésnek akkor van ereje, ha ember áll az emberek előtt, csak éppen palástban, és olyan hangon szól, olyan szavakkal, amit mindenki megért."
Békési Sándor
Áldottak, akik nem bosszúvággyal emlékeznek
Amikor az 1956-os forradalomra gondolunk, leginkább a budapesti események jutnak eszünkbe: felvonulás, jelszavak, lyukas zászló, a Kossuth téren sötétben énekelt Himnusz, a rádió ostroma. Pedig a forradalmi események az egész országot áthatották, és nem csak azért, mert a vidéki parasztság küldött élelmiszert a fővárosiaknak. Számos vidéki városban rendeztek szimpátiatüntetéseket, nagygyűléseket a budapesti megmozdulások hírére. Sőt, kisebb helyeken is voltak megmozdulások. Így volt ez a Kecskeméttől harminc kilométerre fekvő Tiszakécskén is. Ismerjék meg 1956 egy kevésbé ismert mozaikját, egy református család kálváriáját!
A visszaemlékezések szerint Tiszakécskén a permetezőgépgyár munkásai szerveztek felvonulást: a menethez sokan csatlakoztak, így a piactérre, a mai katolikus templom és a városháza környékére 1500-2000 fős tömeg érkezett 1956. október 27-én. Beszámolót hallhattak a budapesti eseményekről, majd Orosz Zoltán tanácselnök beszélt. Elszavalták a Nemzeti dalt, közben a visszaemlékezések szerint néhányan bekiabáltak és a mindenki által ismert adóbegyűjtő kiadását kérték, aki azonban már a forradalom hírére elmenekült a faluból. A tömeg nyugtatása érdekében a Himnuszt kezdték énekelni. Ekkor adott le egy repülő sorozatlövést az éneklő, békés tömegre. A repülőgép többször fordult, három sorozatban lőtt az emberekre, nemcsak a vadászgép géppuskáját, hanem annak jóval erősebb gépágyúját is használva. A sortűzben 17-en meghaltak, 110-en megsebesültek.
A tűzparancsot Gyurkó Lajos vezérőrnagy állítólag azért adta ki, mert olyan jelzés érkezett a kecskeméti repülőtérre, hogy akasztófákat ácsolnak majd a nagygyűlés helyszínén, mert fel akarják akasztani a párttitkárt és a családját – ám ebből semmi sem volt igaz. A pilóta jelezte is a repülőtér felé, hogy a felderítő fentről békés tömeget lát, akasztásra semmi nem utal, ennek ellenére tűzparancsot kapott. Azt is érdemes itt megjegyezni, hogy a településre két MIG-15-ös sugárhajtású vadászgépet vezényeltek, ám Mészáros László pilóta nem érte el a települést, géphibát jelentett és visszafordult Kecskemétre.
Az, hogy Tiszakécske felett katonai repülőgépek szállnak, nem volt ritka, hiszen a kecskeméti repülőtér közel van. Beszéltem olyannal, aki ötéves volt 1956-ban, és az udvaron játszott, amikor a repülő tüzelni kezdett, édesanyja tyúkanyóként ölelte magához, és menekítette be az otthonukba.
A református parókián felcseperedő Gara Mária, aki ekkor ötödik osztályos diák volt, látta a torony körül megforduló repülőt, ami emlékei szerint nem egyből a főtér irányába ment. Úgy emlékszik, édesapja nem engedte sem őt, sem bátyját részt venni a nagygyűlésen, és a szörnyű történetek után örült, hogy így döntött.
Gara József volt a gyülekezet lelkipásztora ekkor, lánya emlékszik, hogy édesapját érdekelték a közügyek, a parókián a Szabad Európa szólt, az egyházközségtől elvett iskola idősebb tanárai pedig sokszor nyomták le a lelkészlak kilincsét, hogy a tiszteletes úr társaságában megvitassák a közélet kérdéseit, de a nyilvánosságban visszafogott volt, a közéletet és az arról való nyilvános megszólalást kerülte – emlékszik vissza édesapjára Pere Lászlóné, Gara Mária. Szerinte ennek oka az volt, hogy Jugoszláviából került Magyarországra, és kétségkívül megfigyelték. Mária úgy emlékszik, hogy az akkor hetedikes bátyja az iskolában felírta a táblára, hogy „Ruszkit többet nem tanulunk”, ám a tanítója figyelmeztette, hogy gondoljon az édesapjára, őt sodorhatja bajba a viselkedésével.
Szűrszabó Mihály, aki 1956-ban hetedik osztályos volt, úgy emlékszik, hogy az iskolában a forradalom hírére széttépték az orosz tankönyveiket, és abban az évben már nem is kellett cirill betűkkel foglalkozniuk – ez jól jelzi azt a felszabadult hangulatot, ami átjárta az intézményt.
Ugyanebbe az iskolába járt Rédai Eszter és Rédai Bertalan is. 44 éves édesapjuk egyike volt a 17 áldozatnak, akik a sortűzben vesztették életüket. Ő volt az egyetlen református vallású közöttük. De kezdjük kicsit távolabbról: a család szabadult a hortobágyi kitelepítésről, 1953-ban kerültek Tiszakécskére, 1956-ra anyagilag épp kezdtek kijönni a gödörből, ennek példája – emlékeznek vissza a ma 79 és 77 éves testvérek –, hogy már tudtak vásárolni egy rádiót, amelyen a Szabad Európa műsorát hallgatták. Az 1956-os budapesti események hírét visszafogottan fogadta édesapjuk. Volt néhány barátja, akikkel megbeszélték a politikai kérdéseket, de alapvetően tartózkodott a véleménynyilvánítástól, és a gyerekek előtt sem beszélt ilyen témákról – idézik föl a gyerekei.
Arra a szörnyű októberi napra az 1956-ban 9 éves Rédai Bertalan úgy emlékszik, hogy édesapjának a munkahelyéről üzentek, részt kell vennie az eseményen, különben elveszítheti az állását. Ezt erősíti nagybátyja, Rédai István visszaemlékezése is, amelyet a Sortűz Tiszakécskén című könyvből ismerhetünk meg. Ő azt mondta, a települési tanácstól üzentek bátyjának, hogy részt kell vennie a nagygyűlésen, mert csendőrmúltja miatt, ha ezt nem teszi meg, úgy értelmezik, hogy ellenük van. „Félt, ha nem megy ki, akkor elviszik.” Az biztos, hogy hezitált, mert a család egy ideig úgy tudta, az édesapa nem ment ki a gyűlésre, csak később derült ki, hogy mégis kerékpárra szállt. Otthon nem találták.
A hírt, hogy édesapjuk meghalt, a család egy ismerőse hozta, aki hazavitte Rédai Bertalan biciklijét a családnak. Az elbeszélések szerint az első sortűznél még nem esett bántódása a református asztalosnak. Ő azonban ahelyett, hogy menekült volna, a sebesülteknek kezdett segíteni. Pincékbe, kapualjakba és a főtéren álló katolikus templomba rohantak az emberek. „Édesapám a mentési munkálatokban vett részt, amikor újra jött a repülő, és újra tüzelni kezdett. Ezek a repülőgépek olyan töltényekkel voltak felszerelve, amelyeket repülőgépek egymás elleni harcára gyártottak, például kétszer robbantak. Édesapám hasra vetette magát, de a robbanó találat leszakította a bal karját. A földön robbanó lövedékből egy szilánk pedig a szemén keresztül ment át a koponyáján. Ilyen nagy erejűek voltak a lövések” – meséli fia.
A református, aki utolsó kenetet kapott
Gémes Mihály katolikus plébános így emlékezett vissza azokra a percekre: a nyitott templomba sokan menekültek és a sebesültek egy részét itt kezdték ellátni. „A templomban súlyos sebesültek voltak. Férfiak, nők, gyerekek. Vállkendőket, oltárterítőket, karingeket adtam sebkötésre.” Azt is elmondta, hogy a térre sietett, hogy utolsó kenetet vigyen a haldoklóknak. Így szól erről: „Magamhoz vettem az utolsó kenetet, és rohantam ki. Akkor már több halott, haldokló feküdt a téren. Föladtam mindnek az utolsó kenetet. Tévedésből még egy reformátusnak is. Bátorítottam, akit még lehetett. Újra lövés dördült. Rohantam a templomba” – olvasható az Amikor a Himnuszt énekelték című könyvben.
A református áldozat kétségkívül Rédai Bertalan. Két nappal később, 1956. október 29-én temették, sírja a református temetőben van. A többi áldozat katolikus volt, közülük sokakat egymás mellé temettek, közel a római katolikus temető bejáratához. „Fel sem merült, hogy édesapámat is melléjük temessék” – mondja Rédai Bertalan, szerinte édesanyja ellentmondást nem tűrően ragaszkodott a református temetőhöz és temetéshez. Ám hogy ez nem volt ennyire magától értetődő, jelzi Rédai Bertalan öccsének, Rédai Istvánnak a visszaemlékezése, aki megtudta testvére halálhírét és a főtérre biciklizett: „fel voltam én is lángolva”, de „mire odaértem, eltakarították a halottakat a temetőbe. (...) Feküdtek egymás mellett mind a vértócsában.” Ez a temető kétségkívül a katolikus lehetett, onnan végül Rédai Bertalant átszállították a református temetőbe. Itt temette el őt Gara József lelkipásztor. A halotti anyakönyvben ezt olvassuk: „1956. okt. 27-én tömeggyűlés volt Újkécskén a községháza előtti téren. Egy repülőről sorozatos lövéseket adtak a tömegre.”
Rédai Eszter egy máig meghatározó emléket őriz édesapja temetéséről: azt meséli, sokan összegyűltek a szertartáson, ahol a Himnuszt és a Szózatot is elénekelték. „A Szózatot a mai napig nem tudom végigénekelni, édesapám jut eszembe arról, hogy itt élned, halnod kell” – vallja meg elcsukló hangon. A temetésen nyitott koporsóban ravatalozták fel Rédai Bertalant. Eszter így emlékszik erre: „édesanyám egy nagy kalapot húzott édesapa fejére, hogy ne látszódjon a sebe.”
Apánk emlékét is el kellett temetni
„Azt, hogy édesapám 1956-ban meghalt, mélyen eltemettük magunkban. Úgy nőttünk fel, hogy nem beszélhetünk arról, hogy édesapánk milyen volt. Gondoljon bele: ha azt mondtam, meghalt 1956-ban, akkor rögtön azt gondolták az emberek, hogy »ellenforradalmár« volt, és azért halt meg, mert »rosszul« viselkedett. Egyszerűen nem lehetett megmagyarázni az ő helyzetét, és nem is akartuk. 1956. október 27-e az agyam hátsó sifonérjába van eltemetve, amiről nem igazán szabad beszélni. Persze édesapám a mai napig hiányzik” – mondja Rédai Eszter. Rédai Bertalan is hozzáteszi: egész életük visszafogott, nem igazán beszéltek a családja múltjáról, és ő többször érezte azt, hogy hátratételt élnek meg édesapjuk 1956-os halála miatt. „Ez az első alkalom egyébként, hogy vállaltuk, beszélünk a nyilvánosság előtt mindarról, ami 1956-ban a családunkkal történt.”
Milyen ember volt az édesapjuk? – kérdezem, és a két testvér egyből válaszol: szigorú, határozott egyéniség, de nagyon szeretett minket, nagyon jó apa volt – mondják egymás szavába vágva. „Úgy is mondhatnám, hogy nyakas kálvinista ember volt.” Hogy érti ezt? – kérdezek vissza. „Ragaszkodott az elképzeléseihez. Megingathatatlan volt a vallásgyakorlásban is. Nem volt kérdés, hogy templomba járunk, pedig abban az időben ez nem volt »szép« dolog. Később – már apánk halála után – konfirmáltunk is az öcsémmel, természetes volt” – mondja Rédai Eszter. Hozzáteszi, ez a világ legtermészetesebb dolga volt, még a hortobágyi kitelepítéskor is vasárnaponta istentiszteleteket tartottak: felolvastak a Bibliából, énekeltek. Rédai Bertalan később Siklóson presbitere, majd gondnoka is volt az ottani gyülekezetnek.
Tabu volt Varga László előtt is
Nem csak a Rédai gyerekek temették el magukban azt, ami történt. Tiszakécskén egyszerűen nem lehetett beszélni arról, mi történt 1956-ban a településen. Erre a legjobb példa Varga László nyugalmazott református lelkipásztor története, aki 1965-től volt a tiszakécskei gyülekezet lelki vezetője.
Varga László 1956. október 23-án teológushallgatóként társaival részt vett a budapesti eseményekben. Mindezt élete legnagyobb emlékének tartja, így nem kérdés, hogy nyitott és érdeklődő lett volna minden történetre, ami ezekhez a napokhoz tartozik, és mégis, nemhogy 1956-ban nem szerzett tudomást a Tiszakécskén történtekről, hanem csak 1965-ös Tiszakécskére kerülése után három-négy évvel merték neki elmesélni legbizalmasabb barátai a gyülekezetből, hogy milyen tragédia történt a forradalom idején a településen. „Tabu volt, mindenki tudta, mi történt, csak senki sem beszélt róla.”

Az 1956/57-es tanév első szemeszterére mindig emlékezni fognak a budapesti teológia egykori hallgatói. Tanktámadásról, rejtőzködésről és egy tragédiával végződő mentési kísérletről is meséltek portálunknak a nyugalmazott lelkipásztorok.
Kisfilmünk és cikkünk ide kattintva érhető el: Utcafront
Szűrszabó Mihály – aki ciklusokon keresztül főgondnoka volt a tiszakécskei gyülekezetnek – azt mondja, „a falu évekig csöndben gyászolt” az 1956. október 27-én történt sortűz után. Beszélni, nyilvánosan emlékezni nem lehetett. Legfeljebb virágot tettek Rédai Bertalan sírjára, de azt sem október 27-én, az évfordulón, hanem halottak napján.
A hallgatás az írott forrásokra is igaz: a cikkhez szerettem volna megtudni, vajon miről beszélhetett Gara József lelkipásztor a sortűz másnapján, vasárnap a szószékről, hogy milyen igehelyről prédikált, milyen imádságot mondott, de erre semmilyen forrást nem találtam. Gara József lelkészi naplója sem a gyülekezetnél, sem az egyházmegyei levéltárban, sem a családnál nem található. A tiszakécskei gyülekezet jegyzőkönyve semmit nem őriz az 1956-ban történt eseményekről – kivéve a halotti anyakönyvből idézett rövid megjegyzést.
Áldottak, akik harag nélkül tudnak emlékezni
Végül még egy érdekes történelmi adalék, amelyre Szűrszabó Mihály emlékszik: azt mondja, a sortűz másnapján megtartották a szokásos piacot, gyakorlatilag ugyanott, ahol egy nappal korábban tizenheten meghaltak. A jelenlévőkhöz Gara József református lelkész (képünkön) ott, a piactéren beszélt, amit hangosítással az egész téren lehetett hallani. Hogy pontosan mit mondott, arra már nem emlékszik, de több asszony úgy emlegeti, hogy a tiszteletes „nagyon szépen beszélt.” Minden bizonnyal az lehetett a lelkész célja, hogy megnyugtassa az embereket.
Ugyanezen a helyen 67 évvel később egy másik református lelkész szólt a tömeghez. 2023. október 27-én ugyanis a tiszakécskei megemlékezésen Máté Csaba Sándor lelkipásztor mondott emlékező beszédet az egykori tragédia helyszínén: „Gyalázat, szégyen, tragédia az, ami itt történt. Mégis úgy vélem, van ebben a napban valami, ami hálára indíthat minket. Hálásak lehetünk azért, hogy azon a napon az embertelenségben felragyogott a legtisztább és legőszintébb emberség is. Mert áldottak azok, akik kinyitják a templomot és az úrasztali meg az oltári terítőkkel kötözik be a vérző sebeket. Az Isten házába menekülő oltalomra talált. Hiszem – így van ez ma is. Ott mindig oltalom vár, nem csak a vész idején. Áldottak azok, akik fedezékbe vitték a sebesültet. Áldottak azok, akik visszatartották a bosszúvágyban égő szíveket attól, hogy meggondolatlanságot tegyenek, és így még nagyobb bajt hozzanak a fejükre.
Áldottak azok is, akik nem haraggal és bosszúvággyal tudnak emlékezni. Hiszen nincs már kin megbosszulni, és az nem is a mi feladatunk. Ahogy az apostol mondta: Ne álljatok bosszút önmagatokért, szeretteim, hanem adjatok helyet az Ő haragjának, mert meg van írva: Enyém a bosszúállás, én megfizetek – így szól az Úr!”
Személyes emlékem még, hogy október 27-e Tiszakécskén gyásznap. A városi megemlékezésen a város két iskolájának diákjai felváltva adnak ilyenkor emlékműsort – amikor a református iskola volt a soros, többször szerepeltem. Egyik évben én olvastam fel – diáktársammal felváltva – az áldozatok neveit. Rám jutott Rédai Bertalan. Sajnos elrontottam a nevét, és a számomra ismerősebben csengő Ráday vezetéknévre cseréltem a Rédai nevet. Amikor a megemlékezésről hazaértünk, lelkész édesapám, Hegedűs Béla – nem korholva, csak amolyan tényszerűen megjegyezve – annyit mondott, „pont az egyetlen református áldozat nevét rontottad el, fiam.” Örökre belém vésődött a tiszakécskei sortűz áldozatai közül Rédai Bertalan neve.
Édesapámmal egyébként utoljára épp az 1956-os tiszakécskei sortűz 60. évfordulóján találkoztam, már nem éltem otthon, a megemlékezésre hazautaztam. Rédai Bertalan nevével épp édesapám váratlan halála miatt találkozom újra és újra: a tiszakécskei református temetőben szinte egymással szemben nyugszanak.
Hegedűs Márk
Felhasznált források:
* Sortűz Tiszakécskén 1956-ban – Antalógia Kiadó, 1994
* Amikor a Himnuszt énekelték – Kécske Nyomda Kft., 2016
* A tiszakécskei református gyülekezet tagjaival folytatott háttérbeszélgetések, közülük nem szerepel mindenki névvel a cikkben.
Külön köszönet Máté Csaba Sándor tiszakécskei lelkipásztornak és Tóth Gézáné Hajagos Máriának, a Kécskei Újság főszerkesztőjének a cikk elkészítéséhez nyújtott pótolhatatlan segítségükért.