„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Bátor hitvallók a megtorlás árnyékában
Megtorlás és kompromisszum – a forradalom leverése után is folytatódó szabadságharc igaz története. Voltak a református hívek között is, akik mindennel dacolva hitvalló életet éltek.
A forradalom leverését 1956. november 4-hez köti a történettudomány és a közvélemény. Valóban, a határon már napok óta dübörögtek befelé a szovjet hadsereg harckocsioszlopai, nehézfegyverzetet szállító járművei, özönlöttek be a hadosztályok. November 4-én hajnalban a Szovjetunió budapesti nagykövetségéről megérkezett a Moszkvából küldött jel: támadni, eltiporni ennek a vakmerő kis népnek a pimasz akcióit, szabadságküzdelmeit, önállóság-illúzióit.
A Vörös Hadsereg szégyene
A fővárost megszállni nem jelentett nagy feladatot a világ legerősebbnek tartott szárazföldi haderejének, megtörni a fegyveres ellenállást annál keményebb diónak bizonyult. A Corvin-köz és Csepel már gyermekkoromban is eleven legendaként élt a nép ajkán, de a város számos más pontján is fellobbant az ellenállás. Amikor a megszálló tisztek azt jelentették, hogy megtisztították a „fasisztáktól” a hadműveleti területet, keserű csalódásként érte őket, hogy újabb tankokat gyújtottak fel, már megnyugodott szovjet alakulatokat támadtak meg a felkelők. Kínosan hosszú napokba került, mire Budapest minden zuga a kezükre került, ez november 11-ére következett be. Rettentő szégyen volt ez a Vörös Hadseregre nézve, hiszen nem katonákkal, hanem munkásokkal és diákokkal harcoltak, akik kezében nem volt más, mint géppisztoly és Molotov-koktél. Meg, persze, a hazaszeretet és a magyarságuk „csakazértise”.
S akkor még nem beszéltünk a „mecseki láthatatlanokról”, akik Pécs és Komló környékén november 16-ig tartottak ki a bekerítő túlerővel szemben. Persze – mondhatja bárki –, a technikai és létszámfölény győzött, ám az ország nem hagyta magát. Novemberben, de még decemberben is számos vidéki nagyvárosban – Salgótarjánban, Miskolcon és másutt is – békés tömegtüntetések mutatták meg az elégedetlenséget, amelyet nem ritkán halálos áldozatokat követelő karhatalmi sortüzekkel lehetett csak feloszlatni. A munkástanácsok a kommunista pártszervekkel és a Kádár-kormánnyal szemben képviselték azt az eszmét, amely a forradalom kitörése mögött állt: a tisztességes munka- és megélhetési viszonyokat, a hatalmi önkény tilalmát követelték. A parasztok visszavették erőszakkal és zsarolással elvett földjeiket a téeszekből, és újra magángazdálkodásba kezdtek. A kommunista párt lapját sztrájkok és szabotázsok miatt nem lehetett eljuttatni vidékre, s így a párt hangja is halkabb lehetett csak.
Református hitvallók
Bennünket azonban az is érdekel, hogy a református egyházban mi történt a forradalom elfojtása után. Jelképes, hogy 1956. november 4-én az Országházból minden, kommunista és nem kommunista politikus – Nagy Imre ekkor már a jugoszláv követségen volt –, képviselő és tisztviselő elmenekült. A Nagy Imre-kormány két kálvinista minisztere, Bibó István (Ravasz László püspök veje) és Tildy Zoltán várta be a szovjet csapatokat, hogy amennyire lehet, biztosítsa a törvényhozás épületének épségben maradását.
A gyülekezetek és presbitériumok pedig november során – a megtorlások árnyékában – biztosították a Dunamelléki Református Egyházkerület élére visszahelyezett Ravasz László püspököt a támogatásukról. Készültek a tervek szabad egyházi választásokról, a hittanoktatás, a missziói munka megújításáról. A lelkészi munkaközösségek, szellemi műhelyek alkotó csendjében formálódtak a hitvalló teológiai gondolatok szabadon működő, misszionáló, Krisztust igazán követő egyházról, valódi, a pártállamnak nem engedő szolgálatról. Felelevenedtek a korábbi elképzelések, konferenciákról, népfőiskoláról, diakónusok és diakonisszák képzésének újraindításáról, könyvek és újságok kiadásáról.
A templomok látogatottsága nagyot nőtt. Az Istenben bízó hívek a szovjet invázió ellenére is vágytak Igére, közös imádságra. A hittanoktatásra beíratott gyerekek aránya az összes református általános iskolás létszámát tekintve október 23-a után 90-100%-ra ugrott.
Az 1953-ban megszüntetett Tiszáninneni Református Egyházkerületet újra felállították. A forradalomból nyert lendület arra bátorította a dunántúli és tiszáninneni reformátusokat, hogy tervbe vegyék a pápai és sárospataki gimnáziumok újraindítását, valamint – főként az egykori öregdiákok – álmodni kezdtek a két kis, 1951-ben megszüntetett teológiai akadémia újranyitásáról is.
Sok helyen újra evangélizáló istentiszteleteket tartottak, amelyekre régen megtért hívek traktátusokat, meghívókat készítve – mint régen – hívogatták a népet. Sokan újították meg imádkozó életüket és az esetleg korábban nem egészen komolyan vett közösségüket Jézussal és egyházával.
Ezek az életjelenségek mutatták igazán, hogy népünk nem tört meg még a megszigorodott és naponta tüntetően fitogtatott szovjet katonai megszállás, a megkezdődő megfélemlítés és a sortüzek fenyegető hírei ellenére sem. Eleink visszavettek a remény lendületéből, de nem álltak le. Valami érthetetlen makacssággal még hónapokig szőtték a fenti terveket.
Megtorlás és kompromisszum
A fordulat 1957 februárjától kezdett érződni. Ekkor tömegessé váltak a letartóztatások, kínzások, csekélynek látszó vétségekért súlyos börtönbüntetések, halálos ítéletek, kivégzések jártak. A lelkészek között figyelmeztető jel volt Gulyás Lajos kivégzése, noha ő még egy ávós tisztnek, Máté Lajosnak az életét is megmentette korábban. Az ítélet alapján kivégzettek mellett nem tudható azok száma sem, akik a verésekbe és kínzásokba haltak bele.
A téeszszervező agitátorok megint megjelentek a falvakban, s ígéretekkel, büntetéssel, fenyegetéssel és bizony, erőszakkal az egyszer már visszavett földeket újra a termelőszövetkezetekbe kerítették. Ezzel már középtávon is a hagyományos falusi társadalom leépülését vetítették előre.
Az iskolákban ismét agitátorbizottságok beszélték le a szülőket az iskolai hittanoktatásról, egyelőre nem teljes sikerrel: az 1957–58-as tanévben a beiratkozás még mindig 47%-os volt. Ez nem kevés a nyomásgyakorlás közben, amikor a felnőtteknek a munkahelyen is előadásokat kellett hallgatniuk „a klerikális reakció és a vallásos világnézeti propaganda” elleni harcról.
Vagyis, a kor magyarja a megtorlások fenyegetettségében élve, egyik oldalon a szovjet tankok által garantált, s így megváltoztathatatlannak tűnő rendszert látott, a másik oldalon pedig az életszínvonal javulásában a kompromisszumot: ha meghúzod magad, s nem jár a szád, dolgozhatsz és megélhetsz. Ez a Rákosi-féle sztálinizmus után bizony élhetőnek, vállalhatónak látszott. A magyar nép évek alatt megértette ezt a kompromisszumos utat, és el is fogadta, főként, amikor az 1960-as években több lépcsőben amnesztiát kaptak az '56-os elítéltek, akiknek az energiáit a normális életbe való visszailleszkedés és a megélhetés kötötte le.
Az egyházakra lassú sorvadás várt. 1966 őszén már csak a gyerekek 15%-a járhatott hittanórára, a lelkészeket megfigyelték, a prédikációkról besúgók jelentettek.
A nemzeti gyásznapon, november 4-én is van tehát mire és kikre hálaadással emlékeznünk, s erős meggyőződéssel, belső református keresztyén tartással mondani: soli Deo gloria!
A szerző egyháztörténész.
Fényképek: Fortepan / Rátonyi Gábor Tamás, Horváth Miklós, Gödér Hajnal, Konok Tamás, Nagy Gyula
Kapcsolódó cikkeink:
Egyházunk a forradalom idején
A szabadság levegője járta át: 1956 őszén egyházunk a nemzettel együtt készült a társadalmi megújulásra.
A „mecseki láthatatlanok”
Az 1956-os forradalom és szabadságharc 63. évfordulóját ünnepeljük ebben az évben. Gyermekkoromban, a 70-es, 80-as években még sokaknak sok élményük, történetük volt abból az időből.