„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Filmet készítenek a református diákok (is)
Online megtekinthetők a 7. Ökumenikus Diákfilmszemle döntőjébe bekerült és díjazott kisfilmek. De miért jó, ha finomítjuk fiataljaink képi és filmes nyelvét? – erről szól alábbi cikkünk.
Évente rendezik meg azt a szemlét, ha tetszik, versenyt általános és középiskolás keresztyén iskolákban tanuló fiatalok számára, amelyen a képi látásukat, filmes nyelvüket alakítgató fiatalok összemérhetik tudásukat, tanulhatnak egymástól és a szakmai zsűritől. Az Ökumenikus Diákfilmszemlére katolikus, református és evangélikus általános és középiskolákból jelentkezhetnek a fiatalok egy-egy maximum nyolc perc hosszúságú filmmel. A versenyzők két korcsoportban indulnak (5-8. évfolyamos és 9-12. évfolyamos) megadott vagy szabadon választható témán alapuló filmjeikkel. Az idei szemle június végén volt, nemrég azonban elérhetővé váltak a kisfilmek is. Érdemes hát feltérképezni őket és elgondolkodni azon, miért lehet fontos számunkra egy-egy jó diákfilm megszületése.
Tari János évek óta zsűritag az Ökumenikus Diákfilmszemlén. A Károli Gáspár Református Egyetem tanáraként nagy rálátása van arra, milyen filmeket készítenek a fiatalok. Így összegezte a filmszemlén tapasztaltakat: „Tartalmi szempontból elmondható, hogy ezek a fiatalok finomabban fogalmazzák meg a vallási tételeket is, melyeket akár egy hétköznapi erkölcsi tanításként is fel lehetne fogni – és ez pozitívum. Azt gondolom, hogy az egyszerű történetmesélés az igazán jó filmek lényege. Ezek a gyerekek már nem statikus képekkel dolgoznak, sok mozgást, drónokat és egyesek gopro kamerát használnak, érdekes kameraszögeket és látványokat hoznak be munkáikba. Jól használják fel a zenét, nagyon jó a ritmusérzékük. Az is jellemző, hogy poszterszerű filmeket, klipeket készítenek. Az üzenet átadása, a kontextus és a képi üzenet megfogalmazása egyre inkább fejlődik. Persze ez mind pozitív, mind negatív hatásokkal jár. Sok filmkészítőt például irritál, hogy a telefonok miatt a fiatalok inkább állóképet használnak. A filmszemlére érkező filmeknél sokszor nem is a felvételtechnikával, hanem a színészi játékkal van probléma. Idén örömmel vettem, hogy a játékfilmes, dramatizált, rossz színészi játék kevesebb volt.”
Idén szabadon választható témában vagy a megadott „Újrajátszva” témában készíthettek filmeket a résztvevők. Mi a tapasztalata a témaválasztással kapcsolatban?
Ez idő- és pénzigényes műfaj, így az iskolásoknál mindig van pedagógus, aki vezeti a munkát. Az a tapasztalatom, hogy a szabadon választott témában készült filmek mindig kreatívabbak. Mivel a pedagógus ízlése már alapvetően ott van a filmen, ha a témát is meghatározzuk, ez már nagyon sokban korlátozza a gyerekeket. Így volt az idei „Újrajátszva” témában is, sematikus filmek születtek.
Miért jó egy ilyen filmszemlére való felkészülés a technikai alapok elsajátításán túl?
A felkészülés egyik legnagyobb előnyének tartom, hogy csapatok állnak fel. Nagyon örülök annak, hogy igazi team-munka zajlik, négy-, öt- vagy hatfős csapatok készítik a filmeket. Ezek a miniközösségek megteremtik az együtt dolgozás és együtt gondolkodás lehetőségét. Persze mindig van egy-két egyéni alkotó is.
Kicsit fájón tapasztalom azonban, hogy a református iskolák mindig a középmezőnyben végeznek. Azt hiszem, ha a technikai képzést erősítenénk az iskoláinkban, ez másként lenne. Ezért is tartom fontosnak kiemelni, hogy a Károlin van egy kiváló szak, mely ezt a feladatot kielégítő média- mozgókép- és kommunikációtanárokat nevel ki. Ennek ellenére azt látom, hogy középiskoláinkban a filmes képzés visszaszorul, pedig a filmszemlék tapasztalata az, hogy néha az általános és középiskolás korosztály kreatívabb és lelkesebb, mint később az egyetemisták. Több hangsúlyt kellene fektetni a művészeti nevelésre, a művészeti ismeretre, ezen belül is a filmesre. Egy jól megszervezett filmszemle – Wettstein József szervezőmunkáját mindenképpen ki kell emelnünk – példát ad. Ezt a lendületet kell továbbvinnünk az iskolákba.
Tari János többek között Jerecsni Mercédesz munkáját is kiemelte. Mercédesz a miskolci Balázs Győző Református Gimnázium végzős diákjaként jelentkezett a szemlére. Azzal az előnnyel indult, hogy a református művészeti iskolában kifejezetten a mozgóképkészítést és az animációt tanulja és így a versenyről is hamar értesült. Idén A távkapcsolat című munkájával, szabadon választott téma kategóriában harmadik díjat nyert, de már a tavalyi szemlén is dicsérettel illették akkori munkáját. A filmrendezőnek készülő lány így beszélt a szemléről és a felkészülésről: „Azt alapvetően tudtam, hogy mindenképpen szeretnék indulni a versenyen, már csak téma kellett. Egy kedves barátnőmmel sokat beszélgettünk a téma kérdéséről. Egyszer eszembe jutott, hogy távkapcsolatban él, és hogy ez sok fiatalt érintő téma. Végül ő is lett a főszereplő.”
Mercédesz élvezi a filmkészítést, de a filmszemlén való megjelenés is fontos volt számára. „Nekem már most, gimnazistaként is a filmezés a hivatásom. Nagyon szeretem csinálni, nem száz, hanem száztíz százalékot adok bele egy-egy filmkészítésbe. Nagyon örülök, hogy személyesen is ott lehettem a szemlén, mert így mások munkájából is tudtam építkezni, és természetesen az is fontos volt, amit a zsűri az én filmemről mondott. Bár az ő véleményük megoszlott. Volt, akinek nagyon tetszett a filmem, de volt olyan is, aki nem értette az üzenetet. Alapvetően azt szerettem volna kifejezni, milyen nehéz egy távkapcsolatban élni. Az sem utolsó szempont, hogy egy ilyen megméretésen való részvételt már beleírhatom a portfóliómba is.”
De miért fontos számunkra, hogy a filmnyelv kialakításával is foglalkozzunk keresztyén iskoláinkban? Ha nem tisztem is a közösségi médiát uraló képi nyelvről és egyéb példákról értekezni, hadd idézzek Borges-től néhány mondatot: „Évek hosszú során át egy ember képekkel népesíti be a teret. Tájak, birodalmak, hegyek, öblök, hajók, szigetek, halak, szobák, eszközök, csillagok, lovak és emberek képeivel. Halála előtt felfedezi, hogy a vonalak türelmes labirintusa önmaga arcának képét rajzolja ki.”
Keresztyénként hiányérzetünk lehet az idézettel kapcsolatban, bármennyire jó író volt is Borges. Mindenesetre arról, hogy mi a képek helye életünkben, fontos dolgot fogalmazott meg. Jó, hogy a keresztyén ember hiheti, élete képei nem véletlenszerű egymásutániságok, hanem egy nagyobb rendező munkássága nyomán keletkeztek. Ennek a munkásságnak eredhet nyomába saját kamerájával már akár kisgyermekként is. Ahhoz pedig a szakmai útegyengetés is szükséges, hogy az isteni rendezés tettenérése mások számára is átélhetővé váljék. Többek között ezért is tekinthetünk lelkesen egy-egy ökumenikus diákfilmszemlére. Vigyük hát hírét, hogy a következő évben még több református fiatal fedezhesse fel kamerájával a világot.
Jerecsni Mercédesz A távkapcsolat című filmje mellett több református kisfilmet is díjazott a zsűri. Ezeket az alkotásokat a címre kattintva tekinthetik meg.
V. Nagy Szilveszter és V. Nagy Bendegúz, Bocskai István Református Oktatási Központ, Halásztelek (5.o.) második díj – Új élet
Maróti Márk, Kecskeméti Református Internátus (12.o.) második díj – Emma
Páhi Zsombor és Kriston Milán, Bocskai István Református Oktatási Központ, Halásztelek (11.o.) dicséret- A befutó
Kőrössy Dániel és Bas Dit Nugues Lily, Nagy Niki, Szász Orsolya, Balázs Győző Református Gimnázium, Miskolc (10.o.), dicséret – telefON/OFF
Zila Teodóra
Képek: Zila Teodóra