„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Habzó éggel a tetején
„Nem lehet, hogy ennyi jó képességű, sőt, zseniális ember tévedjen abban, hogy léteznie kell valaminek a láthatón túl is." Mihályi Győző színművész volt a Ráday Kollégium költészetnapi otthonórájának vendége. A játék- és természetfilmekhez kölcsönzött hangjáról, valamint a színpadról egyaránt ismert előadóművész istenes verseket olvasott fel az egyetemisták előtt, és megosztotta velük saját gondolatait is.
Inkább színházi színész, de felkérésre szívesen mond verset – árulta el Mihályi Győző, a Karinthy Színház Jászai Mari-díjas színésze, Érdemes Művész a költészet napján tartott esten. Az előadóművész személyes szállal is kötődik a budapesti református teológiához, felesége ugyanis a Hittudományi Kar hallgatója. Bár, mint mondta, az épületben tanuló diákok vélhetően többet tudnának a hitről elmondani, mint ő, néhány általa választott vers tolmácsolásával az istenkapcsolat különböző aspektusait tárta a hallgatóság elé. Az esten József Attila, Ady Endre, Radnóti Miklós, Pilinszky János és Nemes Nagy Ágnes művei is előkerültek. Mihályi Győző azt mondta: e költőóriások érzékenysége olyan emberi felismerésekhez vezetett, amelyek utat mutathatnak olvasóiknak. Valami ilyesmi történik a színházban is – tette hozzá. „Azért is játszunk színházat, hogy megoldásokat kínáljunk különböző élethelyzetekre, és a katarzisban megtisztulást élhessünk át mindannyian."
Meggyőződés, nem akarat
Miközben megszólaltatta a verseket, bepillantást engedett abba, hogyan készül föl egy színész az előadásra, miként ízlelgeti a szöveg egyes részleteit. A születésnapos költő, József Attila verseivel kezdte. A költői alapvetést körvonalazó Ars poetica után a híres-hírhedt Lázadó Krisztus, majd az Isten című mű következett. Mihályi Győző beszélt arról is, hogyan próbálta meg a szocializmus kisajátítani József Attila költészetét, istenes verseit is hosszú időn át kihagyva a kötetekből.
Ezután kedvenc költője, Ady Endre néhány versét szólaltatta meg a színész. Az Istenhez hanyatló árnyékban megfogalmazódó istenkeresésről úgy fogalmazott: „A hit nem akarás, hanem meggyőződés. Ajándékba kapott képesség, amely belülről, a lelkünk legmélyéről fakad."
Isten, szerelem
A Köszönöm, köszönöm, köszönöm című Ady-vers előzményeiről így mesélt: „Állítólag a költő leült egy barátjával, boroztak természetesen, és ez a barát, egy pap, elkezdett arról beszélni, hogy miért nem hisz, pedig milyen jó lenne. Azon az éjszakán Ady valamit megértett. Azután írta ezt a verset, amely akár szerelmes versként is olvasható.” Mihályi Győző egy másik példát is hozott az istenes és a szerelmi költészet közti rokonságra: a Quimby együttes Most múlik pontosan című dalát, melyet sokan – élve a befogadói szabadsággal – szerelmes dalként értelmeznek, pedig a dalszerző a drogrehabilitáción átélt szabadulását énekelte meg.
Habzó éggel a tetején
Arra a kérdésre, vajon mit táplálnak benne a versek, a színész portálunknak azt mondta: „Az emberekbe vetett hitet, és azt, hogy érdemes önfeláldozóan, tevékenyen, jól élni az életet. József Attila sorait én is magaménak érzem: hörpintek valódi világot, habzó éggel a tetején. Arra törekszem, hogy teljes életet éljek, amelyben a színház és a családi élet kiegészítik egymást. Nem habzsolom az életet, de szeretek élni. A Két hexameter ugyancsak eligazítást nyújt ebben: Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!/ Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis. Ez választás kérdése. Én megpróbálom úgy élni az életet, hogy ne kelljen a tükörben szégyellnem magam, és az utódaimnak se kelljen szégyellnie engem."
A megkerülhetetlen
A színész hozzátette: az irodalom a hitet is táplálja, erre az est során előkerült istenes versek is kitűnő példák.
„Nem lehet, hogy ennyi jó képességű, sőt, zseniális ember tévedjen abban, hogy léteznie kell valaminek a láthatón túl is." Mint mondta, ő maga a szocializmus éveiben nőtt fel, amikor csak falun élő nagyszülei vitték magukkal időnként a templomba, és bár nem lett vallásos ember, egy-egy mise vagy temetési szertartás hatása alól nem tudta kivonni magát. Később egyre nagyobb szükségét kezdte érezni valamiféle kapaszkodónak, valaminek, amiről a költők is beszélnek – árulta el. „Lehet, hogy voltak köztük, akik istentelen, önző életet éltek, de mindannyian eljutottak oda, hogy egyszer mégis csak megváltozott bennük valami. A csillagászok, a fizikusok – egyszóval: azok a tudósok, akik úgy indulnak el, hogy az anyagban hisznek –, amikor kezdik megsejteni, hogy mit is jelent az univerzum – hogy ez az anyagi világ végtelen –, megkerülhetetlenné válik számukra az istenhit. Egyszer alámondtam egy ilyen adatot, hogy ha a Föld keletkezése és a földi élet vége között eltelt időt egy évbe sűrítenénk, akkor a mai nap az utolsó nap utolsó órájának a legutolsó tíz percébe tartozna bele. A hátam is borsózik ettől. Annyira nagynak hisszük magunkat, pedig picik és törékenyek vagyunk."
Ismerős helyzetek
Aki dudás akar lenni, pokolra kell annak menni – tartja a mondás. De vajon szükséges-e ez a színészi pályán? „Azt szokták mondani, hogy mire egy használható arcot összeiszik magának egy színész, addigra nem lesz agya, hogy megtanulja a szöveget. Ezt nem is tartom követendőnek, az azonban tény, hogy minél több tapasztalatra teszek szert, annál könnyebb játszanom, mert a színpadra vitt helyzetek ismerősek lesznek, és mert mintákat vehetek az életből a játékhoz."
Ugyanarra gondolnak
Arra a kérdésre, hogy a vers és a drámai szöveg különbözik-e előadóművészi szempontból, Mihályi Győző azt mondta: „A legfontosabb a gondolat – hogy tudsz-e olyat mögé tenni, amivel közvetítheted azt, amit a szavak kifejeznek. Ha sikerül arra gondolnom a szöveg mondása közben, ami azokban a sorokban benne van, akkor a néző is arra fog gondolni – akár több százan is egyszerre ugyanarra."
Mintha ott születne
Latinovits Zoltán, Gábor Miklós, Bessenyei Ferenc, Őze Lajos – sorolja a legendás versmondó színészeket. „Latinovits úgy mondott verset, mintha ott jutna eszébe minden szó. Ez a legnehezebb, és nagy merészség is. Úgy volt jelent, mintha ő lenne a költő, és a vers ott, abban a pillanatban születne meg. Egyszer egy kritikus azt írta róla, hogy úgy mondott verset, mintha nem jutna eszébe a szöveg. Latinovits erre úgy reagált, hogy nem is tudja, hogy ezzel a legnagyobb dicséretet mondta."
Érlelni kell
A vers érési folyamat – jelentette ki az előadóművész. „Sokszor csak részeket tudok, de az egészet nem. Ám amikor egy verset tanulok, nemcsak a szöveget sajátítom el, hanem az előadásmódot is. Ez kicsit olyan, mint annak a ténye, hogy a tanítást is tanulni kell" – magyarázta. A színházi darabokra hat-nyolc hetes próbafolyamat alatt készülnek fel a színészek. „Ha főszerepet játszik valaki, akkor neki csak a szöveggel napi két-három órát kell foglalkoznia, ezen kívül még elemezni, memorizálni és érlelni kell a jeleneteket, a figurákat. Egy darab színpadra állítása óriási elemző munka. Sok olvasás, szavankénti, betűnkénti megállás előzi meg."
Mihályi Győző elárulta, szereti a felkészülési időszakot, a szövegtanulást kevésbé. Mégis azt mondja, a színésznek – így neki is – álmából fölkeltve kell tudnia a szöveget, de nemcsak a szavakat, hanem a mögöttes tartalmakat is. „Csupán azt, hogy valaki belép a színpadra, és annyit mond, hogy Jó napot!, sokféleképpen elő lehet adni. A kérdés mindig az, mi van ebben a köszönésben. Komolyan mondom? Élcelődve? Csak épp beszólok, hogy megjöttem? A szöveg mögé fel kell építeni egy másik, nem szavakból épülő darabot, amit a néző az interaktivitás hatására ért meg, sejt meg valahogy."
A Ráday Kollégium otthonóráinak célja, hogy az intézményben lakó egyetemisták lelki-szellemi táplálékhoz jussanak, közben pedig közösséggé formálódjanak. Ennek érdekében heti rendszerességgel bibliaórákat, előadóesteket, ismeretterjesztő programokat szerveznek nekik.
Képek: Bölcsföldi András