„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Milyen célokat szolgál a lelkipásztorképzés?
Milyen eszköztárral vértezzük fel a holnap lelkészeit? A dunamelléki lelkészképzés érintettjei helyet adtak a látásmódok nyilvános ütköztetésének.
Közös felelősség
A lelkészképzés egyetemi struktúráját érintő változások kapcsán a gyülekezetek főként a bölcs döntésekért való imádságban érdekeltek. A közös gondolkodásról és annak eredményéről azért érdemes mégis tudni, hogy amennyiben a családunkban, gyülekezetünkben lelkészi elhívást kap egy fiatal, ne az oktatási intézmény épületének szépsége és jól karbantartott állapota vagy frekventált helye határozza meg a képzés helyének kiválasztását.
Hogy a hat Kárpát-medencében fellelhető, magyar nyelven oktató teológiai felsőoktatási intézmény közül melyik lesz az, amely leginkább képes lesz felkészíteni a jövő lelkészeit a szolgálatra, ezekben a pillanatokban is formálódik.
Emlékeim szerint a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karán volt olyan évfolyam is, még csak nem is az évszázados múlt sötét ködébe veszve, amikor a matematikaoktatás is a lelkészképzés része volt. Biztosan volt, aki kegyelemként élte meg, de az a diák, aki közvetlenül az érettségi után a Szabadság hídról a Dunába hajította a Négyjegyű függvénytáblázatát az Úr Jézus ígérete feletti örömében, hogy őt emberhalásszá teszi, annak bizony csalódnia kellett. (És kihalászni mindenekelőtt a Függvénytáblázatot.) Abból az évfolyamból egyébként hatan maradtak a lelkészi pályán, de ez a tény nem feltétlenül a matematikaoktatással hozható szoros összefüggésbe.
Az viszont, hogy mit és hogyan tanulnak a lelkészképzésben fiataljaink, nem csak a pályán maradás szempontjából fontos, hanem a szolgálatra való felkészülés, a kiégés elkerülése, a valós kihívásokra valós válaszokat adni tudó egyházi és gyülekezeti struktúra szempontjából is megkerülhetetlen. A kegyelemre mindig minden lelkipásztornak szüksége lesz a szolgálata végzéséhez, de hogy épülő és ébredő, vagy csökkenő és önmaga fényében tetszelgő egyházat fogunk-e látni a jövőben, az a ma döntésein múlik.
A Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karán folyó diskurzus nyilvános részébe bepillantva megmutatjuk, hol tart napjainkban a képzés struktúrájáról szóló párbeszéd.
Három előadás a jövő lelkészeiért
A Balog Zoltán dunamelléki püspök kezdeményezésére létrejött beszélgetés témája a teológiai örökzöld, jelesül, hogy a segédtudományokat hogyan célszerű beépíteni a teológusképzésbe. „Minden valós párbeszédnek van értelme” – fogalmazott az egyházi vezető.
Kolumbán Vilmos, az Erdélyi Egyházkerület lelkészi főjegyzője, egyháztörténész, Németh Dávid, a Valláspedagógia és Pasztorálpszichológia Tanszék alapítója (jelentős oktatási és tudományszervezési munkája nyomon követhető a Hittudományi Kar honlapján és Bogárdi Szabó István (KRE HTK - Rendszeres Teológiai és Ökumenikai Tanszék), egyházkerületünk korábbi vezetője, a Rendszeres Teológia és Ökumenika Tanszék vezetője tartott egy-egy bevezető előadást, melynek keretén belül saját érvrendszerükkel láttatták a teológiai oktatás számukra fontos sarokpontjait.
Kolumbán Vilmos egyháztörténeti bevezetőjében arra mutatott rá, hogy a teológiai tudományokat négy nagy csoportra osztva érdemes oktatni a schleiermacheri rend szerint (Biblikateológia, Rendszeres teológia, Gyakorlati teológia, Egyháztörténet), arra a célra nézve, hogy lelkészképzés a legmagasabb szinten valósuljon meg és ne szakadjon el a gyülekezeti valóságtól.
Németh Dávid professzor lenyűgöző teológiai felkészültséggel és megalapozottsággal érvelt a pasztorápszichológiának mind a lelkészképzésben elfoglalt helye, mind az önálló tanszékként való létjogosultsága mellett. Arra kérte a döntéshozókat, hogy a lelkigondozás megreformálásával adják vissza annak igazi tartalmát. Előadása zárásában arra hívta fel a figyelmet, hogy komoly és elmélyült kutatómunka ezen a területen nem képzelhető el, csak ha lehetőség van önálló tanszéken dolgozni.
„Önismereti krízis vagy az egyház krízise egy lelkipásztor lemondása?” – tette fel a költői kérdést Bogárdi Szabó István, aki szerint mindig a válságban lévő egyház állapota tükröződik a teológiai oktatás állapotán. Előadásában indirekt érvelés mentén kérdőjelezte meg a pasztorálpszichológia önálló tanszéki létjogosultságát. Arra mutatott rá, hogy minden tudománynak meg kell találni a helyét a teológiai diszciplínák között, a korábbi püspök szerint pedig a pasztorálpszichológia helye a gyakorlati teológián belül van.
Kerekasztal a megújulásért
„Az egyházkormányzat, tehát a Zsinat feladata, hogy a cél felől megközelítve szabályozza a teológiai oktatást. A magasabb egység felől kell megítélni, hogy a lelkipásztorképzés szerkezete szolgálja-e azokat a célokat, amelyekért létrejött” – fogalmazott Balog Zoltán, aki az előadásokat követő kerekasztal-beszélgetést moderálta.
A beszélgetésben részt vett Kaszó Gyula szekszárdi lelkipásztor, aki korábban tíz éven keresztül volt a Valláspedagógia és Pasztorálpszichológia Tanszék munkatársa (ma a Pápai Teológiai Akadémia óraadója), Thoma László, aki szintén tíz éven át tanított a tanszéken, Mikola Borbála, aki a nemzetközi tapasztalatainak szempontjaival egészítette ki a hazai felsőoktatás mozdíthatatlannak tűnő diszciplínáit és Molnár Ambrus, aki a lelkipásztor-továbbképzések felelőse. (Egyébként Mikola Borbálán kívül, aki az amerikai Covenant Theological Seminaryn szerezte doktori képesítését, mindhárom megszólaló doktori témavezetéséért a rendelt időben Németh Dávid felelt.)
„Elsősorban a tennivalók sokasága, ami arra a tanszékre hárult, amin én is dolgoztam valamikor, indokolta a strukturális elkülönítést is. Mindez nem ment szembe a gyakorlati teológiával, hanem beleilleszkedett. Csak mivel olyan sok volt a tanegység és a ránk bízott szakterület, ésszerű döntés volt a Pasztorálpszichológia Tanszék létrehozása. Az ésszerűség egy pozitív református erény” – kezdte Kaszó Gyula tapasztalatai alapján megvilágítani a tanszéki munkát.
„Ez a struktúra nagyon jól szolgálta a lelkészképzést. Saját teológuséveimre is emlékezve, és már gyakorló lelkészként szolgálva azt hiszem, a teológiának egyik fontos képzési feladata, hogy megtanítson együttműködni, és kialakítsa a testvéri közösség, a bizalom, az egymás megismerésére való nyitottság, a transzparens és építő viták kultúráját, amelyeknek a tétje nem a másik létjogosultságának a megkérdőjelezése” – fogalmazott Thoma László.
Mikola Borbála amellett, hogy utánanézett annak, hogy a Dunamelléken végzett lelkészek életébe milyen pozitív hozadéka volt a tanszék által biztosított önismereti munkának, az amerikai egyetemnek (Covenant Theological Seminary) a lelkészek pályaelhagyásra adott gyakorlati válaszát szőtte először a beszélgetésbe. „A kurzusfeladatokban voltak olyan pillanatok, amikor megállt az oktatás és feltették a kérdést, hogy az elhangzottakat ki hogyan köti a saját életéhez, a saját lelki folyamataihoz? Ezzel hívták önreflexióra a hallgatókat, ami azért fontos, mert ha nekünk nem megy a reflexió, akkor nagyon nehéz erre másokat elsegíteni” – fogalmazta meg ennek a gyakorlatnak a későbbi lelkipásztori szolgálatra nézve a jelentőségét.
Molnár Ambrus szerint a lelkipásztor feladata fogja meghatározni, hogy hogyan kell felépülnie a teológiai képzésnek. A református lelkipásztor fő feladatának hitvallásaink alapján a tanítást, tehát az igehirdetést és a sákramentumok kiszolgáltatását látja. (Hozzászólásában ő maga is kitért arra, hogy a helyi gyülekezetek érdeke, hogy a teológiai képzés megfelelően működjön és biztosítsa a lelkészutánpótlást.)
Kaszó Gyula, Thoma László és Mikola Borbála is azt képviselte, hogy lelkészképzésnek elsősorban missziói fókusszal kellene történnie.
Kaszó Gyula szerint két sarokpontja a pasztorápszichológia oktatásának és az abból következő lelkigondozásnak is, hogy a bibliai emberkép-e a mérvadó és hogy szem előtt tartjuk-e a missziói parancsot? „Hogy ne legyünk az omnipotens kezében impotens eszközök, az a mi felelősségünk is” – mondta.
Mikola Borbála egyik gondolata a bibliai megsokszorozódás elvének hangsúlyozása volt, tehát hogy a teológia olyan lelkészeket képezzen, akik majd képesek lesznek „felkészíteni a szenteket a szolgálat végzésére” (Efézusiakhoz írt levél 4. rész, 12-16. vers), akik majd ugyanígy továbbadhatják azt, amit kaptak.
Thoma László még kiemelten lényegesnek látta az integratív szemléletet, tehát hogy a teológusképzés második felében már ne tanegységeket lássanak csupán a hallgatók, hanem egyre inkább – ne pusztán értsék – alkalmazni is tudják a különböző tanegységek összefüggéseit a gyakorlatban, hogy a megszerzett tudáselemek ne esetlegesen kapcsolódjanak egymáshoz.
Molnár Ambrus szerint a legfontosabb a hallgatók világnézeti megerősítése, a teológiai alapok rendszerezése, keretrendszer kijelölése, hogy képesek legyenek majd érhetővé tenni az evangéliumot mások számára is.
Habár a kerekasztal résztvevői nem a tanszéki struktúra átrendezésének a kérdését tartották a jelenlegi oktatás valódi problémájának, hanem a két évvel ezelőtt kezdődött teológiai oktatási reformról való közös gondolkodást, de hárman közülük nem bolygatnák a Valláspedagógiai és Pasztorálpszichológiai Tanszéket.
Az olvasónak azért figyelmébe ajánlom, hogy a Hittudományi Karunkon jelenleg kilenc tanszék működik (Debrecen a tíz tanszékével van orrhosszal előttünk), köztük van Filozófia és Himnológia, tehát Egyházzenei tanszék is. Ez utóbbi kettő önálló működésének létjogosultsága a kerekasztalon nem, csak bennem merült fel kérdésként. A Valláspedagógiai és Pasztorálpszichológiai Tanszék léte viszont unikum a Kárpát-medence teológiai intézetei közt.
Balog Zoltán a zárszó előtt említette a Tübingeni Egyetem példáját, ahol harmadévtől már kötelező olyan integratív kurzusokat kínálni, amelyekben legalább három tanszék jelen van a maga szempontrendszerével.
Lényeges kérdés, hogy a teológia kiskorúsítja, vagy felnőttnek tudja-e tekinteni a teológia a hallgatóit, vitáknak, érvrendszerek ütköztetésének kitéve őket, azért hogy később lelkészi szolgálatuk során ők maguk is készek és képesek legyenek ugyanerre a gyülekezeti tagok esetében? Jó volna, ha így lenne. A gyülekezeteink jól járnának.
Kell-e változás, és ha igen, milyen gyakorlati lépések vezetnek az áhított célhoz és végül melyik lesz a fő szempont, amely a képzés jövőjét meghatározhatja, egyelőre nem tudjuk. Rövid híradásunk célja mindössze a felelősség közös vállalása – mindenkinek a maga helyén. A gyülekezetek az imádságban, az alkalmas emberek felfedezésében, felnevelésében és bátorításában tudnak szerepet vállalni – a tájékozódás mellett.
Fotó: Füle Tamás
Illusztráció: pexels.com