"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Jó tartalom, jó forma
Ahol a Szentlélek munkálkodik, ott könnyebb minőségi médiatartalmat készíteni, a felszínesség bizalomvesztést eredményezhet. Egyházunk jövője attól is függ, mennyire ragaszkodik az evangéliumhoz és hogyan él a közösségi média által nyújtott lehetőségekkel.
Papp Attila a kecskeméti református gyülekezet tagja, gyermekkora óta hitvalló református, jelenleg a kecskeméti gyülekezet honlapjának, Facebook- és Instagram-oldalának, az egyházközséghez tartozó iskolák weboldalainak szerkesztője. Mint mondta, egész életében vonzódott a médiatartalmakhoz, szívesen készít képeket, videókat, kritikus szemmel figyeli a mindennapi internetes kommunikációt. Megkérdeztük, miért tartja fontosnak, hogy a gyülekezetek jelen legyenek a közösségi médiában, mi a jó tartalom és forma, hol találjuk meg az egyensúlyt, milyen tapasztalatai vannak az egyházi médiáról.
Kapcsolódási pontok
Ha Attilát érdekli valami, először a Facebookon keres rá, esetleg a keresőoldalakon. Ha rátalál egy gyülekezet oldalára, megkeresi a lelki alkalmakat, érdekli, hogy ki a lelkész, milyen egyéb programokat szerveznek, megoszthatók-e az istentiszteletek. De szükséges-e a honlapon túl a Facebook és az Instagram használata egy gyülekezet életében?
„A közösségi oldalak kapcsolódási pontok az emberekhez, sokakat megszólíthatunk velük. Akik rendszeresen látogatják honlapunkat, nem feltétlenül vannak jelen a Facebookon vagy az Instagramon, de ugyanez érvényes fordítva is. Ezért is fontos, hogy ezeken a felületeken is jelen legyünk. Tim Keller azt mondta: tudom, hogy heti egy istentisztelet nem szorítja ki azt a hatalmas online tartalmat, amely az embereket éri nap mint nap, ezért hígítanunk kell azt, ami nem Krisztusra mutat. Nem letámadnunk kell az embereket a hitünkkel, hanem kapcsolatba kell lépni velük.”
Attila példát is mondott: felmerült ötletként, hogy konfirmációkor az idősebb gyülekezeti tagok küldjék be egykori konfirmációs fényképüket, meséljék el, mikor és hol tettek fogadalmat, milyen volt akkor az életük, hogyan élték meg ezt a fontos eseményt.
A jó és értékes tartalom
A gyülekezeti honlapokkal kapcsolatos tapasztalatait is megosztotta. „Számomra példaértékűek a gyulai és nyíregyházi gyülekezetek honlapjai, ezek színvonalasak, a tartalmakat folyamatosan frissítik. Hogy ez megvalósuljon, szerkesztőkre, aktív szolgálókra van szükség. Érdemes megfigyelni a nem történelmi keresztyén egyházak aktivitását az online világban, tudok arról, hogy az egyik ilyen gyülekezetben negyvenfős csapat felel a technikai háttérért. Minden alkalomról készítenek képeket, élő közvetítést biztosítanak tolmáccsal, nagyon jó képeket töltenek fel az Instagramra. Önmagában nem a hatalmas médiaanyag a lényeg, hanem a jó és értékes tartalom. Ezért nem kizárólagos feltétel az online jelenlét, de nagyon fontos eszközként kell rá tekintenünk.”
„A világnak látnia kell, hogy mi is emberek vagyunk”
A kapcsolatteremtésnek sok dimenziója lehet Attila szerint, erre példa a lelkész válaszol fül. „Olyan kérdések merültek fel a régebbi honlapunkon, hogy az evolúció összeegyeztethető-e a Bibliával, hogyan szaporodott el az élet a Földön, mit jelent az eleve elrendelés, szembeáll-e a tudomány Isten létezésével, hiteles-e a Biblia. Szükség van ilyen felületre, mert az embereket ezek a kérdések foglalkoztatják, válaszokat keresnek és várnak, amelyeket nem biztos, hogy igehirdetés formájában kapnak meg. Apró kapcsolódási pontokra is szükség van, a világnak látnia kell, hogy mi is emberek vagyunk, örömökkel, vágyakkal, elbotlásokkal, humoros vagy szomorú történetekkel.”
Ahol a Szentlélek munkálkodik
A jó tartalom egyik fontos szempontja az embereket megszólító, érvényes igehirdetés, ha ez adott, a forma, a külsőségek másodlagossá, de nem jelentéktelenné válnak. „Ilyenkor a gyülekezet tapasztalja, hogy a Szentlélek munkálkodik, mert nem gátolják Őt ebben. Sokkal könnyebb áldott közösségről médiatartalmat készíteni, mint a nem vonzót kiszínezni az egyháztól idegenek számára. Itt, Kecskeméten mind a tartalomban, mind a formában igyekszünk utat mutatni más gyülekezeteknek.”
Ez az útmutatás, a példaértékű munka számokban is megmutatkozik. „A tanévben keddenként tartanak áhítatokat a templomban a gimnazistáknak, előfordul, hogy maguk a diákok szolgálnak, akiket előzőleg felkészít Vincze Árpád; ezeket rendszeresen felvettük videóra. Az egyik kislány bizonyságtételét a 777 nevű blog is megosztotta, amely az egyik legolvasottabb keresztyén oldal, a videót eddig több mint másfélezren tekintették meg.”
„Másik példa, amikor hatszázötven diák énekelte a 25. zsoltárt a főtéren, az erről készült videót a polgármester asszony is megosztotta. A Facebookon jelenleg több mint 2300 követőnk van, az Instagram-oldalunkat több mint kétszázan követik. A házasság hetében Tim Keller egy könyvéből emeltem ki részleteket, amelyeket felolvastattam lelkészeinkkel, ezekből rövidebb videók készültek, ezeket is sokan megnézték.”
A megfelelő kontextus megtalálása
A jó gyülekezeti honlap egyszerre kommunikál a belső közösséggel, és missziós felületként is szolgál, amely megszólítja az Istentől, egyháztól távol állókat. „Azt a gondolkodást kell megváltoztatnunk, hogy hinni csak a templomban kell. Ebben segítség, ha megértjük, hogy kik jönnek be a templomba. Kodály városához nagyon passzol a komolyzene, ugyanezt már nehéz elmondani egy kistelepülésre, ez a honlapra is igaz. Ha egy gyülekezet tele van olimpikonokkal, akkor értelemszerűen az olimpiai ötkarikát kell kitenni a honlapra, ezzel is jelezzük a közösség milyenségét.”
Nem biztos, hogy minden közösség ennyire sajátos arcot mutat, ezért a közös pont Jézus Krisztus személye kell, hogy legyen. „Krisztus nem szövegkörnyezet vagy értelmezési tartomány, hanem maga az élő evangélium, valójában Ő a jó és érvényes tartalom, ehhez sem hozzáadni sem elvenni nem szabad. Hogy az evangéliumot hogyan kommunikáljuk, a forma kérdését érinti. Vallom, hogy mi, reformátusok nem jó kontextusban vagyunk, nem merünk modernek lenni, ami nem értékvesztést jelentene, hanem minőségi formát és „tálalást”.
Az evangéliumhoz ragaszkodva
A beszélgetés végén elmondta, a történelmi egyházak jövője attól függ, mennyire ragaszkodnak Krisztushoz, és mennyire aknázzák ki a média által nyújtott lehetőségeket. „Nem engedhetünk az evangéliumból, mert összedől, amit eddig építettünk. Nem véletlenül vagyunk Krisztus katonái, ez igaz a médiára is. A forma nagyon fontos, de nem tudja pótolni a tartalmi hiányosságokat. Ha a tartalom felszínes, akkor az emberek átverve érzik magukat. Ekkor elveszítjük az emberek bizalmát, és más közösségeket keresnek majd. A hiteles tartalom önmagában képes bevonzani egyháztól idegen embereket, a közösségi médiában is krisztusinak kell lennünk. Ebben segíthet a megfelelő forma megtalálása, amely kiegészíti a tartalmat. Bátrak kell legyünk, személyesek, hitelesek, megszólíthatók, akik érvényes válaszokat tudnak adni a huszonegyedik századi embernek.”
Képek: Somogyi Csaba, krek.hu