"Az anyagi javakon és birtokolt értékeken alapuló identitásmeghatározás hamis utakra csábít. Megtéveszt és manipulálja az embert. Ha attól vagy valaki, amid van, akkor vesztesként egy perc alatt semmivé válhatsz."
Bagdy Emőke
Kétszáz éve a Megváltó szavára építenek
Az igazi bizonyosság Jézus gyógyító és újjáteremtő szava, amely szokásainkat, felfogásunkat teljesen átírhatja. A pomázi reformátusok több mint kétszáz éve keresik és hirdetik ezt templomukban, amely valódi bástyája volt nyelvünknek és református hitünknek.
A templom kétszázéves fennállásáért adtak hálát a pomázi református templomban január 27-én, ahol a helyi és környékbeli reformátusok és más felekezetűek, meghívott vendégek gyűltek össze. Hogy az elnyomó Habsburg hatalmat megtévesszék, a helyiek oratóriumnak (imahelynek) nevezték Isten házát a 19. század elején. Ám mindenki tudta: az új épület valójában templom, ahol a környékbeli reformátusok azért gyűlnek össze, hogy arcra borulva imádják Istent. Ezt hirdeti a szószék mögötti felirat is, amely ma is fontos üzenettel bír az élettel teli Pomáz-Csobánkai Református Társegyházközség számára.
Kettős tükör
Az igehirdetés szolgálatát Bogárdi Szabó István püspök végezte, aki kettős érzésekről beszélt, amikor a gyülekezet lelkészével, Nyilas Zoltán északpesti esperessel készültek az istentiszteletre. „Egyfelől örömöt és hálát érzünk, mert Isten két évszázada őrzi és védi az ő templomát Pomázon, másfelől keserűség van szívünkben a Ráday Kollégium miatt. Valójában egész életünk ilyen: Isten jósága és kegyelme vezet bennünket, tudjuk a Káté válaszát arra a kérdésre, hogy mit hiszünk, amikor ezt mondjuk: hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében. A válasz egyértelművé teszi, hogy az Atya még a rosszat is javunkra fordítja, amit a földi szenvedés során kapunk.”
A kétszáz éves templom a püspök szerint valódi okot ad az ünneplésre, de nem szabad azt várnunk, hogy a jubileum öröme minden problémát azonnal megold majd. Igehirdetésének alapja a kapernaumi tisztviselő fiának meggyógyítása volt a János evangéliuma 4, 46-54. szerint. „A Bibliában többször is olvassuk, hogy az ünnepet Isten máshogy látja, mint ahogy mi, emberek a társadalmi normák és elvárások alapján. János evangélista kettős tükröt tart elénk: Jézus csodát tesz, de nem úgy, ahogy várjuk, és szokásainkat, kliséinket is átírja. Az ő közelében leomlanak a sztereotípiák: a kánai menyegzőn nő érdeklődik a bor után, holott az ünnepi borról férfiak gondoskodtak már akkor is. A felolvasott szakaszban pedig édesapa kéri Jézust, hogy gyógyítsa meg a fiát, a gyermekekről hagyományosan az édesanyák szoktak gondoskodni.”
Amikor hittel kérünk
A püspök szerint korunkban úgy gondolunk Istenre, mint akinek egyetlen dolga és feladata, hogy az emberek kérését lesse és teljesítse. Jézus ennek nagyon sokszor mondott ellent. A Megváltótól sokszor vártak csodát, jeleket kértek tőle. A gyógyulás akkor adatik, amikor hittel kérünk, alázattal, és nem a kívánságok azonnali teljesítését várjuk.
„Emlékszem, amikor megjelentek a jegykiadó automaták a Batthyány téren, és arra, ez milyen modern dolognak számított. Sokan gondolják, hogy Jézus »imameghallgató automata«, ha pedig nem teljesíti a kérésünket, akkor a fogyasztóvédelemhez fordulunk. A Megváltó szava az, amire kétszáz éve, és ma is támaszkodhatunk: „a gyermek él”. A pomázi templom is azért épült, hogy ez a szó hangozzon minden időben, és ezáltal megváltozzanak életek. Jézus a gyógyulást úgy adja nekünk, hogy kiküld bennünket a családunk, ismerőseink közé.”
Áldást, békességet magyar nyelven
A szószék mögötti felirat a gyülekezet kórusának karnagyát is megihlette: az énekkar az Itt van Isten köztünk, jertek őt imádni kezdetű dicséret dallamára énekelte a sokat mondó feliratot. A kórus szolgálata után a környékbeli református lelkipásztorok, görög és római katolikus papok mondtak áldást a templomra és a gyülekezetre.
Az istentisztelet végén Könczöl Dánielné beszélt a templom és a gyülekezet történetéről. Mint mondta, a pomázi reformátusok magyar nyelven hallgatták az igehirdetést, ez messze nem volt természetes a környéken a 18. században. A török hódoltság után szerbek, németek és szlovákok telepedtek le a Duna mellett, akik elsősorban római katolikus és görög keleti felekezetűek voltak, és a saját nyelvükön tartották miséiket, istentiszteleteiket.
A pomázi reformátusok magyarul oktattak az iskolában, saját nyelvükön írták feljegyzéseiket. A harmincéves gyülekezet 1819. január 24-én tartotta meg első istentiszteletét az oratóriumban. A közösség bár folyamatosan erősödött, az 1960-as és ’70-es években a lelkészük összesen öt istentiszteletet tartott vasárnaponként Pomázon, Csobánkán és Budakalászon. Mára ezek a közösségek önálló útra léptek, a csobánkaiak is jó úton haladnak ebbe az irányba. A pomázi gyülekezet tehát templomával, közösségével valódi bástyáját jelentette a magyar nyelvnek és a református hitnek az elmúlt kétszáz évben. Jézus szavára építve a gyülekezet ma is otthona lehet a gyógyulásnak, emberi életek megváltozásának.
Somogyi Csaba
Képek: Füle Tamás