„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Mit üzen a hitvallásunk?
Jövőre lesz éppen 450 esztendeje, hogy a svájci protestánsok közös hitvallását, a Második Helvét Hitvallást elfogadta az akkori debreceni zsinat. A Heidelbergi Káté mellett református hitünket összegző hitvallásunk mai üzenetéről gondolkodnak teológus szaktekintélyek a Károli egyetem Hittudományi Kara és a református egyház Zsinata közös szervezésében megvalósuló kétnapos konferencián. A közelgő találkozóról Zsengellér József dékánt kérdeztük.
Az, hogy jó ideig helvét hitűeknek is nevezték a magyar reformátusokat, nem véletlen: a svájci protestáns városok és kantonok közös hitvallását, az 1566-ban közzétett Második Helvét Hitvallást megjelenését követő évben a debreceni zsinat is sajátjaként ismerte el, igaz, magyar fordítása csak fél évszázaddal később, éppen négyszáz éve készült el.
A kor protestánsai körében rendkívül gyorsan terjedő hitvallás azért különleges, mert szerzője, Bullinger Henrik svájci reformátor saját magának fogalmazta meg a keresztyén hit alaptételeit. Hogy mégis egész nemzetek hitvallása lett az övé, az III. Frigyes pfalzi választófejedelemnek köszönhető. A kálvinista fejedelem nyíltan fellépett a reformátusok érdekében, az augsburgi vallásbékében megfogalmazott türelmi elvet ugyanis csak az evangélikusokra kívánták alkalmazni. Ezért a birodalmi gyűlés elé olyan hitvallással akart kiállni, amely bizonyítja, hogy a református egyház és tanítása megegyezik az apostolokéval, és nincs köze semmiféle szakadársághoz vagy eretnekséghez. A kéréssel Genfhez fordult, ekkor vette elő Bullinger mindössze három-négy évvel azelőtt megírt hitvallását, amely nagy sikert aratott.
„Minden teológiai terület bevonódik a Második Helvét Hitvallás mai üzenetét taglaló konferencia témái közé, ez jelzi, milyen jelentőségűek a hitvallások az egyházi életben. Azt a szerepet töltik be, amit korábban a pápai enciklikák vagy a dogmatikai tételek sora foglalt el a hitbeli orientáció terén” – magyarázta Zsengellér József, a Hittudományi Kar dékánja.
„A hitvallásokhoz próbálunk visszanyúlni már a Szentírás definícióját illetően is, hiszen amikor a Bibliáról szeretnénk beszélni a teológushallgatóknak, először tisztázzuk, melyek azok a hitvallási keretek, amelyek tükrében szólhatunk a Szentírásról. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a hitvallás megelőzné a bibliaértelmezést, sokkal inkább segíti azt” – tette hozzá.
Mit hiszünk és miért?
Miért van szükség egyáltalán hitvallásokra – vetődhet fel a kérdés a hívő emberben. Neki éppúgy szüksége van rájuk, mint a közegyház egészének – állítja a professzor. „Az ember egy adott élethelyzetben van, amikor találkozik Istennel és az Ő Igéjével. Elkezd megismerkedni vele, azután az élethelyzetéből adódóan csakhamar előjönnek olyan kérdések, amelyekre egyéni bibliaolvasással nem biztos, hogy megkapja a választ. A hitvallás tisztázza ezeket: a Szentírás alapján összegzi, mit és miért hiszünk. Ilyen például a Szentháromságról szóló hit. Ez a szó nem szerepel a Szentírásban, a teljes szöveg mégis beszél Isten hármasságáról. Ezt a keresztyénség ma már egyöntetűen vallja. A hitvallás fel is tünteti a bibliai hivatkozási helyeket, amelyek alapján a többi mellett ezt a hittételt is megfogalmazza. Másik hitvallási iratunk, a Heidelbergi Káté szintén nem hasra ütve született. Az első a Szentírás, csakis az alapján születik a hitvallás.”
Közös alap
„A hitvallásokat nem az első generációs reformátorok fogalmazták meg – ők a Szentíráshoz visznek vissza –, hanem a követőik, akiknek az idején a követők már az egyes hitbeli kérdéseket szerteágazó módon értelmezték. A hitvallások ezeket a nézeteket próbálják mederben tartani” – tette hozzá a dékán. „Magyarországon is voltak olyan zsinati ülések, ahol megfogalmazódtak hitvallások vagy hitvallásszerű kánonok. Nálunk, reformátusoknál mégis csak a Heidelbergi Káté és a Második Helvét Hitvallás lettek az általánosan elfogadott hitvallások, mert ezek megbízható közös alapot jelentenek a keresztyénség alapigazságainak szűkebb és tágabb értelmezői számára egyaránt.”
Nagykorú keresztyéneknek
Hogy miért vallották magukénak már európai megjelenése után egy évvel a magyar református lelkipásztorok a Második Helvét Hitvallást, noha az eredetileg nem református, hanem egyetemes keresztyén hitvallásnak született, annak egyszerűen az az oka, hogy jól sikerült hitvallás a bullingeri – mondja a teológus. „A konferenciánk idején a Ráday Gyűjteményben megnyíló Második Helvét Hitvallás-kiállítás jelmondatát Wilhelm Nieseltől kölcsönöztük, aki úgy fogalmazott: a Második Helvét Hitvallás »jó segítség nagykorú keresztyének számára«. Ez csakugyan így van, hitvallásunk szerzője a gondolkodó emberek számára jól össze tudta foglalni az egyéni és egyházi életet is meghatározó alapigazságokat.”
A hitvallás nem más, mint valami mentén és valamivel szemben definiálni magunkat – összegezte a teológus. „Hitvallásos helyzet az, amikor ki kell mondani, ki vagyok, miben hiszek és miért nem másban. A mi hitvallásaink is saját korukra jellemző társadalmi viszonyok között születtek, ezért vannak bennük olyan mondatok, amelyeket ma már nem fogalmaznánk bele a hitvallásainkba. De mivel történelmi hitvallásokról van szó, nem is vehetjük ki belőlük ezeket. Ezért nem törölték a Heidelbergi Káté legújabb kiadásából a katolikus liturgia meghatározó elemére vonatkozó »kárhozatos bálványimádás« kifejezést.”
Ma is érvényes
A Második Helvét Hitvallás mai üzenetei című konferencia szervezői közös gondolkodásra hívják az érdeklődőket október 11–12-én. A dékán szerint a legkiválóbb szakemberek segítségével arra a kérdésre keresik a választ, milyen iránymutatást tud adni a mai egyház számára a Második Helvét Hitvallás. „A célunk azt megvizsgálni, hogy mit jelentett eddig és mit jelent ezután is a református hívő emberek számára. A legtöbb mai gyakorlatunk ezen alapszik, talán egyedül a felekezetközi nyitottság az, amiben ma már eltérünk a benne megfogalmazottaktól, de ez nem is feltétlenül korrigálandó” – fogalmazott.
Hitvallásos helyzetben vagyunk
Nemcsak az emlékezés, hanem a számvetés ideje is lehet a jubileumi év. Zsengellér József úgy véli, a második helvét hitvallás 450., a reformáció 500. évfordulója talán a legjobbkor éri el a magyar és a keresztyén világot. „Lehet, hogy nem is véletlen, hogy éppen egy ilyen forrongó időszakra esnek emlékünnepeink? Talán nincs is olyan messze, amikor nekünk is ki kell állnunk, akár meg kell halnunk a hitünkért? Gondoljunk csak az idős francia papra, akinek mise közben oltották ki az életét nemrégiben...”
A dékán szólt arról is, hogy a konferencia anyagát kiadják egy kötetben. A legutóbbi hírek szerint pedig jövőre, a reformáció 500., a Második Helvét Hitvallás magyarországi elfogadásának 450. évfordulóján vehetik kézhez a gyülekezetek a hitvallás új fordítását Bogárdi Szabó István és Buzogány Dezső tolmácsolásában.
A kétnapos konferencia programját lejjebb görgetve a Csatolt állományok felirat alatt találja.
Kép: Füle Tamás