„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Nyusziisten palástja
– Szép. Nagyon szép – simogatom meg a kislány szőke fejét, a csillogó szempár néma kérdésére válaszolva, tetszik-e a mű, amin olyan nagy gonddal dolgozik. – Különleges rajz – teszem még hozzá, mert a rajz valóban egészen szokatlan.
– Ez itt a palástja, látod? – mutatja, fellelkesülve a bátorításon. – Az Isten palástja – jön azonnal a magyarázat is. – Tudod, amikor bement a szamáron a… abba a városba… tudod!
– Jeruzsálemre gondolsz, igaz? – hajlok közelebb.
A fejecske lelkesen bólogat, de már nem rám néz, a színes ceruzák közt keresgél újra, és belemerül a folytatásba.
Kiegyenesedem, és nyelek néhányat. Kissé megfeszülnek bennem a teológiai kérdőjelek. Az rendben, hogy Jézus vonult be Jeruzsálembe virágvasárnap ünnepén, végül is… „én és az Atya egyek vagyunk.” Az is egyértelmű, hogy a Szentháromság tanának felnőttek számára is titkokat rejtő részleteit nyilvánvalóan nem ebben az életkorban kell szétszálazni. Sokkal fontosabb teológiai igazság, hogy ez a kicsi ember isteni személynek tartja a bevonuló Jézust – szívében csatlakozott hát a két évezreddel korábbi ujjongó aprónéphez, annyi különbséggel, hogy ő nem pálmaágat lenget és hozsannát énekel örömében, hanem lerajzolja az őt megérintő történetet.
Tehát ez rendben. A rajzon egy négyéves szokásos vonalaihoz képest gyönyörű szimmetriával megrajzolt, felismerhető arckarakterű alak van, egy háromszögforma vonalakkal megrajzolt valamivel körülölelve. Így, hogy némi magyarázatot is kaptam a rajzhoz, valóban, határozottan értelmet nyernek a vonalak, egészen palástnak látszanak…
Elengedem hát magamban a ki is vonult be akkor kérdést, van azonban valami, ami továbbra sem engedi, hogy megkönnyebbülten kifújjam a levegőt, mint aki biztos abban, hogy nem követ el olyan hibát, ami tévútra vezethetné a rábízott kicsiket.
Nyugtalanságom okozója az az egyszerű tény, hogy a palástos Jézus-alaknak határozottan és egyértelműen: nyuszifüle van.
Igen. Két nagy, kissé hurkára emlékeztető nyuszifül integet a feje tetején.
Ajjaj – gondolom riadtan. Lehet, hogy szép rajz ide, csillogó tekintet oda, itt mégis szükség lesz némi tárgyi korrekcióra?
Míg a lehetséges megoldásokon töprengek, a kis művész tovább rajzol, és közben lelkesen magyaráz. – Ez meg itt az Apa, ez meg én, és ott van Anya, meg a baba is.
Hogy időt nyerjek, újra a rajz fölé hajolok, és ekkor meglátom, hogy a négy, kisebb-nagyobb karikákból álló családtag ábrázolásában, bár nehezen felismerhetőek a szereplők, egy közös pont mindenesetre van: mindnek egyformán nyuszifület rajzolt a művész.
És ekkor végre megkönnyebbülten kiegyenesedem, sőt – senki ne botránkozzon meg rajta –, némi büszkeséggel sóhajtok fel. Dehogy aggódom! Dehogy korrigálok! Hát kaphat ennél szebb visszajelzést, egy kicsinyeket az Isten dolgaira okító gyermektanító?
– Istenem – ujjongok magamban -, hiszen éppen ez minden prédikátor álma! Hogy a hallgatóság ne csak vasárnap bólogasson lelkesen, de a hétköznapjaiba is magával vigye az Isten országa újonnan megértett igazságait! És ez a kicsi lány pontosan ezt tette: integrált Téged az életébe!
Nincs itt szó húsvéti nyúlról, meg nyúl tojta tojás miatti zavarról, dehogy! Tudom a kislányról, hogy az utóbbi hónapokban számára a világ nyuszikkal van tele. Nyuszicsaládban él, nyuszianyukája van, nyuszibabát ringat az óvodában, nyuszis könyvet nézegetünk vele, olyat, amiben a nyuszigyereknek nyuszimintás tapétája, és nyuszifül alakú bútorai vannak.
Hát persze, hogy nyusziistent rajzol, amikor megérinti a virágvasárnapi történet!
***
Elgondolkodom, mert az élmény önvizsgálatra indít. Én vajon hasonlóképpen teszek-e akkor, amikor megérint Isten országának egy-egy új igazsága? Mikor történt meg velem utoljára, hogy ilyen magától értetődőn beleéltem a hétköznapjaimba az Isten valóságát?
Továbbvitt, nemcsak személyes, de tanítói utamon is ez a történet: soha nem elégedhetek meg a látszattal, amikor egy gyermek első pillantásra szokatlan viselkedésével, vagy szabálytalan alkotásával találkozom. Mert az igazságok felismerésének számtalan útja van, a gyerekek pedig sokszor előttünk járnak ebben. Nem kell ismerniük a részleteket ahhoz, hogy megértsék a lényeget. Beleborzongok, mi lett volna, ha valaki „szent haraggal” helyreigazítja, esetleg istenkáromlásnak titulálja ezt a sajátos, nyuszifüles istenábrázolást. Ahogy egykor a tanítványok aggódtak, hogy a kicsinyek megzavarják Jézus nyugalmát…
Hiszen nekünk sem kell ismerni a kicsi lány kedvenc meséjét ahhoz, hogy megérezzük, hogy nem végletes tévedés, hanem egy gyönyörű folyamat tanúi lehetünk: egy gyermek ismerkedik az Örökkévalóval. Azzal az Istennel, aki Jézusként szamárháton érkezik, miközben gyerekek rohangálnak mellette, zsivaj és nevetés öleli körül, és a nép maga is gyermekien kegyelmi pillanatban van, ahogy megsejti a bevonulóban a nemsokára értük meghaló Messiás Krisztust.
Aki félretolta azokat, akik nem látták a lényeget, és például állította azokat, akik viszont igen.