„Az igehirdetésnek akkor van ereje, ha ember áll az emberek előtt, csak éppen palástban, és olyan hangon szól, olyan szavakkal, amit mindenki megért."
Békési Sándor
Járatlan utak, úttörő plántálások
Evangéliumi lelkület röviden: a másik ember fontosabb, mint én. Bartók-negyed, Józsefváros, József Attila-lakótelep – három helyszín, ahol a misszió formát ölt.
Evangéliumi, missziói, úttörő
Ha semmi nincs már körülötted, ami a kényelmed, a biztonságérzeted és a komfortzónád bármiben is szolgálná, akkor megérkeztél az úttörő plántálások missziói alaphelyzetébe. Pont így érzik magukat azok a lelkészek, akiket Isten járatlan utakra hív.
De már a gyülekezetplántálások szempontjából is megfigyelhető egyfajta generációs rétegződés, ennek oka talán ott lüktet a misszió természetében. A misszió formáját ideális esetben a szükség határozhatja meg. Azok az emberek, az a városrész, ahová egy lelkipásztor az elhívását kapja – legtöbb esetben infrastrukturális feltételek nélkül.
Lovas András, a Dunamelléki Egyházkerület missziói előadója a gyülekezetplántálások három nemzedékét különítette el, elsőként az ún. „panelgyülekezeteket”, melyek egy része a rendszerváltozás idején indult; a következő réteg az agglomerációban életre hívott közösségek, melyek nagyságrendileg tizenöt évvel ezelőtt jöttek létre. A frissen gyülekezeteket életre hívó misszió legfiatalabb nemzedékére „úttörő plántálásként” hivatkoztak a Nagy-Budapesti Missziói Konferencia erről szóló kerekasztal-beszélgetésén.
Ahol nincs templom, nincs közösség – de vannak evangéliumra éhező, helyreállításra és közösségre váró és vágyó emberek, ott Isten új utakat tud nyitni.
Vígh Eszter szíve akkor is a Bartók-negyed, Újbuda legkreatívabb városrésze és az ott élő emberek felé húzott, amikor semmilyen garancia nem volt rá, hogy ott hivatalos formában elindulhat egy missziói építkezés.
Vannak gyülekezetek, amelyeknek életformája a misszió, ezért újra és újra táplálják annak minden formáját, így a Józsefvárosi Református Gyülekezet is, Bacskai Bálint lelkipásztor vezetése alatt. Hozzájuk köthető a Lakó István pásztorolásával működő Te + Én Református Közösség.
A Külső-Üllői Úti Református Gyülekezet lelkésze, Kiss Sámson Endre először csak hittanoktatót keresett, így került Szabó István a IX. kerületben a József Attila-lakótelepiek szolgálatába.
Formálódó szolgálatban formálódó pásztorok
A Te + Én Közösség, amelynek a Kontraszt Református Közösség biztosít gyülekezeti hátteret, tizenkét éve indult a Józsefvárosban, egyfajta találkozási pontként a gyülekezetbe járó hívő emberek és a kerületiek számára, ezért sokan cigánymissziós gyülekezetként tartották számon – pedig szándéka és célkitűzése szerint nem az. Vegyes gyülekezet, amelyik meghatározó társadalmi szereplő szeretne lenni a kerület életében, ezért működtetnek tanodát és élelmiszerbankot is. A közösség új gyülekezetté szeretne felnőni, amelyik képes újabb gyülekezeteket létrehozni – tehát betölteni a sokszorozódás törvényszerűségeit.
A szolgálat kezdetén a gyermekmunkán volt a hangsúly, aztán egy hitvallásos fordulat kellett ahhoz, hogy a közösségi programok helyett az evangélium kerüljön a fókuszba. Ebből nőhetett ki a közösség mostani korszaka, melyet a személyes tanítványozás jellemez. A Magdolna negyedben vasárnap délután tartanak istentiszteletet, a házicsoportok alkalmanként találkoznak, a hétköznapokban pedig a társadalmi munkáé a főszerep.
Markánsan más környezet a Bartók-negyed kávézókkal, művészeti galériákkal tarkított pezsgő világa, ahol fontosak a civil kezdeményezések, a művészet, fontos a vitakultúra és az asztalközösség. Ezért a negyedért dobog Vígh Eszter lelkipásztor szíve is. Két és fél éve szeretnének a művészet által a művészettel és a művészekért jelen Újbudán.
Szabó István ellenben sosem vágyott arra, hogy gyülekezetet plántáljon, mégis benne találta magát a feladatban – a Külső-Üllői Úti Református Gyülekezettel mint küldővel a háta mögött. Az első három évre felkészítő időszakként tekint a lelkipásztor, a József Attila-lakótelepen 2020 óta tartanak rendszeresen istentiszteleteket, bár az indulás hamvába holt a világjárvány miatt. Nagyságrendileg tizenötezer ember lakik ezen a területen, nagyon sok a kisgyermekes család, de sok oktatási intézmény is található a környéken. Ezt a közösséget olyan lelki otthonra vágyó keresztények keresik, akik valamilyen okból korábban elvesztették a kapcsolatukat az egyházzal vagy Istennel, vagy vidékről költöztek a fővárosba. A rendszeres imaséta, ami ennek a közösségnek a sajátossága, a hittanoktatáson kívüli missziós ajtó pedig a társasjátékklub.
A halál és feltámadás evangéliuma
„A meghalás és a feltámadás nem pusztán az üzenetünk tárgya, hanem valamilyen módon a misszió kontextusa” – fogalmazta meg Lovas András moderátori szerepben a gyülekezetplántálások húsbavágó és állandó felvetését.
„A missziós helyzetek azért hívnak meghalásra, mert komfortzónán kívüliek” – fogalmazta meg mindennapjainak valóságát Lakó István, aki alapvetően visszahúzódó és konfliktuskerülő ember, viszont a cigányság felé való szolgálatban ennek épp az ellenkezőjére van szükség. A konfliktus felvállalása ad tekintélyt neki és az általa hirdetett evangéliumnak egyaránt – eljátszani mégis rettenetesen fárasztó. Saját bevallása szerint egyedül a Szentlélek teszi alkalmassá egy-egy konfliktushelyzet megharcolására, ezt újra és újra kérnie kell.
„A plántálások nagyon törékenyek. Ha egy meghatározó ember elmegy, vagy konfliktust okoz, az nagyban veszélyezteti az egész miniinfrastruktúrát, a programokat, meg tudja mérgezni a közösséget. Ezért nagyon erős a kísértés, hogy lelkészként mindig mindenkinek megfeleljek, nehogy eltűnjön az, amit építettem. Ebben az állapotban pont az evangélium emlékeztet arra, hogy van olyan időszak, ami a meghalás ideje. A mi esetünkben ilyen volt az első, a játszóházak korszakának vége, amikor elmentek a kulcsemberek. Ez a helyzet megpróbálta a hitemet, de új korszak kezdődött a misszióban” – árnyalta Lakó István az új missziói korszak körülményeit. De ezek vezették arra, hogy olyan emberekért könyörögjön az oktatási csapatba, akik a felnőtteket meg tudják szólítani. „Mindig csak akkor kezdődhetett el egy újabb vagy mélyebb szakasz a közösség életében, amikor az előző véget ért, de nagyon sokat segített helyesen látni ezeket a helyzeteket, hogy tudom, a keresztény ember identitása az, hogy Krisztussal együtt meghal és feltámad.”
A kertet és természetet kedvelő Szabó István számára a lakótelepi plántálás egyenlő az önfeladással, ahogy az is küzdelmes számára, hogy az evangéliumot bevigye a személyes beszélgetésekbe. A meghirdetett és rendszeres gyülekezeti alkalmakon tapasztalt jelenlét hektikussága is mindig egy kis meghalást jelent a számára, dacára annak, hogy annak a kevés embernek ugyanúgy szól az evangélium.
A közösség és a Szentlélek munkája
A József Attila-lakótelep református közössége szeretne béketeremtőként jelen lenni a környezetében. Ez Szabó István lelkipásztor számára azt jelenti, hogy nem kerüli el a konfliktusokat, hanem Krisztus békéltető szolgálatát megélve kávé és sütemény mellett megbeszéli az érintettekkel azt, ami történt, bármilyen nehéz is – ez a Szentlélek munkája.
Személyes életváltozásokban, a megszentelődésben látja működni a Szentlelket Lakó István. „Lehet, hogy kicsi dolognak tűnik, amikor valaki megszabadul a szorongásától és nehéz egy missziói beszámolóba leírni, de tudom, hogy ez azért van, mert ő elhitte az evangéliumi igazságot, hogy ő Krisztussal együtt uralkodik jelenleg is. Nagyon sok ilyen történetünk van, ami jelenleg tükör is számomra: hogyha Isten megáldott mindabban, amibe belefogtunk, belefoghatunk még több dologba, számítva Isten Lelkének jelenlétére” – eszmélt rá a lelkipásztor szolgálatának isteni perspektívájára.
A Bartók-negyed közösségéhez kapcsolódó életek személyes és mély változásaiban látja Vígh Eszter legmarkánsabban megjelenni a Szentlélek erejét.
„A gyülekezet infrastrukturális lépéseiben is tetten érhető a Szentlélek vezetése” – vallja Szabó István, aki először egy lakásban prédikált, aztán egy művelődési ház kistermében, majd egy iskolában, s most már a helyi közösségi házban szolgál Igével vasárnaponként.
A plántálók álmai között a szerepel a személyes kapcsolatok erősödése a közösségeikben, a gyülekezetek lelki és anyagi felnövekedése az öngondoskodás szintjére, hogy valódi lelki központokká válhassanak azon a helyen, ahol létrejöttek.
„Aki pedig mindent megtehet sokkal bőségesebben, mint ahogy mi kérjük vagy gondoljuk, a bennünk munkálkodó erő szerint: azé a dicsőség az egyházban Krisztus Jézus által nemzedékről nemzedékre, örökkön-örökké. Ámen.” (Efezusiakhoz írt levél 3. rész 20-21. versek )
Képek: Füle Tamás