„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
A gyülekezet viszi a hátán az általa fenntartott intézményt, vagy fordítva? Érezték-e már lelkészek értelmetlennek az ottani szolgálatot? Az intézmények missziós lehetőségeiről osztották meg tapasztalataikat a január 27-i anyaországi és felvidéki lelkésztalálkozó egyik csoportbeszélgetésének résztvevői.
Felelősség, adminisztráció, hatalom, közösség, kihívás, munkahely – egyházi intézményekben szolgáló református lelkipásztorok osztották meg, mi jut először eszükbe, ha az intézményfenntartásra gondolnak. Oktatási és szociális területen szolgálók, intézményi és intézményt fenntartó gyülekezeti lelkészek közül csaknem százan érdeklődtek az „Intézményem van – missziós lehetőségek” csoportbeszélgetés iránt a Groupama Arénában tartott január 27-i anyaországi és felvidéki lelkésztalálkozón.
Csillogó szemek
A szolgálat örömeiről először Hajdúné Tóth Lívia lovasberényi lelkipásztor mesélt – az egyházközséghez két általános iskola és egy óvoda tartozik. A lelkész elmondta: boldogan veti bele magát az aktuális feladatokba egy-egy nehéz ébredés után is, és nagyra értékeli a belé vetett bizalmat – legyen szó gyerekekről, szülőkről vagy munkatársakról. „Hálás vagyok, hogy megosztják velem életük apró örömeit és nehézségeit, és hogy ebben az élethelyzetben kísérhetem őket” – mondta.
Nagy Zsoltné, a biharkeresztesi Gondviselés Háza Református Idősek Otthona vezetője a heti munkatársi áhítatokat emelte ki. „Nagyszerű élmény, amikor látom valaki szemében, hogy megérkezett a lelkéhez a mondanivalóm.”
Gere Gábor csákvári lelkész gyülekezete egy bölcsődét és egy idősek otthonát tart fenn a településen, szerinte
– legyen szó kliensekről, vagy a feladatellátást felügyelő állami szervek képviselőiről.
Szabó Elődné Melinda tatai iskolalelkész, a műhely moderátora megosztotta: míg néhány éve sokan már az elején otthagyták a tanári csendesnapokat, sőt voltak, akik hátat fordítottak egy csoportfoglalkozásnak, addig ma a kollektíva nem csak részt vesz a hitéleti alkalmakon, de
Krisztust képviselve
A beszélgetés egyik alappillére volt annak meghatározása, hogy mit nevezünk intézményi missziónak.
– fogalmazott az iskolalelkész. Szavait megerősítette Hajdúné Tóth Lívia is: „Ahogy belépünk a kapun, az első perctől Jézust képviseljük. Teljesen mindegy, hogy egy hittanórán, egy szülői fogadóórán futunk össze, de akár a boltban is találkozhatunk.
Nagy Zsoltné azzal árnyalta a képet, hogy aki egyházi intézménnyel találkozik, nem biztos, hogy őket akarta választani, vagy Istennel szeretne találkozni.
Hajdúné Tóth Lívia az eltérő háttérből és más indíttatásból intézménybe érkezőkkel kapcsolatban sikerként könyvelte el, hogy eddig náluk senki sem kért az iskolában etikaoktatást, a diákok közül mindenki református vagy katolikus hittanra jár. „Krisztust képviselem akkor, hogyha róla beszélek, de akkor is, hogyha csak egyszerűen jelen vagyok, ölelek, szeretek, megjelenek, vagy pedig csak egyszerűen csöndesen ott ülök és megszólíthatóvá válok” – vélekedett.
Szabó Elődné Melinda szerint a történelemben soha ennyi vallásos háttérrel nem rendelkező ember nem került az egyházi intézmények látókörébe, ami nemcsak lehetőség, de hatalmas felelősség is. „Ha valaki bejön hozzánk és semmit sem kap, továbbra is közömbös marad. Ha negatív kép alakul ki benne az egyházról, akkor valószínűleg soha nem lehet megszólítani. Ezért fontos, hogy a krisztusi lelkületet képviseljem, és hogy az adott intézmény mögött ott legyen egy gyülekezet is.”
A gyülekezet viszi a hátán az intézményt, vagy fordítva?
Gere Gábor maga is megtapasztalta az általa vezetett intézmények – sok helyen ma is meglévő – „gyülekezet-fenntartó és -eltartó szerepét”, azonban reméli, hogy az intézmények egyre gyakrabban lesznek kapuk a gyülekezet felé.
„Az intézményben zajló lelki munka nem kizárólag a lelkész feladata, a gyülekezetnek kell mögötte állnia, együtt vállalunk részt annak működéséből. Persze mindannyiunknak az a célja, hogy akit megszólítunk, az gyülekezeti taggá váljon, de erre lehet, hogy nem abban az életkorban, vagy azon a településen kerül sor.”
Ezt a véleményt erősítette Szabó Elődné Melinda is, aki iskolalelkészként nagy erőfeszítéseket tesz azért, hogy megtért diákjainak közösséget ajánljon.
Szerinte nem kell szembeállítani a gyülekezeti és intézményi lelkészséget, hiszen vállvetve ugyanazért a célért küzdenek mindenütt.
Történetek az emberek mögött
„Mindennap el lehetne válni valamiért!” – idézett Hajdúné Tóth Lívia egy lovasberényi idős nénit arra utalva, hogy a szolgálatnak gyakran vannak nehézségei, de soha nem válik értelmetlenné.
Ez soha nem veszti értelmét, csak meg kell keresnem hozzá a megfelelő formát, a megfelelő szavakat, a jó alkalmakat, a jó gyakorlatokat, és magamat is fejlesztenem kell ebben.”
A reakciók persze sokfélék lehetnek. Nagy Zsoltné elárulta: nemrég gondolkodóba ejtette egy munkatársa, amikor egy ebédnél kijelentette, ő abban hisz, amit a szemével lát. Gere Gábor úgy fogalmazott, hogy találkozott már bezáródó, sőt, becsapódó ajtókkal, de mindig volt alternatíva, amerre tovább lehetett menni. Szabó Elődné Melinda szerint előfordulhat, hogy értelmetlennek látjuk munkába fektetett energiát, mégis meg kell látnunk az emberek mögötti történeteket, hogy az értelmetlenség együttérzéssé és szeretetté formálódjon.
A csoportbeszélgetés végén az intézmények hatékony működéséhez szükséges feltételekről esett szó. Abban mindenki egyetértett, hogy a megfelelő szakmai munkához elengedhetetlenek az anyagi források, ugyanakkor egy egyházi intézmény működése jóval nagyobb történet része a vállalt és elvárt feladatok teljesítésénél.
A lelkipásztor a már korábban is említett erős gyülekezeti háttér mellett a személyi feltételeket emelte ki. „Ha fenntartó lelkészként nem tudsz hátat fordítani és nyugodtan aludni, mert bizalmatlan vagy az igazgatóval vagy a gazdasági szakemberrel szemben, és nem vagytok közös nevezőn, akkor az intézmény nem fog működni.”
Nagy Zsoltné szerint vitán felüli a kimagasló szakmaiság – legyen szó akár oktatási, akár szociális intézményről. A jó intézmény másik két pillérének az emberi és a hitbeli feltételeket tekinti. Szabó Elődné Melinda hozzáfűzte: egy intézmény életében érezhető, ha van lelki gazdája, egy pásztora, függetlenül attól, hogy ki tölti be a fenntartói szerepet.
Fotók: Füle Tamás