„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Lelki edzettség a hittanoktatásban
Baráti ölelések, szakmai beszélgetések, keresztyén légkör fogadta a lelkipásztorokat, hittanoktatókat és vallástanárokat a Pécsi Református Kollégium Általános Iskolájában április 20-án. Hetvenen vettek részt a Dunamelléki Református Egyházkerület Katechetikai Támogató Szolgálatának tavaszi találkozóján és szakmai napján, melyhez a szakmai hátteret a Református Pedagógiai Intézet biztosította.
A nyitó áhítaton Wébel Zsolt, a Baranyai Református Egyházmegye esperese Pál efézusiakhoz írott levele 6. fejezetének 16. verse alapján hirdetett Igét. „A sötétség fejedelme folyamatosan támadja az Úr szolgálatában állókat, de nem kell elvéreznünk ebben a harcban. A harcban Isten lelki védőeszközt kínál: a hit pajzsát. A biztos győzelmet Krisztus kereszthalála és feltámadása garantálja.”
Lelki alap
A helyszínt biztosító intézmény képviseletében Kádár Péter, a Pécsi Református Kollégium főigazgatója köszöntötte a résztvevőket. Többek között egy nemzetközi kutatás eredményéről beszélt, amely szerint a távol-keleti országokban a leghatékonyabb az oktatás. A kutatók szerint ez a tekintélytiszteletre, a közösségi szellemre és arra vezethető vissza, hogy a diákokat ott nem kell fegyelmezni.
„Mi, keresztyén lelkipásztorok, hitoktatók hordozunk egy lelki alapot ehhez. A huszonegyedik század igazolja majd: aki ismeri a tiszteletet, aki megfellebbezhetetlen atyai tekintélyt tud maga mögött, az jó irányba halad. Merjük magasba emelni keresztyén pedagógiai értékeinket! Mi egy megfellebbezhetetlen tekintély szolgálatában állunk, számunkra a tanítvánnyá tétel küldetése parancs” – fogalmazott beszédében a főigazgató.
Lenkeyné Teleki Mária, a Dunamelléki Református Egyházkerületi Katechetikai Támogató Szolgálatának vezetője, a szakmai nap főszervezője elmondta: a hittanoktatásban részt vevő gyerekek köre igen sokszínű. „Az a célunk, hogy minden lelkipásztornak, hittanoktatónak, vallástanárnak és pedagógusnak hasznos és gazdagító legyen a munkájában, szolgálatában ez az alkalom. E mellett nagy erő van a találkozásban. A kerületi Katechetikai Támogató Szolgálat célja, hogy minden tanévben egy lelki és egy szakmai nap elérhető legyen a hittanoktatók számára. Ezen az alkalmon tájékoztatást kaptak az idei év lelkialkalmairól is, melyekre elindult a jelentkezés. Ezeknek a szervezését az Oktatási Szolgálat Hittanoktatási Osztálya végzi a Katechetikai Támogató Szolgálattal együtt.”
A nap folyamán bemutatták a Kerületi Katechetikai Támogató Szolgálat megyei munkatársait az egyházkerület hittanoktatóinak. Lenkeyné Teleki Mária elmondta: fontos, hogy valamennyien ismerjék a Támogató Szolgálat munkáját, hiszen az azért jött létre, hogy jelen legyen számukra, kísérje és támogassa őket szolgálatukban. Így a felelősségteljes szolgálat örömeit és terheit hordozó hittanoktatók is érezhetik: van emberük.
Krisztus mint biztos pont
Mi segíthet a talpon maradásban és a talpra állásban a kihívások közepette, Isten megtartó ereje mellett? Mi segíthet megerősödni a mindennapokban? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ Szászi Andrea, a Református Pedagógiai Intézet katechetikai igazgatóhelyettese a Reziliens gondolkodásmód és a reziliencia szerepe a pedagógiában és a hittanoktatásban című előadásában. Interaktív, a hittanórákon is alkalmazható gyakorlati feladatokat mutatott be a szakember, amelyek elősegítik a diákok a rugalmas lelki ellenálló-képességének fejlesztését.
Szászi Andrea arra is felhívta a figyelmet, hogy ehhez elengedhetetlen a pedagógus lelki edzettsége. „Krisztus biztos pont, de az életünk tele van változásokkal. Mindig jön valami új, váratlan, szokatlan. Hogyan lehet felkészülni a kihívásokra? A reziliens hozzáállással. Mit jelent a reziliencia? Amikor egy negatív történésből valami jó származik. A talpra állás, a váratlan akadályokkal való megbirkózás művészete. Ez a képesség fejleszthető.” A szakember kiemelte, a rugalmas lelki ellenálló-képességű emberek jobban teljesítenek. „Naponta nézünk szembe kihívásokkal: szolgálatok, hittanórák, adminisztratív feladatok, otthoni teendők, elvárások. A növekedés és a tanulás Krisztussal és Krisztusban történik.” A reziliens gondolkodásmód kialakítását segíti az empátia, az érzelmi tudatosság fejlesztése, a támogató közösség és kapcsolatok, valamint a tudatos személyiségfejlődés.
Délután a Gyógypedagógiai érintettségű tanulók a hittanórán című előadásban szó volt a sajátos nevelési igényű, a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő, a hátrányos és a halmozottan hátrányos helyzetű, valamint a tehetséges tanulókról is, mint akik különleges bánásmódot igényelnek. A szakember kiemelte azokat a tulajdonságokat, amelyek a legfontosabbak a velük való foglalkozásban: türelem, határozottság, nyugalom, kreativitás, következetesség. Arra a kérdésre, hogy ki tanít sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel élő diákot, a teremben ülők mintegy kilencven százaléka feltette a kezét. A helyzet tehát mindenki számára egyértelmű: nagy jelentősége van annak, hogy minél hatékonyabb és szélesebb eszköztárral tudjanak dolgozni ezekkel a diákokkal a hittanoktatók. Gyakorlati feladatokat, kreatív megoldásokat mutatott a szakember a különböző nehézséggel küzdő gyermekek oktatásához.
Lelki támasz a hittanórán
Saját tapasztalataikról megkérdeztük a Dunamelléken szolgálatot tevő hittanoktatókat is.
Tóth Emese tizenkét éve a Budai Református Egyházközség hittanoktatója, a Budapest-Déli Református Egyházmegye katechetikai munkacsoportjának vezetője, valamint a kerületi Katechetikai Támogató Szolgálat külső munkatársa. Jelenleg két római katolikus iskolában tanít. „Az előadó személye és a téma miatt jöttem el a mai konferenciára. Az én hittancsoportomban is van gyógypedagógiailag érintett gyermek, ezért szeretném magam fejleszteni ebben a témában. Hittanoktatóként és keresztyén emberként úgy gondolom, hogy különösen fontos lelkileg támogatni azokat a gyerekeket, akik valamilyen nehézséggel küzdenek. Ott a helyünk mellettük, hogy Isten tanításait és gyógyító erejét közvetíthessük nekik. Nagyon fontosnak tartom, hogy ezekhez a gyerekekhez is eljuthasson Isten Igéje. Kifejezetten figyeltem, amikor az SNI-s gyermekek gondolkodásmódjáról volt szó, hogy mi vezeti őket ahhoz a viselkedéshez, amit az órán tapasztalunk: mi áll annak a hátterében, amikor azt látjuk, hogy dekoncentráltak, rosszcsontok. Egy ilyen szakmai nap a találkozásra is jó lehetőség, jobban megismerhetjük egymást.”
Bóka Lehel Álmos, a Baranyai Református Egyházmegye hittanoktatási referense két általános iskolában és óvodában tanít hittant. „Nekem jó lehetőség ez a nap a megyei hittanoktatókkal találkozni, ismerkedni, amire egyébként ritkán jut alkalom. Gondolatébresztőnek találtam az első előadást, hozzám közel állnak az önismerettel és a mentálhigiéniával kapcsolatos témák. Mindenkinek jó tisztában lennie a saját érzelmeivel, a napi konfliktusok feldolgozásának gyakorlati lehetőségeivel.
Hasznos volt a délutáni előadás is, mert egyre több gyermek küzd valamilyen nehézséggel. Egyik évről a másikra húsz százalékkal nő az SNI-s diákok száma azokban az iskolákban, ahol dolgozom. Élményszerű megközelítéssel tartom a hittanórákat. Az előadás is megerősített abban, hogy ez a jó irány. Hasznos szakmai segédanyagokat és ötleteket kaptam ma, amelyeket jól tudok majd alkalmazni a munkám során. A játékos tanulást eddig is használtam, ezt az eszköztárat tudtam ma bővíteni.”
Képek: Ruprech Judit
Galériánk lentebb nyílik (bármelyik képre kattintva).