„A jót a rossztól elválasztó vonal nem államokon, nem társadalmi osztályokon keresztül, sőt nem is politikai pártok között húzódik… hanem minden emberi szívben.”
Alexander Szolzsenyicin
„A szeretet pedagógiája örökre korszerű”
„Ott voltak és vannak az élet kezdetén, életre szóló hatást gyakorolva a rájuk bízott gyermekekre, pedagógusaink ezért köszönetet és megbecsülést érdemelnek.” Átadták a tanítók emlékfáját a kiskunlacházi református gyülekezetben.
Felekezeti hovatartozásuktól függetlenül minden kiskunlacházi pedagógus meghívást kapott a június 12-ei tanévzáró istentiszteletre a helyi református gyülekezet templomába. A hittanos gyermekek ünnepi műsorral köszöntötték őket, a gyülekezet pedig imádságban adott hálát értük és azokért az egykori tanítókért is, akiknek sokat köszönhetnek a település lakói.
„A tanárnak kell, hogy legyen meggyőződése, és azt az értékrendet rendíthetetlenül tovább kell adnia” – fogalmazott ünnepi beszédében Takaró Mihály József Attila-díjas irodalomtörténész, költő, Németh László-díjas tanár. Mint mondta: ma is vannak elhívott pedagógusok, noha társadalmi megbecsülésük csökken. „A társadalom az életszínvonalat nézi és nem az életminőséget. Pedig az óvónő és a tanító az emberi személyiség alapjainak lerakója. Egy jó pedagógus mindig teljes személyiséget nevel: érzelmi, értelmi és erkölcsi dimenzióban is formálja a rábízott gyermekeket” – fogalmazott.
Sok pedagógus kérdezheti magától: korszerű vagyok én ma még? Nem kellene követni a trendet? – sorolta. „Kierkegaard szavaival élve: aki a korszellemmel köt házasságot, hamar özvegységre jut. Nem minden értékes, ami korszerű. Lehet, hogy a hajunk, a cipőnk, a ruhánk elavult a fiatalok szemében, de a tűzben, a történelemben, a generációkon keresztül kipróbált értékek, és a szeretet pedagógiája örökre korszerű.”
Épp ezért ma már a Nemzeti alaptanterv egyik alapvetése, hogy a nevelés, oktatás legfontosabb tényezője a tanár – tette hozzá. „A pedagógusnak sorsformáló szerep jut az életben, de ez csak akkor igaz, ha fölteszi magának a kérdést: miért tanítok én, mi a célom, mit adok át a tanítványaimnak.” A pedagógus egész életében nevel és nevelődik. Sok minden adható neki és el is vehető tőle, három dolog nem: a szeretet, a felelősségérzet és az emberi nemesség – sorolta az előadó. „Ezek teszik ezt a pályát nehézzé, ugyanakkor gyönyörűvé, érdemessé és boldoggá.”
Az ünnepi istentiszteletet követően a Hősök kertjében leleplezték a tanítók emlékfáját, Kálmán Antal alkotását, amely a hősök szobra mellett kapott helyet. A település és a helyi oktatási intézmények képviselői koszorúkat helyeztek el a református motívumokkal díszített kopjafánál.
Ezt a hagyományt évről évre szeretnék folytatni – mondta Takaró András délpesti esperes, a gyülekezet vezető lelkipásztora. Mint mondta, régi, kedves barátja, Dinnyés József előadóművész, „daltulajdonos” halála után egy róla megemlékező cikkben olvasott kezdeményezéséről, hogy a tanítóknak legyen emlékhelye. „Az emlékfát a régi iskola elé, hősök emlékműve mellé, temetőink díszkertjébe vagy a templomkertbe állítsuk fel – javasolta –, és évente a település egy jeles napján emlékezzünk e tiszteletreméltó foglalkozás mestereire, a nemzet napszámosaira. Valóban: még idős fejjel is emlékszünk azokra a tanítókra, akik a szüleink mellett meghatározó karakterek voltak az életünk kezdetén. A mai pedagógusok is azok, még ha a méltatlanul alacsony is a társadalmi megbecsültségük. Sok fiatal a kudarcos első esztendők után elhagyja a pályáját, aki mégis megmarad, azokat meg kell tisztelnünk és becsülnünk. Ezért gondoltam kötelességemnek fölállítani ezt az emlékfát, amely vallási és világnézeti hovatartozástól függetlenül emlékeztet azokra a tanítókra, akik már nincsenek velünk. De hálát és köszönetet mondunk ma azoknak is, akik már nyugállományban vannak, Istennek hála még köztünk, és azoknak, akik most is a pályán vannak. Szeretnénk, ha országszerte mások is követnék a példánkat, és évről évre egyre több településen mondanánk köszönetet nekik, és helyeznénk el az emlékezés virágait a tanítók emlékhelyén” – számolt be érdeklődésünkre az esperes.
A pedagógusok ma nem kapnak akkora megbecsülést, mint régen, ezen változtatni kell – hangsúlyozta. „Az én gyerekkoromban a szüleink komoly tiszteletet követeltek meg tőlünk a tanítóink felé. Ha hazamentem és panaszkodtam, hogy igazságtalanul kaptam intőt, akkor nem kezdték ők is a tanító nénit hibáztatni, hanem azt mondták, biztos rászolgáltam. Az elmúlt évtizedek során ez a trend megfordult. Ma már a pedagógusok kezéből szinte kiveszik a fegyelmezés lehetőségét, mert azért akár még fizikai támadás is érheti őket a szülők vagy a diákok részéről. Miközben gyakran ők töltik be azt a szerepet, amit az értékválságban lévő szülők nem tudnak.”
Értéket átadni persze csak akkor lehet, ha nemcsak a szaktantárgyat tanítja a pedagógus, hanem nevel is – tette hozzá az esperes. „Egy gyakorló keresztyén ember értékrendje és a szíve szeretete alapvetően befolyásolja az iskolában végzett munkáját, viszonyulását a gyerekekhez, különösen a vásott kölykökhöz, akiknek a megértéséhez családlátogatás híján ma már különleges beleérző képességre van szükség.”
Minderről megkérdeztük a gyülekezet egyik tagját, Magyarné Baranya Zsanettet is, aki harminc elsős gyermeket tanít írni-olvasni a helyi általános iskolában.
Azt mondja, ma a legnagyobb kihívások egyike az értő olvasás megtanítása, hiszen ma már sok szülő könyv helyett telefont ad a gyermeke kezébe. Abban, hogy ő mégis elkötelezte magát a legkisebbek tanítása mellett, nagy szerepe volt alsós tanító nénijének. „Kislánykorom óta erre a pályára készültem. Katika néni minden mozdulata, kéztartása belém ivódott. Felnéztem rá, nem csak azért, amit megtanított, hanem leginkább azért, amilyen szilárd értékrend mentén, kellő szigorral nevelt minket.” Ő maga nemcsak tanítóként, de két kislány édesanyjaként szintén tudatosan figyel arra, hogy világos és követhető szabályokat, kereteket állítson fel a rá bízott gyermekeknek – számol be. Ilyenkor nincsenek vég nélküli fegyelmezési gondok; ha a gyerekek tudják, mit várnak tőlük, a terelgetésükhöz elég egyetlen szó vagy tekintet. Határozottan állítja: a következetesség nem ellentéte, hanem következménye a szeretetnek, a gyerekeknek ugyanis szükségük van igazodási pontokra és kiszámíthatóságra is. „Sokan közülük mozaikcsaládokban nőnek fel, a családi egység hiánya miatt pedig nem tudják, hová tartoznak, keresik a helyüket. Csalafinta tanító néni vagyok, mert a magyar irodalom tanításába bele tudom szőni a bibliai vonatkoztatási pontokat. Az alapműveltségünk része, hogy azok a gyerekek is halljanak a keresztyén kultúrkörről, akik nem járnak hittanórára. Ezért minden sátoros ünnepen bátran beszélek arról, hogyan kapcsolódik mindez ahhoz, amit az Úr Jézus tett értünk.” A legtöbb, amit egy pedagógus adhat, a szeretet – összegzi a tanítónő. „Akármilyen rossz napom van, amint belépek az osztályterembe, majdnem harminc gyerek ugrik föl a padból és szeretettel rohan oda hozzám. Ennél jobb érzés nincs. Rögtön felvidulok, és igyekszem nekik én is jókedvet és biztonságot sugározni. Ez nem a munkahelyem, ez a hivatásom. Nem is lehet az iskolával járó ügyeket négy órakor letenni. Nagyok a munkaterheink, és a külvilág ezt mintha nem érzékelné. A tanítónak régen tekintélye volt, ma viszont mintha csak gyermekmegőrzőként tekintenének ránk. Talán ezért sem fejeződik ki a munkánk értéke a bérezésünkben. Nagyon kevés a fiatal a pályán, nem is tudom, hogy az én gyermekeimet ki fogja majd tanítani később, ha a kollégák jó része hamarosan nyugdíjba vonul.”
Képek: Fülöp László