„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
„Hiszünk, hogy értsünk”
Szabadságról, a múlttal való szembenézésről, az ember meghatározásáról és a szív készségéről is szó esett a fennállása 30. évfordulóját ünneplő Keresztény Értelmiségiek Szövetsége kongresszusán, melyet az Országház felsőházi termében tartottak az elmúlt hétvégén.
A legnagyobb magyar keresztény civil szervezet, a jelenleg mintegy 3000 tagot számláló Keresztény Értelmiségiek Szövetsége a rendszerváltás évében, 1989-ben alakult meg Csanád Béla katolikus pap, teológusprofesszor vezetésével. A szövetség tagjai Kárpát-medence-szerte célul tűzték ki az evangélium hirdetését, a keresztény megoldási lehetőségeket képviselve az élet minden területén. Azt vallják: a keresztény értelmiségi elfogadja a valóságot, és kész szemlélődni, mielőtt véleményt alkot. Ugyanakkor krisztusi ember – szakmájában és magánéletében ez hitelesíti őt, és teszi a társadalom építő hasznos építőkövévé.
Kétféle szabadság
A rendszerváltás utáni szabadabb évtizedek értékeléseként két szabadságfogalom, a keresztyén és a liberális szabadság közti különbségről beszélt Orbán Viktor miniszterelnök a KÉSZ-kongresszuson. Mint mondta, a liberális szabadság a valamitől való szabadságot jelenti. Ebben az értelemben a rendszerváltás liberális volt, hiszen megszabadított a szovjet elnyomástól. „Voltak, akik már akkor felismerték: nem elég azt megmondani, mitől akarunk szabadok lenni, arra is meg kell találni a választ, hogy mire akarunk szabadok lenni, milyen világ építésére akarjuk felhasználni politikai és közjogi szabadságunkat. Ezért kellett megtörténnie egy második rendszerváltásnak, amely hozzáad az elsőhöz, kijavítja és kiteljesíti azt.” Ez – mint mondta – 2010-ben ment végbe, középpontjában a keresztény szabadság áll, a kereszténydemokrata állam leírását, kereteit pedig a 2011. húsvéti alkotmány határozza meg.

„A liberális szabadságfelfogás szerint mindent szabad, amíg az a másik szabadságát nem sérti. A keresztény szabadság azt jelenti: amit akarsz, hogy veled tegyenek, te is azt tedd másokkal. A liberális felfogás szerint a társadalom egymással versengő egyének halmaza, akiket a piac, a jogszabályi önérdek tart össze. A keresztény felfogásban a nemzet az egyének kulturálisan és történetileg meghatározott, szervezett közössége, melynek tagjait védelmezni kell, és fel kell készíteni a világban való közös helytállásra. A liberális felfogás szerint a produktív élet magánügy, nem eshet a közösségi élet megítélése alá, és nem vonható a politika tárgyai közé sem. A keresztény felfogás szerint az az egyéni teljesítmény érdemel elismerést, ami a köz javát is szolgálja. Öngondoskodás és munka, a saját egzisztencia megteremtésére való képesség, tanulás és egészséges életmód, adófizetés, családalapítás és gyermeknevelés, a nemzet dolgaiban és történelmében való eligazodás képessége, a nemzet önreflexiójában való részvétel – a keresztény szabadság ezt a teljesítményt erkölcsileg magasabb rendűnek tartja, elismeri és támogatja. A liberális szabadság tanítása szerint a liberális demokráciáknak végül majd össze kell olvadniuk, globális kormányzatot kell létrehozniuk. A keresztény szabadság tanítása szerint a nemzetek éppúgy szabadok és szuverének, mint az egyének, nem kényszeríthetők globális kormányzás törvényei alá. A birodalmak szükségszerűen elnyomják a nemzeteket, ezért veszélyesek és nemkívánatosak” – fejtette ki Orbán Viktor.
„Az európai civilizáció döntő változás előtt áll. A liberális szabadságra épülő liberális demokráciák nem tudnak többé hivatást adni Európának, nem tudják megmondani, mi is lenne Európa létezésének mélyebb értelme” – fűzte hozzá.
Romok és újjáépítés
A babiloni fogsághoz hasonlította a kommunista diktatúra éveit Fabiny Tamás evangélikus püspök. Mint mondta, a fűzfára akasztott hárfák az értelmiség magatartására utalnak: a beszédes hallgatás éveiben ezzel fejezték ki tiltakozásukat, akárcsak a fogságba hurcolt Izráel. A kiszabadulás után romok fogadták a hazatérőket itt is. Ő akkor élte át igazán, hogy rendszerváltás történt, amikor 89 nyarán az Állami Egyházügyi Hivatal jogutód nélkül megszűnt – idézte fel. Mint mondta, az újrakezdéshez hozzátartozik a múlttal való szembenézés, a Magyarországi Evangélikus Egyház ezért tartja fontosnak a tényfeltárást. Hamarosan napvilágot lát az egyház és az állambiztonság 1945 és 1990 közötti kapcsolatát vizsgáló Háló dokumentum- és tanulmánysorozat következő kötete – számolt be.
Keresztyén, értelmiségi
A „keresztyén értelmiségi” kifejezésben van valami redundancia, hiszen a keresztyéni lét eleve értelmes, ám ez már megfordítva nem érvényes – fejtegette Bogárdi Szabó István dunamelléki református püspök, a zsinat lelkészi elnöke. „Krisztus követése a szeretet törvényének betöltésére hív minket. Keresztyénnek lenni elemi módon értelmes, a keresztyéni létbe ugyanis beletartozik az emberi ész hódolata az előtt, aki teremtette. A bűneset miatt viszont az értelmiségi nem jelent mindjárt keresztyént is. A hit nem a megértés pótléka, hanem alapvető motívuma és egyetlen módja is.”
Korunk nagy krízise, hogy hol az érzékek szintjére süllyed, hol az értelmet kezdi isteníteni, a keresztyénség azonban mindkettőt helyén kezeli – emlékeztetett a püspök. „A boldog ember nem a hatalmat akarja, mint akarja ma is számos értelmiségi alakulat, hanem az igazságot, amely szabaddá tesz.”
Valóságmozaikok
„Értelmiségiként feladatunk és felelősségünk kirakni azokat a mozaikokat, amelyekből kirajzolódik korunk arculata” – mondta Osztie Zoltán plébános, a KÉSZ korábbi elnöke. Szerinte ma a gonoszság egyre abszurdabb formát ölt, ezért kulcskérdés, ki az ember. „Ennek megértéséhez tudnunk kell, ki az Isten” – hangsúlyozta.
A szív készsége
Kocsis Fülöp hajdúdorogi érsek-metropolita a szív készségére hívta fel a figyelmet, arra a lelkiállapotra, amely irányt ad a cselekvésnek. Istenhez a teljes odaadás illik, még ha azzal is tisztában lehetünk, hogy nem vagyunk rá elég készek. Ám ebben is segítségünkre lehet Isten Lelke – fogalmazott. „A KÉSZ-alapítók minden eszközt megragadhattak arra, hogy keresztényként kész legyenek a társadalomért felelősségteljesen szolgálni az elmúlt évtizedekben. De a Léleknek kell megszólaltatnia az embert, mert az ember maga is zengő érc, ha nem járja át Isten szeretete.”

A Keresztény Értelmiségiek Szövetségéről itt tudhat meg többet.
Képek: KÉSZ