„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Párbeszédben, misszióban
Tesszük-e azt, amire Krisztus felhatalmazott? Az apostoli folytonosságban élünk-e? Tudunk-e változtatni, és akarunk-e? Kikhez küldettünk, és mi a küldetésünk? A „testvérek párbeszéde” kérdésfeltevésekkel teli konferenciával indult.
„Az evangélium lényege tőlünk független objektivitás, éppen ezért ne óhajokat, hanem bizonyságokat mondjunk el a világnak” – emelte ki prédikációjában a missziós küldetés egyik fontos elemét Nagy Péter nyugalmazott budafoki lelkész. Áhítata nyitotta meg a Protestáns Tavasz keretein belül megszervezett „Református keresztyén misszió a 21. században” címmel megrendezett konferenciát, amelynek a a Budapest Németajkú Evangélikus-Református Egyházközség Hold utcai temploma adott otthont.
A konferencián Bogárdi Szabó István dunamelléki püspök a református egyház elmúlt időszakáról adott számvetést; Harmathy András szentendrei lelkipásztor az Egyházi Jövőkép Bizottság munkájának tanulságait vonta le; Balog Zoltán, a németajkú gyülekezet lelkipásztora pedig az egyháznak a világban betöltött helyéről adott elő. Ezután a résztvevők kisebb munkacsoportokba osztva reflektálhattak az elhangzottakra, végül kerekasztal-beszélgetéssel zárult a konferencia.
Kiértékelés helyett
„Mi valójában mindig a misszióról beszélünk, nemcsak a Protestáns Tavasz konferenciáján, hanem akkor is, amikor látszólag másról van szó” – kezdte beszédét Bogárdi Szabó István püspök, hozzátéve: mindent, amit ma mondunk, a misszió erőterében tesszük. „Olyanok vagyunk, mint a halászó tanítványok, akik egész éjjel halásznak, mégsem fognak semmit. A hálójuk üres, pedig a tó tele van hallal. De a Mester nekik is, nekünk is megmutatja, hová kell kivetni a hálókat. Így számunkra is megélhető lehet a teli háló csodája.”
„Nem akarom kiértékelni az előző tizenöt évünket, ezt inkább meghagyom a történészeknek, mert ehhez nagyobb távlat kell” – folytatta a püspök. „Bennünk nincs még egyezség a mögöttünk levő időszak megítéléséről. Ebben a beszédemben éppen ezért inkább élménybeszámoló jelleggel tekintek vissza a megtett útra. Az nem lehet kérdés, hogy mivel kell kezdenem, mi számunkra a legfontosabb. A hálaadás áll a középpontban: hála a tervekért, a sikerekért, Isten kegyelméért és segítségéért.”
Jövőkép és jelen
„A jövőképhez általában azt szoktuk keresni, milyen legyen az egyház. A misszió lényege azonban az, hogy mit csinál most az egyház. Tesszük-e azt, amire Krisztus felhatalmazott? Az apostoli folytonosságban élünk-e?” – tette fel a kérdést Bogárdi Szabó István. Kiemelte, hogy az egyház a misszió gyümölcse, de a misszió az egyházban él. „A világ világosságává kell lennünk, és ehhez sokszor Afganisztánig sem kell elmenni, néha elég a szomszédunkat felkeresni.”
Szerinte az egyházunk mai állapotát horizontálisan nézve a teljes kétségbeesés lenne indokolt. „Ma missziós szempontból ugyanott vagyunk, mint öt éve, és nem vagyunk sokkal jobban sem. A pangás, a szinten tartás nem növekedés. Ráadásul emellett az összes szorongásunkat áttoltuk a másikra. Vertikálisan nézve viszont a misszió maga a remény. Nincs is más dolgunk, mint ezt a reményt megélni és hirdetni” – mondta a dunamelléki püspök.
A döntés szabadsága
„Pál apostol nyíltan, szabadon beszélt még a fogságban is; ahogyan előtte Péter apostol is pünkösdkor” – magyarázta a püspök. „Szabadjon hát nekünk is bátran, őszintén, nyíltan szólni! Szabadjon Isten elé odavinni mindent, és mások előtt beszélni Róla!” Szerinte kevesen értékelik eléggé ezt a szabadságot; ahogyan azt is, hogy szabadon élünk. „Nem akadályoz minket senki a missziónkban, a prófétai szolgálatunkban. Új templomok épültek újonnan szerveződő gyülekezetek számára. Ezért hálát kell adnunk!” Hozzátette, hogy a belső szabadságunkból fakadóan tele volt az elmúlt időszak döntésekkel.
„Olykor rossz döntéseket hoztunk, olykor jókat. Határozatokra szükség van, mert eltérő jellegűek a gyülekezetek, és sokszínű az egyháztest is” – folytatta. „Kétféle diaszpórában élünk: elszórványosodott református vidékek alakultak ki határainkon belül, és szerte a világban is egyre nagyobb református szórványmagyarság él. Erre is fel kell készülnünk a misszió során. Vannak növekedő gyülekezeteink, de ezek segítő keze még sokszor nem éri el a pusztulóban lévőket.” Hiányérzete van amiatt is, hogy sem a keresztelő, sem az úrvacsora, sem az igehirdetés nem lett ünneppé. „Eljön a gyülekezeti tag a református templomba, és ott próbatételként éli meg ezeket.”
Az érem két oldala
„Siker, hogy több egyetemistánk lett; kudarc, hogy kevesebb óvodásunk. Siker, hogy a gyülekezeti diakónia ünnepi időszakokban aktív; kudarc, hogy a hétköznapok során általában tétlenségben szenved. Siker a lelkipásztorok egészségügyi szűrésének a bevezetése; kudarc, hogy nem igazán élnek ezzel a lehetőséggel. Siker, hogy a lelkészek számára elindult a mentálhigiénés képzés; de kudarc, hogy néhányan emiatt cserélik le lelkészi hivatásukat, és élnek meg mentálhigiénés szakemberként” – sorolta a püspök.
„Lelkészeink a szekularitás és a spiritualitás között őrlődnek. Sok mindenhez kell érteniük, ezért szenvedhet hátrányt a lelkiségük. Mégis, hadd mondjam azt róluk, hogy dicső hadsereg! Sokszor állnak ki a terepre harcolni, és igazi hősökké válnak. Talán ennek is az ára az, hogy sok a kiégés, a pályaelhagyás” – vélte Bogárdi Szabó István, aki kudarcként élte meg azt is, hogy nem mindig ért szót a különféle egyesületekkel, szervezetekkel, csoportokkal. „Nagy tragédiánk, ha nem vesszük észre, hogy mekkora nyomás van rajtunk. Őrizzük hát meg a belső szabadságunkat!”
Tudunk-e változtatni? És akarunk-e?
Harmathy András előadásában elmondta: az Egyházi Jövőkép Bizottság hároméves munkája kapcsán vegyes érzései vannak. Egyrészt jó volt benne lenni, szerette ezt a feladatot; másrészt szomorú, hogy érdemi előrelépések még nem születtek belőle. „Mi a gyülekezetek felé fordultunk, velük kezdtünk párbeszédet. Emellett szerkesztettük az Érintés-füzeteket, a Reformátusok Lapjában imasorozatot hirdettünk, de szerveztünk missziós alkalmakat és imanapokat is. Számomra az volt nagy megrázkódtatás, hogy végül ugyanazokat állapítottuk meg, mint a Théma Egyesület húsz évvel ezelőtt” – mondta a szentendrei lelkész.
Szerinte a bizottság története sok szempontból olyan volt, mint az állatorvosi ló. „A megkereséseinkre csak a gyülekezetek tizenhat százaléka válaszolt. A beérkezett észrevételek pedig többek között olyan témákat érintettek, mint például a missziói szemlélet hiánya, a zsinat és az egyházkerületek közötti konfliktusok és az intézményfenntartás csapdái” – sorolta. A ciklusuk végén benyújtottak egy száznegyvennégy oldalas előterjesztést a zsinat elé. „A leadásakor azt kérdeztem a zsinattól: tudunk-e változtatni? És akarunk-e? De azóta sem születtek döntések az összeállított anyagunk alapján. Éppen ezért ma is ugyanezeket a kérdéseket teszem fel.”
Helyreállítás és szeretet
„Keressük a helyünket Isten tervében, amelyet nem látunk a teljességében, csak a mozaik kisebb darabkáit. Isten látja a nagy egészt” – folytatta Harmathy András. „A jövőt a múlt felől értjük meg: Jézus élete, tanítása és feltámadása felől. A feltámadt Jézus helyreállította azokat, akik vele voltak. Istennek ez a munkája a feltámadással kezdődött, és ma is tart.” Szerinte ez a helyreállítás a lényeg. „Van szabadságunk. De mire használjuk? Saját érdekeink érvényesítésére, egymástól való elzárkózásra? Kell hogy legyen olyan víziónk, amely az evangéliumon alapszik, de szembe mer nézni a problémákkal is! A legjobb terv is elbukik az egység hiányán, a baj ilyenkor tehát velünk van.”
A szentendrei lelkész szerint számunkra a misszió nem lehet egy plusz valami, mert az egyház léte a küldetésében van. „Nem maradhatunk meg a tüneti kezeléseknél. Eddig a felszínt kapargattuk, önigazoló cselekedeteket végeztünk, holott össze kellene kapcsolnunk a világot. A bátorságot ehhez Isten szeretete adja. A misszió nem a programokról, akciókról szól, hanem találkozásokról” – hívta fel a figyelmet Harmathy András. „Isten szeretetétől azt kapjuk, amire valóban szükségünk van, ezért a megújulásra ez a szeretet motiválhat. Isten állít helyre. A mércénk, de egyúttal az ehhez szükséges eszközünk is Isten szeretete. Mi legyen az egyház jövőképe? Kezdjük el szeretni egymást, ahogyan Jézus szeret minket!”
Mi vagyunk az egyház
Balog Zoltán, a németajkú gyülekezet lelkipásztora előadásának felvezetésében arról beszélt, miért tartották fontosnak ezt a konferenciát. „Szeretnénk ezzel feléleszteni egy protestáns hagyományt, a colloquium fratrest, azaz a testvérek kollokválását, párbeszédét.” Kiemelte: ez a mostani alkalom erről szól; nem pedig arról, hogy a jövőben ki vezesse püspökként és gondnokként az egyházkerületet. „Beszélhetnénk az elmúlt öt, harminc, negyven, hetven vagy akár száz évről is, de ez fölvetné azt a kérdést, hogy szabad-e történelmi sorsfordulókhoz mérni magunkat. A legfontosabb dolog ugyanis kétezer éve történt, és az üdvtörténeti pillanatok ma is tartanak.”
„Kik is vagyunk mi tulajdonképpen?” – tette fel a kérdést Balog Zoltán. „Mi vagyunk az egyház. Egyszerre határoz meg minket az univerzalitás és a lokalitás.” Szerinte elsősorban a lelkipásztori közösséget kell megújítani, noha ez nem fog menni a presbiterek és más egyháztagok nélkül. Ebben a folyamatban a krisztusi nemesség lehet irányadó. „Kikhez küldettünk mi, és mi a küldetésünk?” – folytatta. „A vidék falvaiban az egyház a civilizációs végpont. Népességmegtartó erővé is válhatnánk. A hazai cigányságban óriási lehetőségünk van, de a kórházi lelkigondozásban is. Mindez a jelenlétünkről is szól, nem csak a kulturális minőségünkről. Nincs más feladatunk, mint hirdetni Krisztust, nem csak szavakkal.”
Örökkévalóság és változás
„Nem csak az időbeliség szempontjából kell nagypéntekről, a feltámadásról és pünkösdről beszélnünk” – mondta a németajkú gyülekezet lelkipásztora. „A három ünnepnap folyamatos jelenlét az életünkben, a hozzájuk köthető üzenetek meghatározzák a mindennapjainkat. Nagypéntekből fakad például a legyőzöttek, a vesztesek iránti figyelem; valamint a szociális és mentális felelősségünk.” Vályi Nagy Ervin gondolatait idézve kifejtette: nekünk az örökkévalóság mércéjével kell szemlélnünk a világot, nem elmerülve benne. „Jézus is a part mentén, a hajóról tanította a parton figyelő tömeget: a hangja még tisztán érthető volt, de nem szippantotta magába a tömeg. Ez legyen számunkra a tanítás helye” – jelentette ki.
„Érzékenyen kell reagálnunk az egyre gyorsabban változó időkre, de az Igébe kapaszkodva. Bíznunk kell Isten erejében, és így reflektálni a változásokra” – mondta Balog Zoltán. „Egyszerre kell látnunk a textust és a kontextust. A Krisztus jövőjének helyet adó türelemben mindkettő jelen van, és egyik sem mehet a másik kárára.” Arról is beszélt, hogy bár sok szempontból különbözünk egymástól, de elsősorban keresztyének vagyunk. A testvérek beszélgetésének is erről kell szólnia. „Ha egyszerre jól és érthetően tesszük a dolgunkat, akkor példánk nyomán az egész ország elgondolkodhat majd azon, hogy mindenki mások áldozatából él: egymáséból és Jézus áldozatából.”
Barna Bálint
Fotók: Vargosz (reformatus.hu)