„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Prófétai szerepben
Ahhoz, hogy ma valaki a teremtésvédelem prófétája lehessen, előbb a helyi kisközösségek kovászává kell válnia, emellett reménykednie és konfrontálódnia is kell. Az Ökogyülekezeti Mozgalom hatodik konferenciáján jártunk.
Közösségben a teremtett világért – ez volt a címe az Ökogyülekezeti Mozgalom hatodik konferenciájának. Az ökumenikus szemléletű, teremtésvédelmi irányzat alulról induló kezdeményezésnek indult 2011-ben, de 2018 óta már a Károli Gáspár Református Egyetem Egyház- és Társadalom Kutatóintézet külön szervezeti egységeként működik – tudtuk meg a rendezvény megnyitóján Kodácsy Tamástól, az egyetem tudományos főmunkatársától. A mozgalom be kívánja vonni a hit dimenzióit is az ökológiai gondolkodásba, és meghonosítaná a környezettudatos szemléletet az erre nyitott gyülekezetekben.
Mit mondott a próféta?
A konferencia nyitóáhítatában Zsengellér József, a Károli Gáspár Református Egyetem rektorhelyettese Jeremiás könyvének 29. részéből olvasott fel egy igeszakaszt:
„Építsetek házakat, és lakjatok bennük! Ültessetek kerteket, és egyétek azok gyümölcsét! Házasodjatok, szülessenek fiaitok és leányaitok! [...] Szaporodjatok azon a helyen, és ne fogyjatok! Fáradozzatok annak a városnak a jólétén, ahová fogságba vitettelek titeket, és imádkozzatok érte az Úrhoz, mert annak a jólététől függ a ti jólétetek is!”
A próféta által írt levél válsághelyzetben íródott a babilóniai fogságba kerültek számára, akiket már létező településekbe telepítettek le, de a saját környezetüket maguknak kellett kialakítaniuk.
„Jeremiás nem titkolja, hogy hosszú és válságos időszak vár rájuk, de azt hangsúlyozza, hogy környezetük megjobbításával saját helyzetükön is javíthatnak” – hangzott el a prédikációban. Zsengellér József szerint három fontos dologra hívja fel a próféta a figyelmünket: Az első az otthon megteremtésének kötelessége. A második a kertek ültetése, amely tulajdonképpen a megélhetést jelentette. A harmadik pedig a házasság és sokasodás parancsa a generációk egészséges megmaradása érdekében. A jóllét helyén az eredeti szövegben a békét is jelentő shalom szó áll, ezáltal kap a jóllét és a béke együttese többletjelentést.
„Elhúzódó válsághelyzetben élünk most mi magunk is, erre kell berendezkednünk” – folytatta a rektorhelyettes. Az egyensúlyi állapotok felbomlása ökológiai válságot okozott, amelynek a következményei demográfiai és gazdasági válságok lettek, ezek miatt pedig konfliktusok alakultak ki. Jeremiás próféta szavai ugyanolyan aktuálisak ránk nézve is, mint a kortársai számára. „Az egyetlen kiút számunkra Krisztus, csak így kerülhetünk ismét egyensúlyba a teremtéssel. Az ökogyülekezeti mozgalom középpontjába ezért került a testté lett Ige, akiben a Teremtő megbékélt az emberrel” – zárult az áhítat.
Mit mondanának ma a próféták?
Kodácsy Tamás előadása a jelenlegi válsághelyzet kifejtésével kezdődött, kiemelve, hogy a globális felmelegedés csupán az egyik mutatója ennek a sok egyéb mellett. Az iparosodás óta egy Celsius-fokos globális felemelkedés következett be, 2030 és 2052 közöttre pedig további másfél fokos emelkedést jósolnak a jelenlegi állapotok folyamatossága mellett. „Számunkra ez a másfél fok egészen megfoghatatlan, alig érzékelhető, holott már ennyi is beláthatatlan következményekkel járhat a környezetünk szempontjából” – mondta Kodácsy. Hozzátette: ami Magyarország környezetszennyezési százalékos mutatóit illeti, sokszor azért is tűnhetek elfogadhatónak, mert néhányukat a szocialista nehézipar csúcsidőszakának a számaihoz képest mérik. „Szembe kell néznünk a kudarccal, hogy nem fogjuk tudni megállítani a klímaváltozást.”
„Hogyan látnák mai világunkat Izrael prófétái?” – tette fel ezek után a kérdést az előadó. Ézsaiás próféta szerint a kozmikus szövetség megszegése vezetett káoszhoz és pusztuláshoz. Elítélte az urbanizáció mohóságát, de élt benne az újjáteremtés reménysége, amely egyúttal a fogságból való szabadulás reménye is. Jeremiás már nála is borúsabbnak látta a helyzetet. „Az ő ökológiai rendszerének háttértudásaként mindig jelen van a teremtés rendezettsége. Szerinte a törvényt még az állatok is betöltik, csak az ember nem” – magyarázta a prófétát Kodácsy. Az engedetlenség vezet ökológiai katasztrófához, és ezt még súlyosbítja, hogy az aszályokat bálványimádó termékenység-kultuszok útján próbálták kezelni, mint Baál követői. „Ez is mutatja a saját bűneikkel való szembenézés hiányát, amely ránk ugyanolyan érvényes” – állított párhuzamot a jelennel az előadó.
Azonban nem csupán a negatív példák érvényesek számunkra Jeremiás könyvéből, hanem a következő sorok is:
„Mert csak én tudom, mi a tervem veletek – így szól az Úr –: jólétet és nem romlást tervezek, és reményteljes jövő az, amelyet nektek szánok.”
Kodácsy szerint ma is hangsúlyoznák ezt a próféták, ha a jelen válsághelyzetéről kellene szólniuk. Ennek a reménykedésnek az egyik legkézzelfoghatóbb jele az, amikor közvetlenül a vég előtt Jeremiás földet vett Anátótban. Ez párhuzamba állítható azzal az anekdotával, amely szerint Luther egyszer ezt mondta: „Ha tudnám is, hogy holnap elpusztul a világ, még akkor is ültetnék egy almafát.” Ez az a szemlélet, amelyet az előadó szerint az ökogyülekezeti felfogásnak is követnie kellene, különben tovább távolodunk a teremtett világtól. „Félek, hogy azon keresztyének, akik csak egy lábbal állnak a földön, a mennyben is csak egy lábon állnak majd” – idézte Kodácsy mindennek kapcsán Dietrich Bonhoeffer gondolatait az előadása végén.
Kik ma a próféták?
Takács-Sánta Andrást, az Eötvös Loránd Tudományegyetem docensét tizenéves kora óta foglalkoztatja az ökológiai válság, húsz éve tanítja is. „A legnagyobb kérdés, hogy mit lehet ellene tenni” – kezdett előadásába. „És kik azok a társadalmi szereplők, akik tenni is fognak? Vagy ezek egyének lesznek? Valahogy egyik sem az igazi. De akkor kik?” Takács-Sánta szerint a választ a helyi kisközösségeknél kell keresni, ezért indította el még korábban a kisközösségi programok mozgalmát. „Jó példákat kerestünk a kis ökoközösségekre Magyarországon. Voltunk nagyjából hetven helyen, összegeztük a tapasztalatokat, utána kezdtünk el segíteni nekik. Hálózatot építettünk, táborokat szerveztünk, kiadványokat jelentettünk meg, és elindítottuk a kiskozossegek.hu honlapot.”
„Vallási közösségek is elindulhatnak ezen az úton, hiszen a gyülekezetek sokszor a legmeghatározóbb helyi közösségszervező erők” – folytatta előadását a docens. Hozzátette: ahogyan már a korábbi felszólalók is utaltak rá, ami a teremtés ellen lép fel, az egyszerre antiökologikus és Isten-ellenes. De ha már a prófétákról volt szó, vajon nekik kell megoldást találniuk a válsághelyzetre? – tette fel a kérdést Takács-Sánta. Szerinte nem csak nagy és híres próféták létezhetnek, de kicsi, mindennapi próféták is: ők tudnak a legtöbbet tenni egy kisközösség szemléletének a jó irányba változtatásáért. Sajnos a vallásos emberek sokszor a tömeget tükrözik vissza, egy igazi prófétai alkatnak azonban konfrontálódnia kell.
Az előadó szerint a keresztyén ember előtt két út létezik az ökológiai válság kapcsán. Az egyik, hogy nem csak a Bibliára támaszkodik, hanem odafigyel az értékes kortárs gondolatokra is. A másik, hogy összeköti a hagyományosabb, tágabb témákkal. Az utóbbira a legismertebb példa talán Ferenc pápa enciklikája, amely a szegények és a kiszolgáltatottak kapcsán hívja fel a figyelmet a szolidaritásra, támadja a globális piacgazdaságot és hívja fel a figyelmet a jézusi mértékletességre. „Bármelyik utat választják is a gyülekezeti tagok, prófétákká kell válniuk ahhoz, hogy egy új kultúra kovászai legyenek. Ehhez az adhat erőt és bátorítást, hogy közösségben nem vagyunk egyedül” – zárta gondolatait Takács-Sánta.
Mit és hogyan tehetnek ma a próféták?
Az előadásokat követő reflexiók során arról bontakozott ki érdekes vita, hogy vajon mi az, ami változatlan üzenet a Bibliából, és mi az, amit korszerű ismeretanyaggal érdemes kiegészíteni. Egy hozzászóló szerint a transzcendens üzenet változatlan, de az ismeretek korhoz kötöttek, a mindenkori próféta feladata pedig az örök üzenet megszólaltatása a jelen hangján. Ugyanakkor a háromezer évvel ezelőtti próféták egyfajta szupermenek voltak, ezt is el kell fogadni. A lehetőségeink emiatt is eltérnek az ószövetségi elődök mozgásteréhez képest. Kodácsy Tamás azt hangsúlyozta, hogy a próféták írásai nemcsak természettudományos alapon, de antropológiai szempontok szerint is értelmezhetőek.
Sokszor a prófétai szerep lehetőségei sem látszanak tisztán korunkban. Megemlítették annak fontosságát, hogy a kisgyermekekkel megismertessük a természetet, illetve azt, hogy az intézményrendszerek mellett az alapvető emberi hajtóerőkön is változtatni kell. Az utóbbi kapcsán azt hangsúlyozta egy felszólaló, hogy az emberi boldogsághoz nem a fogyasztás és a birtoklás vezet, ebben a jézusi boldogmondások igazi alternatívákat kínálhatnak nekünk.
A konferencián díjazott és bemutatkozó gyülekezeteket látva, valamint Szűcs Boglárkának, az Ökogyülekezeti Mozgalom referensének a beszámolója alapján szerencsénkre Magyarországon is elindult az ökogyülekezeti prófétává válás folyamata. Kis lépések ezek, de a kovásznak is idő kell.
Fotók: Vargosz (reformatus.hu)