„Az igehirdetésnek akkor van ereje, ha ember áll az emberek előtt, csak éppen palástban, és olyan hangon szól, olyan szavakkal, amit mindenki megért."
Békési Sándor
Miért is nincs szárnyam?
„Ideje fölrepülnöm, ideje fölrepülnöm, virágos udvarodból madaras fára ülnöm!”
(Kiss Anna: Embersólyom)
Dunakeszi főterén az ökumenikus mennybemenetel ünnepén, kicsik és nagyok közös örömére galambokat röptettünk. (Az eseményről készült felvételt a cikk végén, a Csatolt állományok felirat alatt tekintheti meg.) A felemeltetés ünnepén elővételeztük a pünkösdi Szentlélek szeles alászállását. Ahogyan az elszálló galambokat néztük, azt kérdeztük a zsoltárossal együtt: „Miért is nincs szárnyam, mint a galambnak, hogy elrepülhetnék, és nyugton lehetnék?” (Zsolt 55,7) Ebben a sóhajtásban ott van a fogságban élő Izrael vágya és reménysége a szabadulásra, kik Ézsaiással együtt repülnének haza, „mint dúcaikhoz a galambok” (Ézs 60,8). De van-e szél, amely repít minket? Van-e szárnyunk, amellyel felszállhatunk?
A repülés az emberiséget régóta foglalkoztatta, mitológiai és tudománytörténeti leírások sorát hozhatnánk Daidalosztól a Wright fivérekig. Mikor ne akartuk volna meghódítani a levegőt (1Móz 1,26)? A madarakból kiindulva úgy képzelhetnénk el a megoldást, hogy gyorsan verdeső, levegőt kanalazó szárnyakra lenne szükségünk, amellyel felemelkedhetnénk. Ám a szárny titka nem egy schöpfung-szerű légmerítés, ami saját verdeső erőnkből emelkedik, éppen ellenkezőleg: a megteremtett levegőt megfelelő szárnyakkal kell szelnünk, hogy emelkedjünk. Ennek a megértése volt a kulcs ahhoz, hogy repülni tudjunk. Spirituálisan is.
Lélek szerint nem saját világok megteremtésére kell törekednünk, hanem ahhoz a világhoz kell kapcsolódnunk, amelynek teremtése elején Isten Lelke lebegett (1Móz 1,2). A szárny olyan áramvonalas felület, amelynek a felső része hosszabb ívet ír le mint az alsó. A levegőben lévő részecskék a szárny előtt és a szárny után is összezárnak, kitöltik az űrt, de ahhoz, hogy ugyanannyi idő alatt mind a rövidebb alsó, mind a hosszabb felső felületen átérjenek a molekulák, a felső részen gyorsabban és ritkábban kell áthaladniuk. Ez a menny és föld közötti polaritás, nyomásbeli különbség idézi elő a felhajtóerőt, amellyel emelkedni kezd a szárny. Lelkiekben is ehhez hasonló polaritás szükséges ahhoz, hogy közösen emelkedni tudjunk: kellenek lassabbak és gyorsabbak, idősebbek és fiatalabbak, ritkább és sűrűbb pillanatok, kisebb és nagyobb nyomás. Ez mozgat minket, ez mozgatja a közösségi szárnyakat. És Aki felemeltetett, minket is fel fog venni oda (HK 49), bármilyen nehéznek is érezzük magunkat.
Mindenek mozgatója a Szentlélek, Akit héberül rúahnak nevezünk. Ennek a kifejezésnek számos jelentése van, elsősorban fújást, mozgásban lévő levegőt, szelet jelent. A rúah fogalom mögött az a különös tény áll, hogy valami, ami érinthetetlen, mint a levegő, mégis mozog; ugyanakkor nem az önmagától való mozgás az, ami felkelti a figyelmet, hanem az energia, amely ezzel a mozgással jár.
A szél az az elemi erő, amit önmagában nem látunk, de hatását látjuk a hajladozó fáknál, és érezzük bőrünkön. Ebben a megfoghatatlanságban nem tudhatjuk honnan és hová fúj (Jn 3,8), de ne felejtsük el, hogy nem akárhogyan és akármikor fúj (ApCsel 2,1k).
Egyrészt a Nap által különböző módon felmelegített felszín légnyomáskülönbsége miatt vándorolnak a légtömegek, mint amikor az éltető, meleg világosságot különböző módon fogadja a föld. Mintha Jézus feszültségekkel, alászállással és felemeltetéssel teli földi tanúságának mindent megmozgató erejével szembesülnénk. Jézus mennybemenetele utáni üres térbe zúg be a Szentlélek, a maga frissítő, megmozgató erejével, mintha a szél mozgását látnánk, ami a felemelkedés utáni helyet tölti be. Másrészt a szél kiszámíthatatlanul fúj ugyan, de légköri törvényekhez igazodva mindig a földfelszínnel párhuzamosan, vizek feletti módon vízszintesen. Égtájak szerinti szeleket ismerünk, de függőleges irányúakat nem nevezünk meg. A fuvallat illeszkedik a földi viszonyokhoz, egész életünkhöz, belefúj útjainkba, ott, ahol szinte levegőt sem kapunk. Hétköznapjaink és földi életterünk minden helyzetében érezhetjük a Paraklétoszt, a Vigasztalót, abban az állapotban, amelyben vagyunk, és ott, ahol éppen állunk és mozdulunk.
A szél nem egyedül nekünk fúj. Pünkösdkor az egyház közösségének születését is ünnepeljük, mind akik ilyen „szelesek” vagyunk. Fújjunk rá finoman és kedvesen a felebarátunk arcára, és üzenjük: ha nem látsz is, melletted vagyok. A Szentlélek által egymást testvérként kaptuk Krisztusban.