„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Csillaghegyiek a Mecsek alján
Az ország déli végére, a szubmediterrán Pécsre látogattunk, mert ebben az évben Pécs Európa Kulturális Fővárosa, másrészt népek, nemzetiségek, kultúrák, nyelvek és vallások egyedülálló találkozóhelye.
Az egyik legrégebbi és leghíresebb magyar városba kirándult a Budapest-csillaghegyi református gyülekezet szeptember első, szép nyárvégi szombatján. Az ország déli végére, a szubmediterrán Pécsre - a rómaiak által alapított Sopianae Szent István és Nagy Lajos királyunknak éppúgy kedves városa volt, mint Janus Pannoniusnak, első nagy költőnknek - azért látogattunk, mert ebben az évben Pécs Európa Kulturális Fővárosa, másrészt népek, nemzetiségek, kultúrák, nyelvek és vallások egyedülálló találkozóhelye.
Nem utolsósorban pedig Pécs - amelyet a középkorban az „öt templom" (Quinque Ecclesiae) városának neveztek - ezer év óta a magyar katolicizmus egyik központja, amelynek tengerében a kis református sziget a 16. század közepe óta él - túlélte a történelem viharait, megmaradt és gyarapodott a gondviselő Isten segedelmével.
A kevesebb, mint egy nap alatt természetesen nem tudtunk minden pécsi nevezetességet meglátogatni, de eljutottunk a Szent Péter és Szent Pál székesegyházba, amely tavaly ünnepelte ezeréves püspöki alapítását, és amelyet II. János Pál pápa 1991-es idelátogatásakor emelt „Basilica Minor" rangra. A téglalap alapú, négytornyú, hetven méter hosszú, negyven méter széles, különböző építészeti stílusokat ötvöző, híres művészek faliképeivel díszített monumentális templomban gyülekezetünk tiszteletére megszólalt a 6101 síppal rendelkező, léleküdítő hangú Angster-orgona. Nem sok időnk volt a 4. században emelt öthajós altemplom, a négy kápolna és a gazdag kincstár megtekintésére, mert vártak ránk a Széchenyi tér északi végén álló dzsámiban, amely ma ismét katolikus templom, de műemlék jellegét megőrizve ma is láthatók benne a középkori török építészeti és díszítési elemek. (A leglátványosabbak a szamárhátíves, rácsozott ablakok.)
Utunk következő állomása az 1907-ben felszentelt református templom volt - a sokáig egyetlen pécsi református gyülekezet hitéleti központja -, ahol az éppen máshol szolgáló Peterdi Dániel lelkész, baranyai esperes távollétében felesége, a szintén lelkipásztor Molnár Judit és több gyülekezeti tag fogadott. A tiszteletes asszony dióhéjban elmesélte a pécsi reformátusok és a templom történetét, megtudtuk, hogy a szószéket a pesti Kálvin téri templom mintájára építették, és mindkét helyen Angster-orgona szól az istentiszteleti alkalmakon. Szívderítő volt hallani, hogy ebben a katolikus hagyományú, majd negyven évig kommunista ideológiájú bányászvárosban sikerült megőrizni a református hitet és életet, s az utóbbi években a város szélén saját erejükből felépítettek egy református iskolaközpontot, ahol az idén óvodát is indítottak. A mintegy 1200 tagot számláló gyülekezetben vasárnaponként háromszor tartanak istentiszteletet, s mivel Pécs egyetemi város, egyetemi lelkészük is van, de szükség volna kórházi lelkészre is.
A pécsi kirándulásba az időszűke miatt még a Világörökség részét képező ókeresztény temető megtekintése, valamint Munkácsy Mihály világhírű trilógiájának - Krisztus Pilátus előtt, Ecce Homo, Golgota - megcsodálása fért bele. Akik először látták „élőben" és együtt a három fenséges festményt, a katartikus élmény hatása alá kerülve bizony alig tudtak kijönni a kiállító teremből. Aztán úton hazafelé még megálltunk Pécsváradon, ahol jó négyszázötven éve Sztárai Mihály kezdte szervezni az első református gyülekezetet, és megnéztük az 1785-ben épült református templomot, ahol Szabó Lászlóné Kiss Mária lelkipásztor nagy szeretettel fogadott minket, már csak azért is, mert egykor ő is a csillaghegyi gyülekezet tagja volt. Pécsváradon a zárás előtt éppen hogy be tudtunk jutni a Szent István király által alapított bencés apátságba, s megilletődötten álldogáltunk az eredeti formájában megmaradt román stílusú altemplom falai közt, ahol nyolcszáz-ezer évvel ezelőtt több Árpád-házi királyunk is megfordult.
A pécsi és pécsváradi kirándulás után a csillaghegyi gyülekezet sok szellemi és lelki élménnyel gazdagodva tért haza, azzal a határozott szándékkal, hogy mivel bőven van még látnivaló, amint lehet, visszatérünk a Mecsek aljára.
Faggyas Sándor