„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Felzárkózás bezárkózás idején
A református tanodák nehéz éven vannak túl, de tavaly tavaszhoz képest már felkészültebben és jobb felszereltséggel néznek szembe az idei kihívásokkal.
A hátrányos helyzetű vagy tanulási nehézségekkel küzdő általános iskolás és középiskolás diákok felzárkózásában nélkülözhetetlen segítséget nyújtanak a tanodák, ahol minden hétköznap délután szakképzett pedagógusok és szociális munkások segítik a fejlődésüket, tanulási és szociális hátrányaik kompenzációját. A koronavírus-járvány miatt tavaly bevezetett távolléti oktatás azonban tovább súlyosbította ezeknek a diákoknak a lemaradását. Ez komoly kihívás elé állította családjaikat, de a tanodák munkatársait is.
A Magyarországi Református Egyház Diakóniai Irodája az ország egyik legnagyobb tanodahálózatának fenntartója: fenntartásában jelenleg tizenkét tanoda működik. Megkerestük közülük néhánynak a szakmai vezetőjét, valamint Eperjesi Tamást, a Diakóniai Iroda felzárkózási ágazatának vezetőjét, hogy meséljék el, hogyan élték meg az elmúlt évet és milyen tanulságokkal vágtak neki a jelenleginek. A Dencsházai Tanoda részéről Wolf Ferencné, a Piliscsabai Tanoda részéről Kézdy-Brózik Vera, a Pilisvörösvári Fecskefészek Tanoda részéről Nagy Krisztina válaszolt kérdéseinkre.
Áthidalni a távolságokat
A tavaszi zárás és online kapcsolattartás mindenkit egyformán váratlanul és felkészületlenül ért. „A mélyszegénységben élő családok jelentős részénél nem volt olyan eszköz, amellyel a gyerek folyamatos kapcsolatot tarthatott volna fenn az iskolával. Az okostelefonok zömmel a családfenntartóknál voltak. Ráadásul hiányoztak a kellő feltételek az otthontanuláshoz, akárcsak az online számonkérés kultúrája” – mondta Eperjesi Tamás. Körülbelül a tanodák fele olyan kis- és aprótelepüléseken működik, ahol a falu határáig ugyan van kiépített, szélessávú internet, de szolgáltató nincs jelen a településen, így a digitális oktatás még az átlagosnál is nehezebben működött. „A kollégák plusz feladatokat vállaltak azért, hogy erre a problémára különféle megoldásokat találjanak.”
A Pilisvörösvári Tanodában körülbelül 30 gyerek jár: alsó és felső tagozatosok, valamint gimnazisták. Nagy Krisztina elmesélte, hogy tavaly tavasszal nemcsak az eszközök és az internetkapcsolat hiánya volt gond, de sok diáknál az eszközhasználat is nehezen ment, illetve a szülő sem tudott minden esetben jól segíteni. „Főleg a legkisebbeknél okozott problémát az informatikai eszközök kezelése, akárcsak az, hogy 15 percnél tovább fenntartsuk az érdeklődésüket az online oktatás során. A középiskolások motivációját pedig nehéz úgy fenntartani, hogy nem kell bejárniuk az órákra” – sorolta. Májusra már nagyon érezhető volt a lemaradás, különösen a tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknél.
„Két-három család volt, ahol jelezték, hogy nincs szükség digitális oktatásra, mert tudnak otthon a gyereknek segíteni. Azonban velük is rendszeresen konzultáltunk, és ahol kellett, ott segítettünk a tanításban. Volt, hogy németet tanítottunk a szülőnek, hogy abban is tudjon segíteni a gyerekének” – mesélte Nagy Krisztina. Amikor a településen körbement a hír, hogy jó néhány tanodás gyereknek nincs eszköze, akkor a helyiek megkeresték őket laptopokkal, tabletekkel. „Később nagyrészt megoldottuk, hogy legyen, amit mi is ki tudunk adni. Sikerült használt mobiltelefonokat is vásárolnunk, amelyekbe pénzzel feltöltött SIM-kártyákat tettünk, hogy lehessen internetezni velük. A helyi közösségnek köszönhetően nagyon olcsón sikerült hozzájutnunk ezekhez.”
A Piliscsabai Tanodába túlnyomórészt általános iskolások járnak, csak néhány gimnazista korú diákjuk van. Náluk körülbelül két hétig tartott az átállás az online kapcsolattartásra. „Több családnak sikerült internet-hozzáférést biztosítanunk, egy részüket eszközökkel is elláttuk. Összeállítottunk egy órarendet, és minden gyereknek kapott egy mentort, aki meghatározott időben kereste őt minden héten kétszer” – mondta Kézdy-Brózik Vera. Kizárólag iskolai feladatokkal foglalkoztak, emellett igyekeztek valamennyire a közösséget is egyben tartani. Hétfőnként közös online játékot tartottak, amelybe bárki becsatlakozhatott. Szorosan együttműködtek a helyi szakemberekkel, az iskolák szociális segítőivel, iskolapszichológussal és a rászorultakat adományokkal is támogató családsegítővel.
A Dencsházai Tanodába kizárólag általános iskolások járnak. Wolf Ferencné elmondta: folyamatosan szembesültek a gyerekek és családok problémáival és feladataival. „Az Ormánság határán élünk, itt sok a nagyon hátrányos helyzetű család. Ők eszköz és internet híján papír alapon kapták meg a tananyagot. 25 főből ez 15 gyereket, azaz 6-7 családot érintett. Nemcsak a tanodásainkon, de a családjukban lévő többi gyereken is igyekeztünk segíteni. Telefonon keresztül átbeszéltük az anyagot, és ezután juttattuk el az iskolákba a megírt leckéket. Ez valamennyiünknek elvitte szinte az egész napját, mert volt, akinek délelőtt tudtunk segíteni, másoknak délután vagy este, ha akkor jutott okostelefonhoz.”
Kihívásról kihívásra
Nyáron mindenki arra törekedett, hogy a megszokott táborozás, természetjárás, szabadtéri közösségi programok mellett bepótolják a lemaradásokat is. „Sokszor a helyi tanoda leleményességére és kapcsolataira volt bízva, hogy másokkal együttműködve megszervezzék a nyaralásokat. Mi magunk is igyekeztünk különböző kezdeményezéseket összekötni a tanodákkal, a Bárka Tábor például különösen nagy segítség volt” – mondta Eperjesi Tamás. Míg Piliscsabán inkább a közösségépítésre és a szociális kompetenciafejlesztésre helyezték a hangsúlyt, addig Pilisvörösváron a tanulásra. Dencsházán mindkettőnek igyekeztek kellő teret biztosítani az iskolával közösen szervezett kéthetes helyi tábor során.
Ősszel is igyekeztek programokat szervezni, megünnepelték a teremtés hetét, bicikliztek és helyi tájértékeket gyűjtöttek. „Örömmel mondhatom, hogy a tanodáink nagy része már ökogyülekezeti címmel rendelkezik” – mesélte Eperjesi. „Ugyanakkor az újabb lezárások óta a közösségi alkalmak nagyon elsikkadtak. A hátránykompenzációk mellett az egyik legfontosabb feladatunk olyan közösségek építése, amelyekben a gyerek jól érzi magát és ahová szeret tartozni. De amikor tíz főig lehetett csak rendezvényeket szervezni, végig maszkban, ami ennek a korosztálynak is komoly próbatétel, vigyázva az idősebb, jelentős részben nyugdíjas korú pedagógusainkra, akkor sok mindent el kellett halasztani.”
A Piliscsabai Tanoda ősz óta az eredeti munkarend szerint heti ötször négy órát tart nyitva. Minden diákjuk heti kétszer jár a tanodába kompetenciafejlesztésre. A Pilisvörösvári Tanodában pedig 10-12 fős csoportok helyett 5-6 fős csoportokban találkoznak a diákokkal, hogy még a pedagógusokkal együtt se legyenek tíznél többen. „Több csoportra osztottuk őket, a maszkhasználat állandó. A középiskolások gyakrabban jönnek, mert nem áll rendelkezésre minden családnál otthoni internethasználat, ezért a tanodában szoktak leckét írni és tanulni. Délelőtt nem vagyunk itt, de akinek ilyenkor is szüksége lenne az internetelérésre, annak a lelkipásztor kinyitja a tanoda épületét és bejöhet” – mondta Nagy Krisztina.
Dencsházán az őszi korlátozások bevezetésekor az volt a legnagyobb kihívás, hogyan tudják a diákokat az előírásoknak megfelelően kiscsoportokba osztani úgy, hogy a tanulás is eredményes legyen. Hála Istennek több olyan helyiség is rendelkezésre állt, ahol el tudták őket különíteni egymástól. Emellett a diákok tanodába szállítását is meg kellett szervezni, és a jócskán megnőtt motiválatlansággal is szembe kellett nézni. „Azt tapasztaltam, hogy a szülők már tavasszal belefáradtak abba, hogy mindig ott legyenek a gyerekük mellett, ezért a diákok ősszel gyakrabban voltak magukra hagyva. Ez sokuknál felületességet eredményezett. Van persze olyan közöttük, aki folyamatosan és nagyon jól teljesített, de nem ez volt a jellemző” – fejtette ki Wolf Ferencné.
Egyházi és pályázati segítségekkel decemberre új tableteket vásároltak a gyerekeknek. „Ezekkel a jövőben már sokkal könnyebben és egyszerűbben fognak tudni dolgozni a gyerekek, és a kicsik is megtanulhatják az önálló tananyagfeldolgozást” – tette hozzá a dencsházai tanoda szakmai vezetője. Nem csak eszközökkel segítik folyamatosan a családokat: hol kézműves foglalkozáshoz küldenek felszerelést, hol játékötleteket, hol élelmiszercsomagokat juttatnak el nekik. „A családokkal nagyon szoros kapcsolat alakult ki, talán még szorosabb, hiszen nemcsak a tanulási problémáikat osztották meg velünk, de a mindennapi ügyes-bajos gondjaikat is.” A családokkal való kapcsolat elmélyüléséről számolt be Nagy Krisztina is.
Pótolni a pótolhatatlant is
Mindhárom tanodai szakmai vezető szükségesnek látja, hogy már a legkisebbeknél hangsúlyt kapjon a digitális eszközhasználat fejlesztése. Informatikai eszközökből most már jobban állnak, mint tavaly tavasszal, hála az önzetlen felajánlásoknak. A helyi közösségek és civilek segítsége mellett sok szervezet küldött eszközöket, csomagokat vagy nyújtott egyéb módon segítséget. „A tartós élelmiszereket és a higiéniai eszközöket könnyen tudtuk pótolni, az emberi szeretetkapcsolatokat viszont fizikális találkozás nélkül nagyon nehéz. Azért is adtunk meg minden támogatást a tanodáknak, hogy ezt valamennyire pótolni tudják a családok számára” – magyarázta Eperjesi Tamás.
Idén tavaszra a Diakóniai Iroda a Természettárral közösen teremtésvédelmi vetélkedőt szervez a tanodák számára, amely az öngondoskodás fontosságára és a felelősségvállalásra is felhívná a figyelmet. Igyekeznek a Magyar Református Szeretetszolgálat fenntartásában működő ózdi Válaszút Digitális Programtól is sokat tanulni. Emellett szakmai továbbképzést is terveznek a tanodavezetők számára, és újabb informatikai eszközöket szereznének be a rászoruló családoknak. „Tanodáink a legnagyobb nehézségek közepette is elhivatottan helytálltak. Szeretnénk minden segítséget megadni nekik, hogy továbbra is ilyen elkötelezettséggel végezhessék szolgálatukat.”
Ha valaki támogatná a Diakóniai Iroda fenntartásában működő tanodákat, felajánlását a felzarkozas@diakonia.hu e-mail címre írhatja meg.
Képek: Piliscsabai Tanoda