„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
„Az emberekkel való foglalkozás nagyon hasonlít az aranymosásra. Nem a piszkot keresed, hanem az aranyat.”
Andrew Carnegie
Gondolatok boldogságkeresésről, illúziók kergetéséről és az örök szerelemről a Csongor és Tünde kapcsán – ráadás kisinterjúval a rajzfilm református animátorával.
„Sík mezőben hármas út,
Jobbra, balra szertefut,
A középső célra jut.”
(Vörösmarty Mihály: Csongor és Tünde)
Immáron a Netflixen és a Filmio.hu-n is elérhetővé vált az idén tavasszal a mozikban bemutatott Csongor és Tünde című rajzfilm, amely nem csupán Vörösmarty Mihály eredeti színművének adaptációja, hanem tisztelgés Dargay Attila Balázs Béla-díjas magyar rajzfilmrendező és képregényrajzoló, érdemes és kiváló művész munkássága előtt, hiszen az ő rajzainak és vázlatainak a felhasználásával készülhetett el a mű Mális Csaba és Pálfi Zsolt rendezésében. Mivel nagy rajongója vagyok az eredeti Csongor és Tündének – és a forrásául szolgáló mesének is Árgyélus királyfiról és Tündér Ilonáról –, nem volt kérdés, hogy látnom kell, hogyan sikerült ez a feldolgozás.
Szerethető, szórakoztató és elgondolkodtató alkotás lett, amely ugyan messze nem éri el Vörösmarty eredetijének filozófiai mélységeit és művészi magasságait, de ez nem is célja, hiszen érezhetően egy jóval fiatalabb korosztályt igyekszik megszólítani egyszerűsítéseivel, változtatásaival, az eredetinél akciódúsabb és humorosabb megközelítésével, optimistább végkicsengésével. Ugyanakkor több generációnak is igyekszik kedvezni: amíg a klasszikus animációs filmeket idéző látványvilága inkább a kisebbeknek nyerheti el a tetszését, addig Speier Dávid szinkrondramaturg kreatív szójátékokkal és kortárs kikacsintásokkal tarkított párbeszédeit inkább az idősebbek értékelhetik – akárcsak a háttérben rejlő gondolatiságot.

A boldogságkeresés vándorai
A Csongor és Tünde a boldogságkeresés útjait mutatja be, és szerencsére a rajzfilm is ennek a gondolatiságnak a mentén bontja ki a cselekményt. Minden szereplő máshol, másban látja a boldogság útját. A két címszereplő az idealizált szerelmet hajszolja, szolgáik, Irma és Balga pedig a szerelem földhözragadtabb, testiséggel jobban átitatott verzióját. A hármas úthoz érve találkozhatunk három vándorral: a Kalmárral, a Fejedelemmel és a Tudóssal, akik a vagyonban, a hatalomban és a tudásban látják boldogságuk forrását, és arról próbálják meggyőzni Csongort – egyébként sikertelenül –, hogy neki is e három út közül kellene választania, ha valódi boldogságra szeretne találni.
Ha mélyebbre nézünk, láthatjuk, hogy a negatív szereplőket is hasonló motivációk mozgatják. Az ördögfiakat atyai örökségük megszerzése tenné boldoggá, és készek bárki másnak szolgálatot tenni, hol Csongorékat, hol a gonosz boszorkányt, Mirígyet segítve. És ott van maga Mirígy, aki mások boldogságát igyekszik megakadályozni, ám őt magát is saját vágyai vezérlik: Vörösmarty eredetijében elsősorban az aranyalmákra fáj a foga, hogy újból megfiatalodhasson – számára ez a boldogság –, míg a rajzfilmben inkább saját fiatalkori szerelmi csalódásáért akar bosszút állni egykori szerelmének a fián, Csongoron. E cél elérésében lánya boldogsága is csupán eszköz.

A boldogság útjainak buktatói
Vörösmarty művéhez hasonlóan a rajzfilm is bemutatja a boldogság különböző útjainak a buktatóit. Aki elvont ideákat kerget, nem fogja észrevenni mindazokat az értékeket, amelyek a szeme előtt vannak, és elmegy a boldogság lehetősége mellett. Akit a testi örömök csábítanak, a különféle kísértések miatt elvesztheti mindazt a kis boldogságot is, amely korábban az övé volt. A vagyon, a hatalom, a tudás csak pillanatnyi örömöt hoznak és mind szembesítenek a mulandósággal. A bocskor, az ostor, a köpeny elszakadnak, a varázskút ábrándjai csalfának bizonyulhatnak, és nincs az a bűbáj, amely visszahozhatná számunkra a fiatalkorunkban elszalasztott lehetőségeket.
A nehézségek persze nem mindig jelentenek szomorú végkifejletet – ezt sem az eredeti mű, sem a jóval optimistább rajzfilm nem állítja –, mégis emlékeztetnek arra, hogy nem minden út éri meg ezeknek a leküzdését: sokszor maga a cél az, amely hiú ábrándnak bizonyul. Önmagában még maga a szerelem sem a legtökéletesebb útja a boldogságnak, hiszen azt mindenki másfelé, más módon keresi, a rajzfilm Mirígyének pedig kifejezetten a szerelem a boldogtalansága oka. Amíg Vörösmarty a szerelem nyújtotta örömöt tekinti az egyetlennek, amely „ébren van” a „rideg és szomorú” éjben, az elmúlás árnyékában, addig az adaptáció szerint a boldog befejezéshez nem szükséges a beteljesült szerelem – lásd Mirígy lányát.

„A középső célra jut”
A rajzfilmet nézve elgondolkodhatunk azon, hányszor kerestük rossz helyen a boldogságunkat, hamis vagy mulandó dolgokat követve, annak ellenére, hogy pontosan tudtuk, nem arrafelé kéne mennünk. Pedig nemcsak az olyan közhelyeket ismerjük jól, mint hogy a pénz nem boldogít, de a kapcsolódó bibliai tanítások sem ismeretlenek előttünk. Mégis megkísérthetők vagyunk, mégis gyarló célokat hajkurászunk, a bosszúvágy és a szerelem mégis elveheti a józan eszünket, és saját boldogulásunkért képesek vagyunk mások boldogságán átgázolni. Elveszítettük az Édenkertet és az „örök ifjúság aranyalmája” el van zárva előlünk. Van-e hát valódi boldogságra lehetőség az „örök éj” árnyékában?
Irma azt sugallja egy találkozásuk során Csongornak, hogy a hármas úton „a középső célra jut”. Azt azonban nem árulja, el, melyik a középső, és a három irányból érkező, hamis célokat kergető vándor egyike sem tud segíteni ebben. Nekem erről egy másik „hármas út” ugrott be: a Golgotán álló három kereszt. Két oldalról két lator függ, akik közül az egyiknek ugyan lehetősége nyílik a jó útra térésre – a Csongor és Tünde ördögfiaihoz hasonlóan, akik végül Tünde szolgálatába állnak –, a valódi boldogsághoz vezető út azonban a középső kereszt, amelyen a Megváltó függ. Az Ő ajándéka, amelyet nekünk készít, drágább és romlatlanabb minden aranyalmánál – mert tényleg örökké tartó szerelemmel szeret.

Barna Bálint
Képek: Cinemon Entertainment