„Egy dolog hinni, hogy Isten kegyelmes és szent, és más dolog a szív megújult érzékeivel érezni ennek a szentségnek és kegyelemnek a gyönyörűségét. A különbség aközött, hogy elhisszük vagy megízleljük Isten kegyelmét, pontosan annyi, mint aközött, hogy racionálisan belátjuk, vagy valóban érezzük, hogy a méz édes."
Jonathan Edwards
Jó úton járunk
„Egy hívő pedagógusban több a türelem, a szeretet, az elfogadás, kutatja a gyerek viselkedésének okait, nem a percnyi tudást nézi, hanem azt látja, hogy mivé válhat majd felnőttként" – pedagógusok, akik vallják, hogy Isten állította őket oda, ahol most dolgoznak. Munkájuk, hűségük jutalma a gyerekektől érkezik, most azonban megkapták az „intézményi" elismerést is.
Kiváló pedagógusokat jutalmaztak a Dunamelléki Református Egyházkerület közgyűlésén pénteken. Géczyné Miklóssy Katalin, Hegedűsné Nagy Mária és Szőke Imréné Barócsi Judit Ildikó Benda Kálmán-díjat vehetett át a testület ülésén. A Kecskeméti Református Diákotthon nevelőtestülete Soli Deo Gloria díjat kapott.
Zenével IstenhezEmberi elismerésre nem jó vágyni, ezért is különös számomra, hogy most díjat kapok, szinte megijedtem ettől. Istentől kaptam bátorítást a feladataim elvégzéséhez, ő helyezett ide, tőle kapom a feladatokat, neki szeretnék szolgálni, és akarom hinni, hogy megáldja munkámat – fogalmazott Géczyné Miklóssy Katalin a díj átvétele után. A Benkő István Református Általános Iskola és Gimnázium énekkarvezető tanára szerint a zenével közelebb lehet vinni a gyerekeket Istenhez.
– Fantasztikus élményem, amikor a gyerekeket megérinti a zene: szívből énekelnek, örömmel, olyan, mintha együtt imádkoznánk. Egész lényükből látni, hogy átadják magukat Isten szeretetének éneklés közben.
Nem hallotta, hogy kicsengettekA Tiszakécskei Református Általános Iskola és Gimnázium intézeti lelkésze, Hegedűsné Nagy Mária is azt mondja, furcsa érzés díjat kapni.
– A gyerekektől megszoktam, hogy véleményt mondanak a tevékenységemről. A valódi jutalom és kitüntetés az, amikor a gyerek azt mondja: nem is hallotta, hogy kicsengettek, maradna még. Azt vallom, hogy nekünk, nőknek, női lelkipásztoroknak hangya módjára, szorgalmasan, észrevétlenül kell dolgoznunk, és ha egyszer valaki mégis észreveszi, az talán csoda. Ez a hozzáállás biztosan egyéniség kérdése is, soha nem szerettem elöl lenni, hanem inkább szerényebben és visszahúzódva. Sohasem néztem, mennyi időbe telik egy feladatot elvégezni, ameddig munka van, addig teszem a dolgom. Az Úristen szeretettel fordul felém, és ezt a szeretetet próbálom továbbadni a gyerekeknek. Egy hívő pedagógusban több a türelem, a szeretet, az elfogadás, kutatja a gyerek viselkedésének okait, nem a percnyi tudást nézi, hanem azt látja, hogy mivé válhat majd felnőttként. Hogy mi a jutalom? Egy mosolygó szempár, vagy később egy normális mederben folyó élet, amikor felnőttként azt mondja egy volt tanítványom, hogy kapott valamit tőlünk az iskolában, amiből tud táplálkozni.
Gyerekszag
A Krisztus iránti hűség van az elismerés mögött – mondja Szőke Imréné Barócsi Judit Ildikó. A Kunszentmiklósi Baksay Sándor Református Gimnázium és Általános Iskola intézeti lelkészét szolgálatának 20. évfordulója alkalmából terjesztették fel a Benda Kálmán-díjra.
– Nem akartam vallástanár lenni, Isten állított erre a helyre. Egyszer csak bekerültem közéjük és mindig alig várom, hogy közöttük legyek. Nekem mindegy, hogy kis gyerek vagy nagy gyerek, csak „gyerekszag" legyen. Rossz gyerek nincs, Istennek mindegyikük fontos. A fiatalok igenis kíváncsiak Istenre. Örülnek, hogy Istennek terve van velük, szereti őket. A mai gyerekek lába alól kihúzták a talajt, nehéz helyzetben vannak, sokuk családja csonka család. Igénylik és díjazzák a hitelességet. Egy hívő pedagógus pedig attól hiteles, hogy tudja, hová tartozik, tudja, hogy Jézusé. A gyerekeket nem lehet becsapni, ha kilóg a lóláb, rögtön megérzik.
OtthonpótlókReformátus hitelvek szerint neveljük a ránk bízott gyerekeket – mondja a Kecskeméti Református Diákotthon igazgatója. Kodácsy Jánosné szerint ebben a munkában lehet zászlóvivő a vezető, bár ha nem állnának mögé, akkor hiába vinné egyedül a zászlót.
– A tanári közösségünk azonban összetartó, egymást tisztelő, sok éve együtt dolgozó közösség, akik főállású nevelők és odaszánják az életüket. Szeretnénk jó otthonpótlók lenni. Bár a puritán hitelvek nem feltétlenül népszerűek, nekünk ettől nem szabad eltérni. Például nem engedjük a fiataloknak, hogy plakátokat ragasszanak a szobáik falára, a vasárnapot megszenteljük, nincs munka, áhítatot tartunk. Persze a fiatalok lázadnak, de nekünk legelőször is felfelé és előre kell tekintenünk.
Kodácsy Jánosné azt mondja, hogy a már „kirepült" diákok nagyon pozitívan nyilatkoznak az internátusról. Felnőttként hálásak azért, amiért gyerekként esetleg háborogtak. Fontos értékek mentén rendezhetik életüket, van kapaszkodójuk az életben. – Az internátus húszéves fennállása pedig igazolja, hogy jó úton járunk.
Fekete Zsuzsa
Fotó: Füle Tamás