„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Kálvin Hagyománya már olvasható is
Bemutatták a Kálvin Hagyománya - Református kulturális örökség a Duna mentén című kiállításhoz készült katalógust.
A Budapesti Történeti Múzeum és a Dunamelléki Református Egyházkerület együttműködésében létrejött kötetet Békési Sándor a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának dékánja, illetve Marosi Ernő a MTA Művészettörténeti Kutatóntézetének akadémikus professzora mutatta be.
A 470 oldalas, keménykötésű kiadvány a kiállítás anyagán és kapcsolódó tanulmányokon keresztül mutatja be a dunamenti református kulturális örökséget a reneszánsztól egészen napjainkig. Megismerteti a 19-20. századi történelem sorsfordulóiban újraszerveződését, misszióját, köztük a szegénygondozásban, betegápolásban, az oktatásban, az ifjúsági mozgalmakban vállalt szerepét.
A mű bemutatását követően Farbaky Péter, Fogarasi Zsuzsa, Kiss Erika, Kiss Réka, Millisits Máté és Szacsvay Éva kurátorok tartottak szakvezetést a kiállításon, mely meghosszabbított nyitvatartással, 2010. március 21-ig várja a látogatókat.
A megjelent kötetről Békési Sándort kérdeztük:
Dékán úr, a kiállítás katalógus-kötetét Ön az elsők között vehette kézbe. Mi volt az első benyomása?
Az első benyomás az volt, hogy mennyire új szempont szerint mutatja be a református egyház történetét. Nagyon szép a kiadvány, kivitelében, a képzőművészeti emlékek megválasztásában - igazán kellemes meglepetés. A tartalmában pedig, olyan szempontok jöttek elő, amelyek ismeretlenek voltak számomra is. Az egyház történetének olyan megvilágítását adták, amelyek lelkesítőek, amelyek tényleg egy komoly hagyományba helyezik a mai helyzetünket is. Egy folyamatba. Nagy ünnepe a kulturális emlékezetnek, hogy ez a kötet kijött.
Van kedvenc része, kedvenc korszaka ebben a kötetben?
Nagyon is. Az egyik pont a legkorábbi időszak, utaltam is arra, hogy igazán nem 1517-től kezdődik, hanem a magyar humanizmustól ered. Ennek az egyháztörténetnek a hatása, hiszen Mátyás udvarában valami nagy dolog kezdődik. Európában is egyedülálló, az a reneszánsz, amit ő kiépített az udvarában, majd az utódai is. Amíg ez az udvar fennállhatott, neves humanisták voltak itt, külföldiek, és magyarok, együtt dolgoztak, sőt itt a Duna mentén egy új platonikus akadémia is kezdte bontogatni a szárnyait. Tehát a vallási megújulás is a reneszánsz korában kezdődik, a XV. században éppen úgy, mint a humanizmusnak a felfutása. Sajnos, a mohácsi csatavesztéssel ez a folyamat derékba tört. Mátyás udvara, annak hagyománya is elpusztult, a könyvtárat kifosztották, és megszűnt. Hatásában azonban tovább élt a református egyház kezdeti történetében.
Melyik lenne a másik kedvenc időszak?
A másik kedvenc időszak, amiről kevesebb szó esik, ez a XVIII. század. A XVIII-XIX. sz. fordulója. Ami megfog ezekben a történetekben hogy - mint például a kurátorok, - az egyház döntéseiben részt vevők nem teológusok, nem lelkészek, hanem úgymond világi foglalkozású emberek, és az ő tevékenységük az, ami mozgatja az egyházi életet. Ez a XVIII. XIX. századra jellemző. Szép korszak, ahogyan ötvöződik a klasszikus ókori eszme, a kálvini polgári kormányzásnak a világával, illetve magával a kálvini teológiával. Ez egy izgalmas téma.
Említette dékán úr, hogy nem a lelkészek domináltak ebben a korban. Ha jól vettem ki a beszédéből, dékán úr a jövőt is ebben látja, hogy a reformációt nem feltétlenül a lelkészeknek a vállán és munkájára hagyni.
Így van. Lehet látni a folyamatot, hogy a XVIII-XIX. sz. elején a világi elem sokkal nagyobb súlyban vesz részt az egyház irányításában, mint a lelkészi vezetés. Hiszen - gondoljunk csak a nagy kurátorokra - egy Teleki Józsefre vagy olyan irodalmárokra, mint Kazinczy, és lehetne tovább sorolni. Vagy miniszterelnökre a XIX. században, akik beleszóltak az egyház irányításába. A püspöki hivatal, a püspök neve így el is törpül, nem is tudjuk, ki volt. De azt tudjuk, hogy volt pl. egy Misztótfalusi Kis Miklós, egy teológus műveltségű nyomdászunk, de hogy akkor ki volt a püspök, nem nagyon tudjuk.
Megfordul viszont ez a folyamat, különösen az 1881-es alkotmányozó zsinattal megszületik az egységes magyar református egyház. Ez nagyon jelentős lépés volt, mert sok mindent összefogással lehetett megoldani. A közalapnak a létrehozása, a paritásnak a tisztázása, a választási rendszer, és így tovább. Csak ezzel együtt bizonyos szabadságát is veszítette a helyi gyülekezet. Erről már akkor, abban a korban a kortársak sokat írtak. És azt látjuk, hogy megerősödik a lelkészi hivatali rendszer. Egyfajta piramis csúcsaként már a püspöki hivatal rendszere bomlik a legegyszerűbb gyülekezetekig, az egyházközségekig. Tehát felborult az az ekkléziológiai alap, hogy gyülekezetekben él az egyház. Most már mindent a felülről döntenek el oly módon, hogy már nem találunk igazán az egyházi vezetés mellett világi képviselőt. Paritás az csak egy névleges dolog lesz. Különösen a XX. sz. második felében azt látjuk, hogy paritás van, mindig van egy főgondnok a püspök mellett, de ez már csak inkább cím, semmiféle hatása az egyházi életre nézve nincsen. Kirakat.
Mondhatjuk azt, hogy éppen a kötet megjelenése, a kiállítás maga, jó példa arra, amikor a laikusok és az egyház összefog?
Így van, nagyon jó példa. Azért is mondtam azt, hogy a kulturális emlékezetünknek ez egy csodálatos ünnepe. Csak a katalógust kell kézbe venni. Lám, kik készítették a különböző tanulmányokat? Történészek, muzeológusok, irodalmárok, rengeteg ember munkája van benne, akik értik ezt. Értik az egyház életét különböző szempontokból. Az ő hangjuk nem érvényesül az egyház irányításában. Egyszerűen csak egy ilyen - mint említettem - névleges dologgá lett. Úgy lehet fogalmazni, egy kicsit sarkítva, - de így érdemes ma már csak sarkítva fogalmazni, ez adja talán az igazságot, - hogy most is reformációra van szükség, tehát az egyház megújulására, és ezért mondtam azt, hogy a világi értelmiségnek, a kurátoroknak, tehát a paritásból a világi elemnek nagyon nagy szerepe van, ha nem a legnagyobb. Ha lesz reformáció az egyházban, azt valószínűleg ők fogják megtenni. Szüksége van a lelkésztársadalomnak is, hogy egy ilyen dinamikus mozgalom beinduljon még akkor is, ha ez rengeteg feszültséggel jár.
Pete Violetta