"Amikor valaki hozzám fordul, hogy panaszt tegyen valaki másról, meghallgatom. Majd a következőt mondom: "Beszélned kell az illetővel, akiről épp most panaszkodtál. Adok hét napot. Hét nap múlva én magam is felkeresem ezzel, hogy meggyőződjek arról, hogy beszéltél vele."
Bill Johnson
Közellét és megismerés
Régi vágya az embernek, hogy megismerje a megismerhetetlent. De vajon miként lehet Istent a lehető legteljesebben megismerni? A dicsőítésről szubjektíven.
Ámbár az is lehet – éppen a megismerni akarás okán –, hogy módosítani kell a fölvetésen. Talán így: hogyan lehet a lehető legjobban Isten közelébe kerülni?
A két kérdés között nyilvánvalóan óriási szemléletbeli különbség van. Az egyik arra keresi a választ, hogy hogyan gyűjthető be minél több használható információ, amellyel meghatározhatom Isten személyét, kilétét, míg a másik a kontaktusra helyezi a hangsúlyt.
Még a csupán általános teológiai ismeretekkel rendelkező ember számára is világos, hogy a dogmatörténet során mindig is jelen volt az a szándék, hogy Isten megismerésére – akár a filozófia bevonásával – minél teljesebben eljussunk. Gondoljunk csak Aquinói Tamás talán legtöbbet emlegetett kozmológiai istenérveire. Azonban e metódus – nem kevésszer – inkább csak külső, nem több mint egyfajta racionális megközelítést, elvont ismeretet jelentett. A puszta megismerésre való törekvés azonban távolságtartó, mi több, olykor a megismerni akaró képességét és nagyságát hivatott bizonyítani.
Megítélésem szerint a valódi kérdés első renden nem az, hogy miként ismerhetem meg Istent, hanem az, hogy mi módon juthatok el Istenhez. A megismerhetetlen Világ-Ész-Isten helyett a világot szerető, és benne engem is megváltó Istenhez.
Ahhoz, hogy eljuthassak Hozzá, természetesen szükségem van a létéről szóló alapismeretre, tudniillik arra, hogy Isten csakugyan van, amely az idői számegyenes meghatározott metszéspontján lehetővé teszi az én közeledésemet, de voltaképpen a létezés elfogadása is már több mint ismeret. Ezért mondja a Zsidókhoz írt levél: „aki az Istenhez járul, annak hinnie kell, hogy ő van..." Ha azonban csakugyan fölteszem a kérdést – mi módon juthatok el Istenhez? –, többé nem külső, spekulatív módszerekkel mérlegelő kíváncsiskodó vagyok, hanem olyan kereső, aki belátja kicsinységét, a bűnnel szembeni védtelenségét, s már nem az öncélú megismerés, hanem az Isten-jelenlét, a közelség keresése nyer prioritást.
A hitében és szívében elbizonytalanodó zsoltáros végül így kiált föl: „De nekem olyan jó Isten közelsége! Uramat, az Urat tartom oltalmamnak. Hirdetem minden tettedet." (73. zsoltár, 28. vers) A zsoltáríró számára nem az a legfontosabb, hogy milyen ismérveket tud fölsorolni Istenről – nyilván sok mindent tudott volna mondani –, hanem az, hogy Isten közel van, jelen van az ő életében. És ettől lesz számára oltalom, erős vár – s ez már igazi tudás! –, és így jön létre az istentisztelet – „Hirdetem minden tettedet" –, melynek minden eleme – közvetlen vagy közvetett módon – végső soron nem más, mint dicsőítés.
Mert mindenben és mindenek mögött jelen kell lenni Isten dicsőségének és dicsőítésének. E jelenlét, illetve közelség nélkül ugyanis nincs istentisztelet, s belőle származó ismeret sem.
És miközben Istent magasztaljuk, mi erősödünk. Isten ugyan a mi dicsőítésünk, közös istentiszteletünk, gyönyörűen komponált énekeink és hangszeres zenéink, nyilvánosan és belső szobánkban elmondott imáink által nem lesz nagyobb vagy dicsőségesebb, de az kegyelméből, a dicsőítésben adott válaszát fölfogva megértünk, vagy inkább megsejtünk valamit az Ő dicsőségéből, személyiségéből, és ez által még közelebb kerülünk Hozzá. Mi dicsőítjük Őt, s eközben válaszol. Dicsőítjük, s egyre többet és közelebbit tudunk meg róla. Mert a teoretikus ember helyébe az önmagát kijelentő Isten lép. Róla ugyanis más módon semmit sem tudhatunk meg. A titkok csakis Isten jelenlétében tárulnak föl. Isten valóságos, tényleges megismerése tehát elsősorban nem intellektuális kérdés, hanem a személyes találkozás kérdése.
Aki tudja Istent magasztalni, az már tud valamit az ő szentségéről. Márpedig Isten legfontosabb személyiségvonása – amely mind az ítélet, mind pedig a kegyelem gyakorlásában jelen van – az Ő szentsége. Ha pedig valaki valóban találkozott a Szentségessel, az többé nem járhat egyenes derékkal, mert az meghajol, mint alattvaló dicsőséges királya előtt. Az már itt csatlakozik a mennyei huszonnégy vénhez, s válik maga is az egyetemes anyaszentegyház kórusának boldog tagjává: „Méltó vagy, Urunk és Istenünk, hogy tied legyen a dicsőség, a tisztelet és a hatalom, mert te teremtettél mindent, és minden a te akaratodból lett és teremtetett." (Jelenések könyve 4. rész, 11. vers)
A dicsőítésből – „Méltó vagy, ... hogy tied legyen a dicsőség" – így lesz teológiai igazság, látva, hogy „te teremtettél mindent". Csakis egy ilyen dicsőséges Úr lehet Teremtő.
Dicsőségében meglátom az alkotó Teremtőt, a Teremtőben az ő fölülmúlhatatlan dicsőségét. A kettő együtt érvényes. Amíg csupán a Teremtőt keresem, csak megismerésre vágyó kutakodó vagyok, de amikor a Dicsőségessel találkozom, leborulok, evangéliumi megszomorodásomban mégis örvendek, melynek egyenes következménye kell, hogy legyen a magasztalás és a hálaadás.
Bizony, föl kell tenni önmagam felé a kikerülhetetlen kérdést: tudom-e Őt magasztalni, dicsőíteni? Bizonyságtételben, imádságban, énekben. Temérdek ismeretem lehet Róla – akár a Bibliából is –, ha azonban nem tudom magasztalni, akkor valójában semmit sem tudok.
Isten elsősorban nem róla szóló elméleti tudást – természetesen annak is megvan a maga helye –, hanem el- és beismerést, engedelmességet, teljes odaadást kér tőlünk. És ez nem a tudásról való lemondást, hanem valami többnek és nagyobbnak a befogadását jelenti. Annak a befogadását, amely a teljesség felé visz, amely képessé tesz bennünket arra, hogy hálával áldozzunk, s hogy dicsőítésében megtapasztaljuk közelségét, sőt, jelenlétét, és üdvösséges tudáshoz jutva megismerjük a Szabadító Istent és munkáját. A dicsőítésben jön hozzánk a legközelebb, abban válik számunkra a lehető legteljesebben személyessé és kinyilatkozóvá, belülről mutatja meg magát, s ez fölülmúl minden hipotézist, és az arra adott elméleti választ.
Apostagi Zoltán
A szerző a Vértesaljai Református Egyházmegye világi főjegyzője.