Megjelent a Magyar Református Nevelés 2010/4. száma

A református nevelés (Evert Blaauwendraat, számunk holland szerzője szerint) folyamatos megújulást, reformációt jelent az iskola számára. Ahhoz azonban, hogy képesek legyünk megújulni, szükséges helyzetünk feltárása, a múltbeli hibák és erények helyes értékelése, és természetesen kellő rugalmasság is. Saját múltunkat nem árt nagyobb távlatokba helyezni, akár egy évszázadot is visszalépni az időben, hogy XX. század perspektívájából szemlélhessük a XXI. század református nevelését.

Karácsony Sándor, a jeles református pedagógus nevelés-lélektani koncepciójának érvényességét egyre többen ismerik el. A két világháború között élő és tanító pedagógiai reformer a Bibliából kiindulva „társas-lelkületi" alapokra helyezte diák és tanár viszonyát. Heltai Miklós nyugalmazott gimnáziumi igazgató amellett, hogy bemutatja a Karácsony Sándor-i pedagógia alaptéziseit, mindezeket a Szentírás mérlegén is megvizsgálja. A Karácsony Sándorról és pedagógiai programjáról alkotott képet Dr. Győri L. János árnyalja tanulmányában. Előbb a tudós, debreceni tanár személyiségéhez kapcsolódó saját, Karácsony Sándorhoz fűződő viszonyát vázolja fel, majd három szempontból (kommunikáció a társas kapcsolatokban, az elmélet és a gyakorlat viszonya valamint a dinamikusan építkező, nyitott gondolatrendszer jellemzői) elemzi Karácsony pedagógiai rendszerét. Karácsony Sándor nevelésfelfogásának alapos ismerője Dr. Szenczi Árpád is, aki kétrészes tanulmányában (a folytatást következő számunkban közöljük) a pedagógia XXI. századi reformjának okait és feladatait összegzi. A tanulmány bevezetésében a tágabb társadalmi megközelítés felől a keresztyén morálon át jut el Karácsony Sándorig. Györgyiné Dr. Koncz Judit ugyancsak jövőbemutató írásában a pedagóguslét etikai dimenzióit elemzi. Különösen izgalmas része a tanulmánynak a pedagógusjelöltek értékrendjének vizsgálata, amelyből kiderül, hogy a diákok a szeretetet tartják a legfontosabb értéknek pedagógiai munkájukban.

10 éve alapították a kolozsvári Montessori Iskolát. Tavaly tavasszal e kerek évfordulót konferenciával ünnepelték. Az ott elhangzott előadások szerkesztett változatai is helyet kaptak a Magyar Református Nevelés 2010/4. számában. Az iskolát Tordai-Soós Kata igazgató mutatja be; a leírásban kitér arra, miként sikerült Maria Montessori pedagógiai elveinek gyakorlati megvalósítása, milyen a szülők és az iskola kapcsolata, és milyen kihívásokkal kell szembenézniük a jelenlegi romániai oktatási környezetben. A konferencián hangzott el Dr. Kolumbán Vilmos József előadása a Székelyudvarhelyi Református Gimnázium történetéből. Az alapos kutatásokkal alátámasztott tanulmány az intézmény XVIII. századi történetének kulisszái mögé nyújt bepillantást, azokba az évtizedekbe kalauzol, amikor Backamadarasi Kiss Geregely igazgatta az iskolát.

A beharangozó elején idézett holland oktatási szakember, Evert Blaauwendraat tanulmányát szeretném végezetül olvasóink figyelmébe ajánlani. A református oktatás szakértője, egykori iskolaigazgató, főiskolai tanár előadásában személyes sorsát és a holland oktatási reform állomásait állítja egymás mellé. A visszaemlékezésben Montessori és Petersen pedagógiai törekvései, azoknak hatásai állnak a középpontban, ezekre (és a Biblia tanításaira) alapozva vázolja fel a református nevelés egy lehetséges modelljét.

 

Pompor Zoltán

szerkesztő

 

A X-XI. évfolyam számait a kiadó elérhetőségein lehet megrendelni.

 

Postacím: 1440 Budapest 70., Pf: 5.

Tel./Fax: 06-1-351-9842

E-mail: mrn@refpedi.sulinet.hu

Csatolt állományok