"Isten nem győzelmes életet ad nekünk, hanem életet ad, és közben győzünk. Ha győzni akarunk, meg kell látnunk, hogy Isten tölt be minket, mert azonnal élet támad bennünk."
Oswald Chambers
Mélyre ás
Izraelből és a Szépművészeti Múzeumból is érkeztek műtárgyak a budapesti Bibliamúzeumba. A Dávid király és a Jézus korabeli leletek Egyiptom, Jeruzsálem és Masszáda területéről származnak. A megnyitás előtt álló múzeum a Biblia korabeli ember világába kalauzolná a látogatókat.
Befejezéséhez közeledik a megújuló Bibliamúzeum interaktív tárlatának előkészítése. A legkorszerűbb technikával és értékes kiállítási tárgyakkal felszerelt múzeumba az elmúlt napokban érkezett hatvan műtárgy, ebből hét eredeti és két másolat Izraelből. A leleteket az Izraeli Régészeti Hatóság (Israel Antiquities Authority) bocsátotta a fővárosi múzeum rendelkezésére a megállapodás szerint öt évre. A leletek között szerepel két csonttartó láda, főzőedények, a megiddói pecsétnek és annak a kőtáblának az élethű másolata, amely egyedüliként őrizte meg az utókor számára Poncius Pilátus nevét. A leletek értékét összesen tizenötezer dollárra becsülik.
A műtárgyakkal Adi Ziv régész (a képen balra), az izraeli hatóság kurátora érkezett Budapestre. Mint mondta, szervezetük felügyeli a Szentföld valamennyi ásatási helyszínét és feltárt objektumát, melyeket egyetemes kulturális örökségnek tekintenek. Ezért döntöttek úgy, hogy a Bibliamúzeum kérésére rendelkezésre bocsátanak néhány, az első és a második Templom, valamint Jézus korából származó tárgyat. Utóbbiak a leghíresebb lelőhelyekről, Jeruzsálemből és Nagy Heródes Holt-tengeri fellegvárából, Masszádából származnak.
Különös értéket képvisel két csonttartó láda, melyet másodlagos temetkezésre használt az ókori zsidóság Nagy Heródes uralkodása idejétől kb. a Krisztus utáni 2. évszázad végéig. „Egy évvel az elhunyt temetése után, amikor a test szövetei már elbomlottak, a hozzátartozók visszatértek a családi sírbolthoz, összegyűjtötték az egyes holtestek csontjait, és külön-külön mindegyiket ilyen ládában helyezték el. A zsidó sírokban alig találunk ékszereket, főzőedényeket és lámpásokat viszont igen. Az utóbbiakat a sötét barlang megvilágítására; az edényekben viszont olaj volt, a test temetés előtti rituális megkenése céljából."
Hogy miért alakult ki az addig is használatos sziklasírbeli temetés szokása mellett a másodlagos temetésé is? „Azt feltételezzük, hogy mindez összefügg a feltámadásba vetett hit kialakulásával. Eszerint mindenkinek szüksége volt arra, hogy »meglegyenek« a csontjai, ezért temethették elkülönítve a holtakat. Néha még az illető nevét is ráfaragtatták az osszáriumra, héberül, görögül vagy arámiul. Így elég sok információnk van az adott személyről, időnként foglalkozásáról vagy hitéről is. Persze, a faragások eléggé elnagyoltak, hiszen a hozzátartozóknak be kellett hatolniuk a sötét barlangba, ahol szörnyű szag lehetett. Ezután meg kellett találniuk a családtag csontjait, beletenni a ládába és megjelölni a jövendő generációk számára, hogy ki nyugszik ott.”
Adi Ziv megmutatta azt a Masszádából származó főzőedényt is, amelyen látszik a hamu nyoma abból a Krisztus utáni 73-as tűzvészből, amely a rómaiak ostroma alatt keletkezett.
„A műtárgyakat közösen válogattuk, abból a korszakból, amelyben a keresztyén vallás létrejött. Huszonnégy tárgy érkezett az Antik Gyűjteményből, vannak közöttük festett kopt, vagyis egyiptomi keresztyén edények, Tanagra-szobrok, egyiptomi Ízisz-szobor, mécsesek és római kori üvegtárgyak is” – ezt már Kevély Flóra muzeológus, a Szépművészeti Múzeum Antik Osztályának munkatársa (a képen balra) mondta.
„Régóta együttműködünk a Bibliamúzeummal. Két olyan Ménász-ampulla is szerepel a kölcsönzött tárgyak között, amelyek már előző kiállításon is láthatók voltak” – tette hozzá. A Szépművészeti Múzeum 2018-ban nyit, egyelőre 2018 januárjáig, a Szépművészeti Múzeum újbóli megnyitásáig szól az antik tárgyak kölcsönzéséről szóló megállapodás a két intézmény között, de az együttműködést hosszabb távon kilátásba helyezték.
„Olyan tárgyakat kértünk a múzeumokból, amelyek illusztrálják azt a világot, amelyben a Biblia emberei éltek” – mondta kérdésünkre Timár Gabriella lelkész-muzeológus. A Bibliamúzeum vezetője elárulta: hosszú évek óta érlelődő terv vált valóra a műtárgyak elhelyezésével. „A Bibliamúzeum fontos üzenethordozó, amely hirdeti Istennek az emberhez szóló szavát. Isten nagy ajándékának tartom, hogy megvalósulhatott az álmunk, ami valamikor egy romos pincéből indult.”
A Ráday utca 28. szám alatti felújított pincehelyiség a mélyre ásás helye, átvitt értelemben is – tette hozzá a múzeumvezető. „A földszinti időszaki kiállító terembe tervezünk egy tárlatot, amely a Szentírás szöveg- és fordítástörténetét mutatja majd be. Az alagsori kiállítótérrel mindig az volt a célunk, hogy a látogató számára kinyissuk a Bibliát, együtt fedezzük fel, miről olvashatunk benne. A munkacímünk sem más, mint a nyitott könyv kiállítása. Ezt látványban is megjelenítjük, a legmodernebb múzeumi elvárásoknak próbálunk megfelelni a kivitelezésben: interaktivitás és számos látványelem teszi ezt lehetővé. Emellett fontosnak tartottuk, hogy tárgyi értékeket is felmutassunk, ezért kértünk kölcsön műtárgyakat.”
Arra a kérdésre, hogy az ókori Egyiptom világa miért kap hangsúlyt a tárlaton, Timár Gabriella azt mondta: azért adnak ízelítőt a választott népet körülvevő kultúra gazdagságából, mert üzenetértékkel bír, hogy Isten ebből hívta ki népét, amely neki engedelmeskedve el is tudta hagyni a birodalmat. A legsarkalatosabb bibliai történeteket, üdvtörténeti mérföldköveket egyébként kronologikusan mutatják be a látogatóknak, mindegyik korszakból ízelítőt adva a régészeti leletek, installációk, képzőművészeti alkotások révén. Látható lesz többek között Chagall Mózes és az égő csipkebokor címet viselő festményének reprodukciója is.
„A kiállítás nemcsak arról szól, mi a Biblia, hanem arról is, hogy mit üzen. Szeretnénk, ha felragyogna valami több annál, hogy milyen szépségek és érdekességek fűződnek a Szentíráshoz.
A Biblia ugyanis nemcsak az elmúlt korok, hanem a mi világunk számára is üzenethordozó könyv. Ezért nyitjuk ki ezt a könyvet a látogatók számára, és örülnénk, ha mindazok, akik innen hazatérnek, otthon maguk is levennék a polcról a Szentírást. Jelmondatunk is ezt a szándékot fejezi ki: a Biblia valójában nem múzeumba való tárgy.”
A Bibliamúzeum június 25-én, a Múzeumok éjszakáján nyitva áll a látogatók előtt.
Képek: Bölcsföldi András, Füle Tamás, Jakus Ágnes