„Másrészt bizonyos, hogy az ember soha nem jut el önmaga igaz megismerésére, ha csak Isten arcára nem nézett előbb és ha ennek szemléléséből leszállva nem kezdi el önmagát megvizsgálni."
Kálvin
Mennyire meghittek a magyar családok?
"Alapvető érték minden ember számára a család" - írja új kormánya programjában Orbán Viktor. De hányan lehetnek köztünk, akiknek a szerető családi kör csak vágyálom?
Mit tehetnek a társadalom intézményei, a kormány vagy éppen az iskola, annak érdekében, hogy minél több család életére legyen valóban jellemző az összetartó melegség?
A család, a családi szerepek kérdése az elmúlt hetek közéleti párbeszédének egyik központi eleme lett. Az új kormány, mintegy a klasszikus Isten-haza-család parafrázisaként öt kulcsszóban jelölte meg tevékenységének alapvető pilléreit: "munka, otthon, család, egészség, rend". "Alapvető érték minden ember számára a család. Mindenki akar tartozni valahová, mindenki szeretne családot, melegséget, ragaszkodást. A meghitt családi életre az is vágyik, akinek éppen nincs benne része" - fogalmaz érzelmes húrokat is pengetve a dokumentumban Orbán Viktor. (Sajátos párhuzam, hogy az idei történelem középszintű érettségi egyik esszékérdése is a témához kapcsolódik: a végzősöknek "a nők helyzetének megváltozását" kellett bemutatniuk "a munkavállalás tekintetében".)
A téma az utcán hever, de nem csak ott: élénken megjelenik a közoktatásban is. Az elvileg család-tanár-diák együttműködési hármasban mind nagyobb súllyal jelenik meg az első mint probléma vagy éppen mint hiányzó láncszem. A diákok sok kérdésben reflektálást várnak a témáról a tanártól, ez természetes. Ugyanakkor tapasztalható az elmúlt években az is, hogy az iskoláknak sok tekintetben át kell venniük a szocializációnak olyan szegmenseit is, amelyek korábban döntően a családban zajlottak. A tanári szerepben mintha a nevelői kerülne túlsúlyba a szakemberi rovására, a tanár egyre inkább arra kényszerül, hogy alapvető társadalmi beilleszkedési mintákat adjon, hogy különböző szociális konfliktusok kezelője legyen. A párbeszéd persze kétoldalú, meglehetősen éles képet kaphatunk belőle arról, hogy milyen elgondolások élnek a család intézményéről a tizenévesek fejében.
Milyen tapasztalati hátterük lehet e "melegséget, ragaszkodást" jelentő közegről? Egy saját felmérés szerint gimnáziumunk osztályaiban átlagosan a diákok fele olyan családban él, amelyben a kormányfő által kívánatosnak látszó "meghitt családi élet" nem feltétlenül adott. Nem csak a válások magas száma, illetve a "patchwork" családi helyzetekből adódó súrlódások alapján mondható ez, hanem látszik a mindennapi kommunikáció sok más vonatkozásában. Hiányoznak alapvető konfliktuskezelési technikák, a személyes figyelem, a középiskolás korban igen áhított (főleg férfi) nemi szerepminták, és ingoványos a családi kapcsolatrendszer akkor is, ha az iskola keresi az együttműködést. Egy-egy félévi osztályértékelés sokszor szociológiai esettanulmányok sorozatává válik: melyik diák hogyan teljesít annak fényében (sokszor annak dacára), hogy milyen környezetből indul el reggelente, és milyen háttér magyarázhatja egyes deviáns megnyilvánulásait.
Miképpen segíthet az iskola ezt a tapasztalati háttért feldolgozni, a vele kapcsolatos szemléletet formálni? Hogyan közelíthető meg a téma anélkül, hogy unalmas katedrai fejtegetéssé vagy erkölcsi prédikációvá váljon? Az egyik út lehet, hogy a figyelmet a családi múltra és annak reflektív elemzésére irányítjuk. A családfákból elemezhetők a különböző mobilitási tendenciák, a női karrierívek változásai, érthetővé tehető az első vagy második generációs értelmiségi fogalma. Feltéve, ha a diák ismeri egyáltalán a családi múltat - az egyik alig húszfős osztályban, amelyben ezt a feladatot adtam, többen is voltak, akik egyik ági nagyszüleik nevében, foglalkozásában már nem voltak biztosak. Hagyományos társadalmakban ilyesmi elképzelhetetlen lett volna, de az elmúlt évtizedek rohamos társadalmi-technikai fejlődése elszakította egymástól a generációkat, nincs igazi személyes referenciája annak, kik is az "ősök".
A másik eshetőség, hogy a jövőt próbáljuk modellezni: ki hogyan is képzel maga elé családot. E tekintetben a középiskolás diákok bizonytalanok, hisz a családdal, gyerekvállalással kapcsolatos valódi döntések még átlagosan egy évtizednyi távolságra vannak tőlük. Mindenesetre nem egészen egyértelmű a kormányfő azon tételének igazsága, hogy az is vágyakozik családra, "akinek éppen nincs benne része", a legtöbben inkább külföldi munkát, továbbtanulást, világlátást terveznek, gyereket maximum csak harmincan túlra. Meglehetősen józanul számolnak azzal is, hogy ma Magyarországon egyértelműen vagylagos döntés a lányok számára a karrier és a család. Hallgatólagosan azt is elfogadják, hogy valószínűleg nagyobb rész fog rájuk hárulni a fizetetlen házimunkákból, hogy ők lesznek gyeden-gyesen a gyerekkel, hogy nehezebben haladhatnak a ranglétrán, hogy talán nem is alkalmasak felsővezetőnek, politikusnak. Változatos családi hátterek állnak mögöttük, de sokan más minták híján csak a hagyományos nemi és családi szerepmintákat tekintik mérvadónak. Nehéz felvetni e normák megváltoztathatóságát is anélkül, hogy ne cinikus mosoly vagy felháborodott feministázás legyen a válasz. "Ne beszéljen, maga se tanítana, tanárnő, ha nem volna muszáj megélnie valamiből."
A kormányprogram a családot a "szellemi és mentális egészség" alapjának tekinti, stabil és megkérdőjelezhetetlen értékhordozónak, és a társadalompolitikai intézkedések "védelmi rendszerével" kívánja körülvenni ezt az ostromlott várat. A következő évek nagy kérdése, hogy sikerül-e a felvázolt politikai eszközökkel a kitűzött szemléletbeli változást is elérnie, sikerül-e a jelenlegi tizenéveseknek valódi alternatívát felmutatnia ebben a kérdésben.
Viczián Zsófia
Két kicsi gyereket nevel, családot üzemeltet, PhD-hallgató, nagyritkán egyetemi oktató is, hétköznapi osztályfőnök, középiskolai társadalomismeret-tanár, nő. E szálak összeegyeztethetőségét remélő ember.
Forrás: komment.hu