"Amikor valaki hozzám fordul, hogy panaszt tegyen valaki másról, meghallgatom. Majd a következőt mondom: "Beszélned kell az illetővel, akiről épp most panaszkodtál. Adok hét napot. Hét nap múlva én magam is felkeresem ezzel, hogy meggyőződjek arról, hogy beszéltél vele."
Bill Johnson
Milyen világra készítsük fel gyermekeinket?
A digitális oktatás jövőjéről és az online oktatás tapasztalatairól is szó esik a Kovász Közösség péntek délután kezdődő panelbeszélgetésén. Thoma László református lelkész szerint megkerülhetetlenné vált a kérdés: mit jelent ma tanárnak lenni.
Digitális oktatás – egy év tanulságai iskolákban és tanodákban – ezzel a címmel veszi kezdetét ma délután 15:30-kor a felekezetközi Kovász Közösség szervezésében az az oktatási panelbeszélgetés, amely azt igyekszik feltárni, milyen rendszerszintű, regionális és egyéni kihívásokkal küzd a magyar közoktatás, és mit lehet tenni a fejlesztéséért. A digitális oktatás tapasztalatairól beszélgettünk a panelbeszélgetés egyik résztvevőjével, Thoma László gazdagréti református lelkésszel. Feleségével alsós, felsős és középiskolás gyermekeik révén szülői szempontból és közvetlenül a diákok oldaláról is érintettek a kérdésben.
A digitális oktatásnak számos hátránya mellett érdemes az előnyeivel is foglalkozni – hangsúlyozta Thoma László. Ilyen az alkalmazkodó- és stressztűrőképesség fejlődése, az egyedülléttel való önálló megküzdés. „Tanárokat és diákokat egyaránt saját felelősségük vállalására késztet ez a helyzet, és arra, hogy megtanuljuk új keretbe helyezni azokat a dolgokat, amelyeket régóta csinálunk akár valamilyen rossz rutinnal. A kell erős motiváció, ne becsüljük alá annak ellenére, hogy nem szerettük.”
A digitális átállás a diákokat kevésbé viselte meg, arra viszont igen érzékenyek, hogy a leadott tananyag valóban jól strukturált és használható-e. „Az iskolában kevésbé feltűnő mindez. Szerencsére azonban létrejöttek olyan együttműködések a pedagógusok között, amelyekre korábban nem volt példa. Ilyen az Oktatás 2030 uniós projekt, amely a honlapján és Facebook-oldalán megosztott kiváló szakmai anyagokkal támogatja a magyar köznevelés megújítását. A Református Pedagógiai Intézettel közösen pedig elindítottuk Ötórai tea című beszélgetéssorozatunkat, ahová tanárokat és katechétákat várunk az online térben. Ez olyan egyelőre csak virtuális találkozás, mintha leülnénk a tanáriban egy teára, hogy megbeszéljük, mit is kezdhetünk a változással, hogyan tudjuk felfrissíteni az eszköztárunkat és miként tudunk segíteni a diákoknak. A beszélgetőtársakat olyan impulzusok érhetik, amelyekből inspirációt nyernek a munkájukhoz.”
Ez nagy segítség lehet a tanároknak, hiszen az új helyzet szorongással, bizonytalansággal jár. „Az online térben való eligazodással meg kellett lépniük valamit, amiben a diákjaik otthonosan mozognak, amiben jobbak, mint ők.
Ez a pedagógusszerep válságát is magával hozta: újra felvetődik a kérdés, mit jelent tanárnak lenni.
Gondoljunk bele, mit jelent onnan indulni, hogy beállok a katedra mögé, mindenki ül, én állok, ők hallgatnak, én beszélek, ehhez képest ma már tizenöt kocka vagyunk a képernyőn – és mind egyformák.”
Mint minden váratlan krízishelyzet, a koronavírus-járvány is vezethet pályaelhagyáshoz, vagy éppen megerősítheti a pályán maradókat – tette hozzá a lelkész. „Kétfajta krízis van: az egyik a normatív, a másik az akcidentális. A normatív az, amelyikről tudjuk, hogy egyszer elkövetkezik, ezért tudunk is rá készülni. Ilyen az, hogy a gyerekeink felnőnek és kirepülnek otthonról. Az akcidentális krízis, mint amilyen ez a járvány is, azonban váratlan. Ráadásul jelen esetben el is húzódik, krónikus állapotot hozva létre. Mint minden krízisnek, ennek is megvan a maga lehetősége és veszélye egyaránt. Emberek meg fognak reccsenni, ki fognak ábrándulni és el fogják hagyni a pályát, míg mások meg fognak erősödni abban, hogy miért jó pedagógusnak lenni.”
A kérdés velünk marad, mert bár a járvány mérséklődésével az oktatás tere jó eséllyel ismét az iskola lesz, a következő években, évtizedekben egyre nagyobb teret fog nyerni a digitális oktatás.
„Most már nem kell tartani attól, hogy teljesen visszarendeződik a korábbi állapot. 2020 megmutatta, hogy a világunkban sok a bizonytalanság: bármikor elérhet minket egy másik világjárvány, a klímaváltozástól a terrorizmusig sok minden visszahúzódásra késztethet. Meg kell hagyni ugyanakkor, hogy erre nézve régiónként más megoldások szülessenek.
Lehetnek olyan régiók, amelyeket kevésbé érint a változás, mert kevés a diák, és hagyományosabb eszközöket használnak továbbra is. Egyes iskolák tanárai elmondták, hogy a legtöbb gyereknek okostelefonja sincs, nemhogy laptopja meg számítógépe. A tanyavilágban van, ahol áram sincs, vagy van, de akadozik. Ott hogyan végezzenek online oktatást?”
Hosszú távon azonban elkerülhetetlen az oktatási rendszer strukturális és módszertani reformja. Thoma László a Trilling–Fadel-féle oktatási felmérést hozza példának. „Az amerikai oktatáskutatók többezer interjúalany megkérdezésével végzett felmérésében három kérdést intéztek a pedagógusokhoz. Az első, hogy milyen lesz a világ húsz év múlva, a második, hogy milyen eszközökre, tudásra és képességekre lesz szükségük akkor az embereknek, végül pedig mire kell a gyerekeinket már most megtanítani, hogy abban a világban helytálljanak a munka világában, akár a jövő pedagógusaiként is. Szerte a világon ugyanarra jutottak: a digitális technológia és a mesterséges intelligencia mélyreható változásokat fog eredményezni. Ha nem tudjuk is, pontosan milyen lesz a világ akkor, vagyis hogy mit tanítsunk meg most, ennek a jelentőségét már most fontolóra vehetjük, és azt, hogyan és mire tanítsunk, már ehhez igazíthatjuk.”
Az elsajátított készségeknek a diákok már egyetemi éveikben hasznát vehetik – véli a lelkipásztor. „Fontos, hogy megtanuljanak tanulni, de nem akárhogy: ráleljenek a saját tanulási útjaikra. Mindenki máshogy tud hatékonyan felkészülni egy számonkérésre vagy vizsgára. Bár a közoktatás egyik fontos célja erre megtanítani a gyerekeket, ezt azonban az eddigi rendszer nem igazán támogatta. A digitális oktatás új tanulási utak felkínálására és kidolgozására inspirálja a tanárokat és a diákokat.
Ami a diákokat megviseli, az nem annyira az ezzel való megküzdés, mint inkább a társas kapcsolatok hiánya. „Másodikos fiunknak a tanító nénijei hiányoznak, hiszen ő a kapcsolatokban tanul, a nyolcadikos nagyfiunknak viszont az osztálytársai. A gyerekeinknek sokkal több érzelmi támogatásra van szükségük tőlünk, a szüleiktől. Többször meg kell őket hallgatni, oda kell figyelni rájuk, beszélgetni velük. Hétről hétre felül kell vizsgálnunk a kialakított napirendet is, hogy jó-e ez a ritmus, mozognak-e eleget, vagy valamiből túl sok van, hogy lehetne másként csinálni. A mozgás közös családi program lett, együtt futok a gyerekekkel, a kamaszok pedig élvezik, hogy lehagynak. Mivel együtt fejlődünk ebben, ki is tűztünk egy közös célt, hogy tavasszal lefutjuk a félmaratoni távot a Velencei-tó körül. Évek óta nem tanultam a nagylányommal, most segítek neki az előrehozott érettségire való felkészülésben. Mivel zárt világban tanul, a korábbinál többször beszélgetünk arról is, hogy az elsajátított tudás hogyan kapcsolódik a valódi élethez. Ez 2020 után megkerülhetetlen kérdés.”
Programajánló:
Digitális oktatás – egy év tanulságai iskolákban és tanodákban
a Kovász Közösség Facebook-oldalán közvetített oktatási panelbeszélgetés
2021. február 26., péntek, 15.30–17.30
A vírushelyzetben drámai oktatási helyzet alakult ki. Kerekasztal-beszélgetésünkön ezért megvitatjuk a digitális oktatás jövőjét és az – immár egy éve gyűlő – online oktatási tapasztalatokat is.
Rengetegen estek ki 2020 tavaszától a digitális oktatásból az eszközhiány, valamint a családi háttér hiányosságai miatt, sok helyen a pedagógiai tevékenység szinte teljesen leszűkült az online számonkérésre. A személyes jelenlét számtalan lehetőségétől estek el a diákok és a pedagógusok: a széthulló osztályközösségekkel a társadalmi integráció egyik legfontosabb színtere semmisül meg.
Míg a Digitális Oktatási Stratégia a szakmai konszenzus szerint is jó alapja lehet a „digitális kor” kihívásaira való felkészítésnek, sok területen mégsem jutottak el ennek gyakorlati alkalmazásáig és megvalósításáig.
Mindezekkel együtt ez a hosszú ideje tartó, megpróbáltatásokkal terhelt időszak lehetőséget ad, hogy jobban megértsük iskoláink és oktatási rendszerünk hibáit, és felfedezzük, milyen utak kínálkoznak ennek javítására.
A panelbeszélgetés résztvevői ezeket témaköröket járják körül, illetve a következő kérdésekre keresik majd a választ:
Miben különbözött egymástól az első és a második hullám az oktatás területén?
Milyen tanulságokkal szolgált a digitális oktatás „próbaéve”?
Milyen a társadalmi felkészültség a távmunkára és távoktatásra? Hogyan hatott ez a kényszerű helyzet a különböző társadalmi rétegekre, csoportokra?
Milyen következményei lehetnek a személyes jelenlét adta lehetőségek és a közösségépítés, integrációs folyamatok megszakadásának?
Milyen lesz a „jövő iskolája”?
Milyen változtatások szükségesek az infrastruktúra, a módszertan, az intézmények oldaláról, valamint az egyének részéről ahhoz, hogy egy minőségi digitális oktatási rendszer jöhessen létre Magyarországon?
A beszélgetés résztvevői:
Jász Krisztina – szociológus, az Esély Labor Egyesület és a Magyar Szegénységellenes Hálózat tagja, a Civil Kollégium Alapítvány szakpolitikai munkatársa
Ercse Kriszta – oktatáskutató, interkulturális szakértő, a Civil Közoktatási Platform szóvivője
Kandikó Rita – a Nagyvázsonyi Fekete Sereg Ifjúsági Egyesület alapító elnöke
Rézmüves Benjamin Dániel – több civil kezdeményezés alapítója és munkatársa, a Mérce vendégszerzője
Vargha Magdolna – a Forrai Metodista Gimnázium és Művészeti Technikum igazgatója
Eperjesi Tamás – szupervizor-coach, hálózatépítő vidék- és közösségfejlesztő, a Magyarországi Református Egyház felzárkózási területekért felelős vezető munkatársa
dr. Thoma László – református lelkész, vallástanár, bibliodráma- és pszichodráma-vezető
A beszélgetést moderálja: Tarcsay Tibor.
Képek: Füle Tamás/ parokia.hu, eduline.hu, infostart.hu