"Amikor valaki hozzám fordul, hogy panaszt tegyen valaki másról, meghallgatom. Majd a következőt mondom: "Beszélned kell az illetővel, akiről épp most panaszkodtál. Adok hét napot. Hét nap múlva én magam is felkeresem ezzel, hogy meggyőződjek arról, hogy beszéltél vele."
Bill Johnson
Mint fiak az apákra
Mindennek megszabott ideje van – mondja a Prédikátor. A gyermekkori szükségeinket utólag nem lehet betölteni – mondja Pál Feri atya. Hiszek a pillanatban – mondom én.
Ha már egyszer az idő múlik, valamivel telik is. Az örökkévalóságba vetett hittel élőkkel mégis megesik, hogy tanácstalanul toporognak a megszabott idő felett. Olyan felelősséget vesznek a nyakukba, ami lezsibbasztja őket: sem bátorságuk, sem alázatuk markukba zárni az idő homokját, így az kifolyik az ujjaik közül. Pedig aki mer az időn túlival érintkezni, megérintődhet és megérinthet egy pillanat alatt is.
A pillanat művészete az apróságoké, néha nincs is ezeknél drámaibb. Viszontlátni a ráncokat, a bizonytalan tekintetet, a megkeseredést és az izgalmat, a ráébredés pillanatát: most ér véget valami. Az elmúlt hónapok két közkedvelt mozifilmje – a Sráckor és A bíró – ezért tudott megérinteni. Egy-egy színész mintha nem karaktereket alakítana, hanem valakit, aki ő is lehetne. Nem tiszta érzelmeket jelenít meg, hanem átéli, amit mi, nézők annyiszor: nem tudom, mi történik velem. Ez már a történet része vagy lehulló forgács? Magamat sem ismerem.
Mintha a valóság képeződne le a Sráckor történetében is, amely nem más, mint napok egymásutánja, előkészített vagy spontán, megélt vagy meg nem élt pillanatokkal. Éveken át készült a főszereplő felnőtté válását nyomon követő film, amelynek négy szereplője a kamera előtt változik. A filmnek vége van, befejezése nincs. A megoldás – vagy inkább kiút – néha a vászon előtt ülőnek is csak annyi, hogy az idő telik. De sokasodnak a kérdések, az elengedések is, míg egyszer csak elfogy a szalag.
Nem mindegy persze, hogy mikor. Egy biztos: ha van szeretet, amin nem fog az idő, ami körbeöleli az elszalasztott lehetőségeket, a vészjósló drámát, akkor még van esély a megérintésre és a megérintődésre. Akárcsak A bíró apa-fia kapcsolatában, amelyet a sráckor utáni időszak elkerülhetetlen számvetései, és a „gondolkodni róla" helyett a „tenni érte" indíttatásai alakítanak. Boldog vég pedig csak akkor van, ha a történet főhősei hajlandók beleereszkedni az idő sodrásába. A parton szemlélődve nem születik élet.
Mégsem a megérkezésről szólnak ezek a történetek, s talán ezzel érintik meg leginkább a hiányt: valamiért fontos nekünk a történet vége. De vajon miért irányítjuk figyelmünket az út elejére és végére, ha a köztük bejárt élet az, ami nélkül nincs megérkezés? És ha tudjuk a történet végét, ha magunkban hordozzuk az időtlent, az merre tereli a lineárisan folyó időt – az életünket?
Akik hisznek az örökkévalóságban, azokat mindkét film lerántja a mulandóságba – legalábbis kritizálja azt, ami a kereszténységből látszik. Régen érlelődő kritikáról van szó, így ha valami fáj, akkor az nem a könyörtelen tükörkép, amit a művészet ajándékként tár elénk, hanem a megkésettség.
Egy ideig figyeltek ránk. Ha csak óvatosan szemléltek is, de jelen voltunk a világukban. Túl a meg nem ragadott pillanatokon, a tükröt tartók ki merik mondani a kritikát – mint fiak az apákra.
Van, ami talán tényleg lezárult. De nem mindenki számára. Vannak, akik ma is figyelnek ránk. Nem mutatják, de remélnek tőlünk valamit. Valameddig.
Jakus Ágnes