“A legtöbbször én is csak vánszorgok, de három dolog lenyűgöz. Az egyik Jézus személye, a másik, hogy Isten szeret engem és családja tagjának tart, a harmadik pedig annak biztos tudata, hogy az életemből semmi sem veszett kárba."
Adrian Plass
Új szempontok és ötletek
Hiába tanították őket írni és olvasni, funkcionális analfabétizmussal küzd számos gyerek, vagyis ismeri ugyan a betűket, de nem érti, amit olvas. Az iskolákban megszokottól eltérő, speciális módszerekkel próbálják fejleszteni azokat a hátrányos helyzetű, elsősorban cigány gyerekeket, akik tanulási nehézséggel, beilleszkedéséi zavarokkal küszködnek osztályukban.
Az ASIROMA projekt azoknak a cigány fiataloknak nyújt segítséget, akik szegénységük, rossz életkörülményeik, megbélyegzettségük miatt lemorzsolódnak az iskolából és önerőből nem lennének képesek tanulni. A kétéves projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg négy ország - Németország, Bulgária, Románia és Magyarország részvételével. A munkába hét szervezet - hazánkban a Református Missziói Központ (RMK) - kapcsolódott be, és a közelmúltban számoltak be tapasztalataikról német országi kollégáikkal együtt.
Más módszerekkel
Bóni István, az RMK projektmenedzsere jól ismeri a fent említett problémákat, hiszen egy úgynevezett tanoda munkatársa a Baranya megyei Dencsházán, ahol hátrányos helyzetű gyerekek fejlesztésével foglalkoznak.
- Az egyik legnagyobb gond valóban az, hogy sok felső tagozatos gyereknél hiányoznak a legalapvetőbb készségek, az írás és az olvasás, ezért nekik szinte lehetetlen feladatot jelent a tanulás, mert nem értik a tantárgyak lényegét. A tanórákon nincs idő arra, hogy a pedagógus külön foglalkozzon velük. Az iskolán kívüli tanodai foglalkozásokon viszont nekünk - a többi közt - az a feladatunk, hogy megszerettessük velük az olvasást, írást, gyakoroltassuk, korrepetáljuk őket. Ehhez gyakran egészen más módszereket alkalmazunk, mint az iskolában.
Nincsenek fegyelmezési problémák
Bóni István példaként említi, hogy a tanodában nem múlt századi szépirodalmat olvastatnak, hanem a gyerekek hétköznapjaiból, az őket kifejezetten foglalkoztató témákból merítve választanak számukra érdekes olvasnivalót, így nagyobb az esély arra, hogy belefogjanak az újságolvasásába, vagy kézbe vegyenek egy-egy könyvet. A szakember a magatartási problémákról is szót ejt, hiszen ezeket a gyerekeket gyakran kezelhetetlenként jellemzik az iskolában.
- Bármilyen hihetetlennek hangzik, de nálunk nincsenek fegyelmezési problémák. Az első lépések igen fontosak voltak, mert amikor elkezdtük a tanoda programot, akkor a diákokkal közösen alkottuk meg a házirendet, és ez érdekes módon nagyon jól működik. A gyerekek könnyen elfogadják a saját társaikkal alkotott szabályokat, sokkal inkább, mintha a felnőttek erőltetnének rájuk valamit. Sem a kirándulások alkalmával, sem a tanodában nincs kirívóan rossz magatartású gyerek, nálunk nincs agresszió, káromkodás, csúnya beszéd. A gyerekek partnerek az íratlan szabályok betartásában, hiszen nem alá- és fölérendeltségi, hanem partneri, mellérendeltségi viszonyt élnek meg.
Kenyeret az asztalra
A tanoda esélyt jelent a gyerekeknek, olyan eszköz, amellyel nem tud élni mindenki, de ha a fiatalok tíz százaléka „veszi a lapot", már az is nagy eredménynek számít - véli Bóni István.
- A rövid távú célunk az, hogy minél kevesebb gyerek morzsolódjon le a közoktatás rendszeréből, fejezzék be az általános iskolát, éljenek át sikereket. A hosszabb távú célok között az is szerepel, hogy kerüljenek be a gyerekek a középfokú oktatásba, szerezzenek jó szakmát, amivel el tudnak helyezkedni és kenyeret tehetnek majd a családjuk asztalára.
TanulásterápiaKarl-Heinz Dittmann, az ASI németországi elnöke a hazájában szerzett tapasztalatokról beszél elsőként. Egyesületük, az ASI az iskolai integrációban segíti a gyerekeket.
- Németországban az elmúlt tizenöt évben kifejlesztették a tanulásterápiát, ami speciális módszer arra, hogy segítse a tanulási nehézségekkel küzdő fiatalokat. A módszer alapos diagnosztikán alapul, ami felméri a gyerekek erősségeit és nehézségeit egyaránt. Vizsgálja az írást, az olvasást, a számolást, az intelligenciát, és megmutatja azt is, hogy miben tehetséges egy-egy gyerek. Az ASIROMA projektben a pedagógusok, szociális munkások olyan módszereket és új utakat kapnak, amivel azok a gyerekek is fejleszthetők, akiknél semmi más nem segített. A magyarországi munkatársaink nagyon komolyan motiváltak, elszántak. Nagyon örülünk, hogy a romákkal való foglalkozás a politika, az egyházak és a segélyszervezetek részéről is nagy fogadókészségre talált - zárja gondolatait Karl-Heinz Dittmann.
Új szempontok és ötletek
A Református Missziói Központ úgy „került a képbe", hogy a német ASI olyan partnereket keresett, amelyek hosszabb ideje foglalkoznak romákkal. Az RMK által működtetett tanodák jól illeszkedtek a német elképzelésekhez. Kabai Katalin, az RMK projektmenedzsere a szakemberek képzéséről szólva úgy fogalmaz, hogy az oktatásban résztvevő szociális munkások és pedagógusok számos új szempontot, jól hasznosítható ötletet és eszközt ismerhetnek meg, hogy minél hatékonyabban végezhessék munkájukat a hátrányos helyzetű gyerekek között.
- A résztvevők nyolchónapos gyakorlati feladatot is kapnak, amelyben három kiválasztott gyereknél kell egy bizonyos célt elérni a projektben tanult módszerekkel. Ennek a folyamatnak komoly dokumentációja is készül.
Kabai Katain azt mondja, hogy a gyerekek egyéni szükségletei nagymértékben befolyásolják a helyzetet, mert vannak, akiknek egy apró lökés is elegendő a fejlődéshez, míg másoknak sokkal több segítség kell, mert számos pszichés és szociális problémával küzdenek.
Permanens tanulás
Az ASIROMA egy élethosszig tartó tanulást támogató projekt, amely - úgynevezett know how-t, vagyis módszertant ad a szakembereknek. A gyakorlatban tesztelt és kifejlesztett oktatási csomag a képzés alatt komplex anyaggá fejlődik, ami később beépíthető az oktatási intézmények képzésébe. A tantervet négy nyelven dolgozták ki, és négy helyszínen képzik a szakembereket – Kolozsvár, Nagyszeben, Budapest, Szófia –, háromszor egy héten át 2014 és 2015 márciusa között. A képzésben nyolcvan szakember, köztük pedagógusok, szociális munkások, multiplikátorok vesznek részt. Az új módszertannal 180 hátrányos helyzetű hátrányos fiatalt tanítanak majd - ugyanezen a négy helyszínen - idén októberétől. A szakemberek nemzetközi szakmai találkozón osztják meg egymással tapasztalataikat, ahová meghívnak - a többi közt - roma szervezeteket, valamint a gazdasági, politikai élet szereplőit és az érintett közigazgatási szervezetek képviselőit.
Tíz százalék alá
A projekt az Európai Unió „Élethosszig tartó tanulásért" , ezen belül a „Politikai együttműködés és innováció az élethosszig tartó tanulásért" programjának támogatásával valósul meg. Az ASIROMA projekt teljes költségvetés 400.000 €. Az Európai Unió célkitűzése, hogy 2020-ra tíz százalék alá csökkentse azoknak a fiataloknak a számát, akik idő előtt abbahagyják az iskolát.
Fekete Zsuzsa