„Időnként szeretnénk hinni, hogy Istennel akkor is jó lehet a kapcsolatunk, amikor az emberekkel nem az. Azonban mindenki felé egyazon szívből élünk."
Kovács Endre
Újra megpróbálják korlátozni az egyházi közoktatás autonómiáját
Térségünkben nem érvényesülnek maradéktalanul az Európai Unió és az Európa Tanács elvei
Újra megpróbálják korlátozni az egyházi közoktatás autonómiáját a határon túli magyar nyelvű egyházi közoktatási intézményekben és Magyarországon is - mondta Papp Kornél, a Magyarországi Református Egyház (MRE) oktatási irodavezetője.
Az oktatási szakember erre annak kapcsán hívta fel a figyelmet, hogy a hétvégén Sepsiszentgyörgyön tartott Kárpát-medencei magyar református középiskolák XIV. találkozója is ezt állapította meg zárónyilatkozatában. (Amit honlapunkon is olvashatnak)
Beszélt arról, hogy Ukrajnában, Kárpátalján nem teszik lehetővé, hogy a szaktárgyakból anyanyelvi érettségi vizsgát lehessen tenni. A továbbtanuláshoz azonban emelt szintű ukrán nyelvi érettségi vizsga szükséges, miközben hiányoznak az ukrán nyelv hatékony tanításának tárgyi és módszertani feltételei, s ezért a diákokkal szemben támasztott követelmények irreálisak - állapította meg.
Problémaként említette, hogy Romániában, Erdélyben több helyen - magánszemélyeket felhasználva felperesként - indítottak pert, hogy elvegyék a kárpótláskor az államtól visszakapott egyházi épület tulajdonjogát. További nehézséget jelent az is, hogy az egyházi iskolák európai uniós pályázatainak benyújtásához az önkormányzatoknak kell bérbe adni az iskolák épületét - mutatott rá.
Itt az intézmények és osztályok indításának központi engedélyeztetése is gátolja a magyar nyelvű egyházi intézményrendszer fejlesztését. A megyei oktatási hivatalok döntenek ugyanis arról, hány osztály indulhat az egyes iskolákban, így még akkor sem biztos, hogy indulhat egy osztály, ha a feltételek adottak - emlékeztetett.
A Szlovákiában nemrég elfogadott nyelvtörvény szintén veszélyezteti a magyar nyelvű közösségeket, köztük az egyházi iskolákat is - tette hozzá.
Papp Kornél szerint Magyarországon a középiskolai felvételi rendszert az egyházi iskolák számára kedvezőtlenül módosították azzal, hogy a 6 és 8 osztályos gimnáziumokban eltörölték a szóbeli felvételit, míg a 4 évfolyamosokban is meghatározták, hogy a 400-ból maximum 100 pontot számíthatnak be a szóbeli felvételi vizsga eredményeként.
Ezzel viszont nem derül ki, melyik felvételiző diák elkötelezett a református hagyományok iránt, nehezebb kiszűrni, kik azok, akiket egy református gimnázium szívesen látna a sorai között - vélekedett.
Ezek a jelenségek arra utalnak, hogy térségünkben nem érvényesülnek maradéktalanul az Európai Unió és az Európa Tanács elvei. Továbbá sérülnek az egyes országok alkotmányában és törvényeiben rögzített szabadságjogok, elsősorban a lelkiismereti- és vallásszabadsághoz, az anyanyelvi oktatáshoz és a szabad iskolaválasztáshoz való jogok - közölte.
Az oktatási szakember kitért arra is, hogy a Kárpát-medencei Református Oktatási Alappal - amelyben eddig már mintegy 40 református intézmény vesz részt - támogatni tudják anyagilag a nehéz helyzetbe került iskoláikat. Ennek keretében a határon túli intézmények is befizetők lehetnek minden tanuló után ezer forinttal, ám a tendencia mégiscsak az, hogy a zömmel magyarországi befizetéseket a külföldi magyar református intézmények között osztják szét.
Forrás: reformatus.hu