„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
A vizek fölött
Öt víz érintése a Szentföldön – Budapesti teológusok őszi tanulmányútjának állomásai
„Nagy neved hívom én, és felnézek a vizek fölé.
Ott látlak én, a lelkem Benned megpihen.
Enyém vagy és én Tied.”
A naplemente mindig, mindenhonnan szép, de vannak különösen érdekes helyek, ahol még forróbbnak, sistergőbbnek érezzük a nap mindennapi halálát, amikor a fény átadja az időt és teret a sötétségnek, a munka a pihenésnek, a jelképes halál a feltámadásnak, az új napnak, a hajnal várásának.
Amikor teológusokkal egy gazdag nap vége felé kanyargós úton felmentünk az elhagyatottnak tűnő Golán-fennsíkra, s a feltámadó szélben, az állandó zúgásban megtartott áhítat után a távolba láthattunk, nem csak a Hermón hegyvonulata látszódott élesen, de még a távolabbi libanoni hegyek rajzolata is kiemelkedett a homályból.
És abban a pillanatban megszólalt a spontán ének: „Felnézek a vizek fölé”. Az aranyban izzó nap mintha kiadta volna utolsó melegét, olyannyira beszórta sugarait a Genezáreti-tó fölött, beragyogta s egyben bearanyozta szinte az egész Szentföldet – hogy mennyei látomásnak, üzenetnek is tűnhetett.
„Ott látlak én…” – mert valahol tényleg ott képzeljük el Istent, ahol nagy fényesség van, az arany vakító ragyogása, az élet felülmúlhatatlan vágyása.
Genezáreti-tó
Genezáreti-tó vagy Tiberiás-tenger, Kinneret, Galileai-tenger, lehet választani, mindegyik igaz, de egyik sem kizárólagos. Az Izrael északi harmadát meghatározó vízfelület nagyjából akkora, mint a Velencei-tó, de jelentőségében sokkal többet hordoz, nem csupán egy vizes terület. Ez az a hely, ahol az Újszövetség jelentős részének – és Jézus életének – a Galilea tartományra eső legtöbb története játszódik. Jézus és a tanítványok találkozásainak, eseményeinek színtere a partvidék. Ez a termékeny tó adott életet, munkát, élelmet, áldást régen is, ma is. Sok történet kapcsolódik ide, amelyekben gazdagság és a szegénység éppúgy jelen van, mint a megdöbbenés, a mély emberi félelem, a bizonytalanság és a bizonyosság, a derű, a nyugalom és a megbizonyosodás. Fizikailag is fókusza a régiónak a tó, már a térképen is odavonzza a szemet a nagy kékség. Központ, amely méhe, bölcsője emberi életek megváltozásának, az elhívásnak, a hit, a félelem, Jézus hatalma felismerésének éppúgy, mint a feltámadás örömének, Péter helyreállításának vagy egy sült hal közösségi értékének.
A Jordán folyó vize
Első pillantásra talán csalódás az inkább bővebb vizű patakra vagy vékony folyócskára emlékeztető Jordán folyó, ráadásul csak néha tiszta, inkább sárgásan hangulatos vize. Mégsem tudunk attól a gondolattól elszakadni, hogy ennek a folyónak a partján lett Jézus nagy nyilvánosság előtt igazán emberivé, hiszen vállalta azt, ami nem volt előírva: meg kellett keresztelkednie egészen hasonló módon, mint a földi és halandó embereknek. S ma is berepül időnként a fehér galamb, mint egykor ott, és nem nehéz odahallani hozzá ma sem a hallható a hangot: „Ez az én szeretett fiam, őt hallgassátok.” Ma nehéz elképzelni az alig pár méter széles folyócskáról, hogy Józsué idejében nagy dolog volt átkelni rajta, s hogy bő vizével ellátta a korabeli falvakat, városokat. A Jordán jelképesen is vízválasztó, hiszen a honfoglalás rajta keresztül történik, és ennek partján harcol Jákób is Valakivel, akit aztán már ő sem ereszt el, amíg meg nem áldja. És ott kapja meg az Izrael nevet, melyet viselnek utódai is mindmáig. Ég és föld harcának helye tehát, az alázatnak, a küzdésnek a partja, a megtérésnek, az újjászületésnek, és valami újnak a kezdete. A fordulatok helye, miként a halak is megfordulnak, amikor megérzik a Holt-tenger gyilkos vizét. Ahonnan vissza lehet térni az életbe, évezredeken át megéledő jelet hagyva az utókornak.
Holt-tenger
Földünk tengerszint alatti legmélyebb szárazföldi pontja a Holt-tenger a sivatag közepén, a kövek, sziklák rejtekében, a túlsó oldalon fönn a Nébó-hegy titokzatos fehérsége, fentebb Lót feleségének sziluettje bontakozik ki, feltételezhetően Sodoma és Gomorra hűlt helye, megdöbbentő üressége. Jóval a tengerszint alatt vagyunk, messzire ellátni, így szemlélhetjük a tó hosszú, türkizes hatású, a mélykéktől a világosig terjedő színskáláját. A parthoz közel érve tényleg érzékelni lehet, hogy az életnek egészen parányi jeleit sem látni, egy fűszálat, egy kis bokrot sem. Ez a tó tényleg halott, a hagyomány szerint ide veszik bele a fent említett két bűnös város is, semmi nyomot sem hagyva maga után Isten ítéletekor. Ha valaki belegázol, rögtön érzi, főleg apró horzsolásain át, a tó erős sókoncentrátumát, beljebb érve, bukdácsolva aztán hamar a hátán találja magát az ember, s elkezdődik a gondtalan lebegés. Jó lebegni, bekenni magunkat az éltető iszappal (itt ingyen kozmetikum), kitapogatni a talajt, ami nagyrészt szintén sóból van, és élvezni a fizika speciális törvényeit, a felhajtóerőt, az úszás képtelenségét. Szentföldi táj ez is, még akkor is, ha csak pár alkalommal említi a Szentírás. Az élmény megmarad, a körülvevő hegyek, dombok látványa, a valószínűtlen kékségek, a hamar ránk száradó só, s a végtelen lebegés érzése. A holt víz az élőket hordozza.
Oázis
Olyan képződmény, melyet megpillantva az az érzésünk lehet, hogy valóban az édenkert egy kései mintájára bukkantunk. Oázis, hiszen felüdíti a turistalátványosságoktól, szent helyekről érkezett fáradt utasokat, akik újult erőre kapnak, amikor átússzák Sachne vagy más néven Gan Hashlosha több medencényi tavacskáját, a tengerszemet, melynek sziklás romantikus kövei, szelíd, vízre lógó füvei és a tóra hajló pálmafák üdítő látványa tényleg elvarázsolják az embert. Oázis, mondhatni édenkerti állapot, melybe merülve a kis és nagyobb halak csipkedik az ember lábát, már aki engedi, hagyja. Rendkívül érdekesek a fürdőzők hangjai, akiket irritálnak a folyton lábainkhoz tapadó halak, mégis visongva tűrik, kacarászva, látszólag fájdalmasan felvisítva. Az ingyen pedikűr csak fokozza az édeni állapotot az állandó 27-28 fokos vízben. Oázis, azaz a megpihenés, a regeneráció helye, amit azért él át az utas, hogy utána legyen ereje továbbmenni céljai felé. Az oázis ideiglenes hely, amely mégis az időtlenséget, az örökkévalóságot hordozza. Ilyennek alkotta meg a Teremtő a világot.
Földközi-tenger
A Földközi-tenger már mutat valamit a nagyobb léptékből, a tengerek, óceánok végtelenségéből. Legalábbis úgy tűnik számunkra. Onnan közelítettük meg a Szentföldet, így, fölülről ereszkedve az első pillanatok, a félig sikerült fenti képek örökre beivódnak a zarándokok retinájába. A végtelen kék tenger s a part csipkézettsége, szabálytalansága, formája, a sűrűn lakott Tel-Aviv szélesen elhúzódó mosolya. Lenyűgöz a távoli hajók látványa, régi korokból integető délibáb hajók emléke. De egyszersmind a kitekintés is, a Szentföldről elvezető út a keresztyén misszióba, az első század közepének izgalmas felfedező, gyülekezetalapító útjai. Pál apostol misszióinak kezdete az ismeretlen távlatokba, hiszen az apostol is innen, a feljebb lévő part egy meghatározó pontjáról indul el missziói útjaira, nekivágva a GPS-, térkép- és műholdmentes világban az ismeretlennek, csak a kék eget látva, s teljesen rábízva magát Isten ígéretére. A nagy hajók lassú mozgása, a kisebbek játékos tánca, a horgászok reménykedő mozdulatai mind azt jelölik, hogy a tenger utakat és életet ad. Útvonalat azoknak, aki életüket az Úrra bízzák.
Isten patakja tele van vízzel. Az Ő vizeihez zarándokolunk, mint a szomjas szarvas, Ő üdít fel minket Igéjével, mint az élet forrása, s Ő ad életet, mint éltető vizet, ami nélkül képtelenség élni. Megpihenünk benne, mert Ő a miénk és mi övéi vagyunk!
Képek: Bölcsföldi András, Füle Tamás