„Uram, segíts meg, hogy törekedjem nem arra, hogy megvigasztaljanak, hanem hogy én vigasztaljak, nem arra, hogy megértsenek, hanem arra, hogy én megértsek, nem arra, hogy szeressenek, hanem arra, hogy én szeressek."
Assisi Szent Ferenc
Egy nap
A Testről és lélekről és a Mindenki után egy újabb magyar film, mely nemcsak a nemzetközi filmes világban, hanem a mindennapokban is felkavarta kicsit az állóvizet, vagy sokkal inkább megállított, kizökkentett sokakat a mindennapi mókuskerékből.
Gyermekeiket nevelő anyákat mindenképp. Még azok az asszonyok és anyukák is megszervezték, megoldották, hogy egyedül vagy sorstársakhoz verődve, de eljussanak a vetítésre – majd napokig forgassák magukban, átdolgozzák magukon és átdolgozzák magukat a történeten –, akik amúgy ritkán vesznek el a családtól időt önmagukra, pláne nem ilyen hiábavalóságokra, mint film és pattogatott kukorica.
A történet meglátásom szerint mégsem a kisgyermekes évek mindennapjaitól megterhelt családok drámáját szólítja meg, bár a díszlet és maga a keret valóban egy három gyermeket nevelő budapesti család, amelynek közel nézetből kísérhetjük végig egy napját az édesanya átélésein keresztül. Úgy gondolom, a mondanivaló mégsem csupán erre a közegre koncentrálódik. Bár az éppen aktuálisan bemutatott család, anya, apa, gyermekek felvetik a kisgyermekes évek kérdéseit – Milyen legyen egy család időbeosztása, hogy az mindenkinek élhető legyen? Hogyan lehet összeegyeztetni a családot a hivatással? Mi a fontosabb, hogy a gyermek megannyi különórán megannyi dolgot elsajátítson, vagy legyen felszabadult, szabad játékkal töltött gyerekkora? Hogyan őrizhető meg az intimitás és a szerelem a kisgyermekes évek taposómalmában? Megtalálható-e a mindennapi öröm a háztartás – beteg gyermek – munka Bermuda-háromszögben? –, a film mégsem kíván bárminemű víziót és látást megfogalmazni ezekről. Valójában egyetlen fenti kérdésre sem ad kielégítő választ.
Mert a történet nem pusztán a kisgyermekesek története, hanem a ma emberének teljes elveszettségéről szól. De továbbmegyek. A mindenkori ember története. A keret, a színtér egy 21. századi budapesti három gyermekes család, de a téma az ember kiszolgáltatottsága a mindennapok testi-lelki-közösségi-kapcsolati történései és könyörtelenségei szorításában. Szólhatna egy egyedülállóról is, aki miután szép csendben elszürcsöli a reggeli kávét és unottan elfogyasztja az anyagcseretípusának megfelelő, grammra gondosan kiszámolt egészséges reggelit, végigrobotolja a napi 8-10 órát a multinál vagy a szalagnál, majd konditerembe megy, vagy inni valamit a haverokkal, vagy szépségszalonba, mert nem kell bajlódnia este a gyermekek fektetésével, de ugyanúgy üresen és életuntan zuhan az ágyba, ahol ismét eszébe jut a főnök beszólása, az ismételten elszúrt randi, az elhalasztott pillanat, a sikertelen kapcsolódás, az üresség és a semminek nincs így értelme érzése.
De sorolhatnánk további különféle lehetséges színtereket a felnőtt gyermekeikkel együtt lakó középkorú házaspártól a gyermekre vágyó és annak hiányában őrlődő párokig egészen el a kis- és nagynyugdíjasig, mert a lényeg a minden színfal előtt és mögött megjelenő közös nevező: az értelmetlenségben átélt sodródás.
Született már erről cikk a Parókia hasábjain, ugyancsak egy film kapcsán, amelyben egyházunk és az abban szolgáló lelkészek és családjaik voltak a téma. Jó is, hogy elég csak utalni rá, mielőtt mi, egyházias emberek, akiknek legalább kéznél van a Biblia, ami valamicske rendet teremthet ebben a sodródó világban, az Egy napra könnyedén kimondjuk rövidzárlatos ítéletünket: hát igen, reális és korhű rajz a hitetlenek hiábavaló életéről, akik a megannyi tragédiát igazából csak maguknak köszönhetik.
De mielőtt akár csak átengednénk magunkon ezeket a gondolatokat, tekintsük végig egy napunkat, abban az Istennel, a magunkkal és a másokkal történő kapcsolódásainkat, azokban pedig a stressz, a frusztráció, az üresség, az értelmetlenség és bizonytalanság érzésének mennyiségét.
Rádöbbenhetünk, hogy egy hajóban utazunk…
***
Egy nap Nóé nekilátott, hogy bárkát építsen a sivatag közepén. Egy nap Ábrahám útnak indult egy ismeretlen helyre. Egy nap Mózes a fáraó elé állt, hogy kivezesse népét a rabszolgaságból. Egy nap Dávid vette a parittyáját és felvette a harcot Góliáttal. Egy nap napkeleti bölcsek útnak indultak egy csillagot követve. Egy nap a pásztorok felkerekedtek, hogy megkeressék az üdvözítőt, a jászolban fekvő gyermeket. Egy nap Péter és András, Jakab és János otthagyták hálóikat és követték a Mestert. Egy nap Zákeus négyszeresen adott vissza mindent, amit törvénytelenül szerzett. Egy nap a tanítványok a tömeg elé léptek és hirdetni kezdték az evangéliumot.
Egy nap…