„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Isten halott?
Vagy csak haldoklik?
Szüksége van-e vallásra az Y-generációnak?
Ha azt mondom: Nietzsche, a legtöbben azt válaszolják, hogy Übermensch, meg hogy Isten halott, némelyeknek talán a nihilizmus vagy a hatalom akarása is beugrik. A hívószavak ismerete azonban messze nem azonos a tudással, pláne a megértéssel. Aki csak a Woody Allen-filmekből ismeri a filozófus nevét, nem igazán értheti, miről is beszélt ez a furcsa, nagybajuszú ember, aki nélkül – még ha nem olvastuk is a műveit – ma nem ugyanezek az emberek lennénk.
Március 5-én, vasárnap este 18 órától, Hegyvidéki Szalonos esti istentiszteletünk keretében Nietzschéről és az ő gondolatairól mesél dr. Horváth Géza egyetemi tanár, gyülekezetünk presbitere, aki a filozófus munkásságának szakértő kutatója. Szeretettel várunk minden érdeklődőt.
Nem hallottatok arról a bolondról, aki világos nappal lámpát gyújtva futkosott piacszerte és folyton ezt kiáltotta: „Istent keresem! Istent keresem!“ — Minthogy éppen akkortájt sokan állongtak ott, akik nem hittek az istenben, nagy hahota támadt. Vájjon elveszett! — mondá az egyik. Eltévedt gyermekmódra? — kérdő a másik. Vagy elbújt, tőlünk félvén? Hajóra szállott, kivándorolt? — így rikoltottak és kacagtak összevissza. A bolond közéjük ugrott és átfúrta őket tekintetével. „Hogy hová lett az isten?” — sikoltá. — „Mindjárt megmondom nektek! Mi öltük meg — ti, meg én! Megannyian gyilkosai vagyunk! De hogy vittük ezt véghez? Hogy ihattuk ki a tengert? Ki adta nekünk a szivacsot, hogy az egész látóhatárt eltörüljük? Mit tettünk, amidőn ezt a főidet elüldöztük napjától! Hová mozog most? Hová mozgunk mi? El minden naptól? Nem zuhanunk-e folyton? S hátrafelé, oldalvást, előre, minden irányban? Van-e még „fent” és van-e még „lent”? Nem bolyongunk-e, mint egy végtelen semmin át? Nem lehel-e ránk az üres tér? Nem lett-e hűvösebb? Nem jön-e ránk folyton éjszaka s egyre több éjszaka? Nem kell-e délelőtt lámpást gyújtani? Nem halljuk-e a sírásók zaját, kik az istent temetik? Az isten meghalt! S mi öltük meg! Hogyan vigasztalódunk, mi fő-főgyilkosok? A legszentebb és leghatalmasabb, ami kincse a világnak eleddig volt, elvérzett kezeink alatt — ki törli le rólunk ezt a vért? Miféle víztől tisztulhatnánk? Mily engesztelő ünnepeket, mily szentjátékokat fog kelleni kitalálnunk? Vájjon e tett szertelensége nem túl nagy-e számunkra? Nem kell-e magunknak is istenekké lennünk, hogy hozzáillőknek találtassunk? Nem volt ennél nagyobb — s bárki születik utánunk, e tettért különb történelembe tartozik, mint aminő volt eddig minden történelem!“ — Ezzel elhallgatott a bolond és ismét ránézett hallgatóira: ők is hallgattak és megütközve néztek rá. Végre földre dobta lámpását, hogy darabokra tört és elaludt. „Túl korán jövök” — mondá azután. „Ez a roppant esemény még úton vándorol — még nem ért el az emberek füleihez. Villámnak, dörgésnek idő kell, a csillag fényének idő kell, a tettnek idő kell, ha már meg is tétetett, hogy lássák, hallják. Ez a tett nekik még mindig távolabb van, mint a legtávolibb csillagok — pedig mégis megtették már!“ Beszélik azt is, hogy a bolond aznap még behatolt mindenféle templomokba, ott rázendített a maga Requiem aeternam-jára. Amikor kivezették és felelősségre vonták, mindig csak azt válaszolta: „Hát mik ezek a templomok még, ha nem isten kriptái és síremlékei?“
(részlet Nietzsche: Vidám tudomány című könyvéből)