„Félelem fog el, ha Isten csöndbe burkolózik, de nem azért, mert hallgat, hanem mert elhatározza, hogy néma marad, és ez egészen más."
Visky András
Képtelen történetek
Képzelje el, hogy belép egy galériába, ahol képek nélküli keretek lógnak a falakon, mégis úgy érzi, azok nem üresek. Hogyan lehetséges ez? Erről beszélgettünk Votin Dóra festőművésszel, akinek Képtelen képek címmel nyílt kiállítása a taliándörögdi református templomban, a Művészetek völgyében.
Évek óta keret nélküli képeket fest, hiszen vallja: a kép a kereten kívüli térben folytatódik. Ezúttal viszont kép nélküli keretekkel mesél el egy-egy képtelen történetet. Mikor erről kérdezem, Votin Dóra azt mondja, nincs képtelenebb történet annál, mint az, hogy a végtelen Isten korlátok közé szorította magát.
Ugyanezt gyakran mi is megtesszük vele, de még ebből is születhet élet – teszi hozzá. „Amikor keretek közé szorítunk valamit, azzal rögtön határt jelölünk ki neki, de a magunk számára értelmezhetővé tesszük. Az emberlétünkhöz hozzátartozik, hogy csak így tudunk gondolkodni. Ezért használtam én is kereteket ahhoz, hogy kifejezzek valamit a felfoghatatlan Istenről.”
Sokak számára az is képtelenség, hogy van Isten. Amit viszont a kereszténység állít – hogy emberré lett – egyenesen ellentmondásos – véli az alkotó. „Felvetődhet a kérdés: ha Isten örökkévaló, hogyan vetheti alá magát az ideiglenességnek? De megkérdezhetjük azt is: nem épp azért Isten az Isten, hogy az embert meghaladó képtelenséget tegyen?”
A legképtelenebb történet
A kiállítás három, önmagában értelmezhető, ugyanakkor egymásból következő installációt mutat be, melyeket egyetlen kerettörténet foglal egybe. A látogató kulcsot is kap értelmezésükhöz, hiszen minden képtelen kép mellett olvashat egy történetet. Különös, de a filozofikus szövegek valóban elbeszéléssé válnak. Votin Dóra hangsúlyozza: alkotásai mesélnek ugyan, de nem mesék, hiszen a valóságról szólnak, az egyetlen igaz történetről, amely minden történet alapja. Arról, hogy mennyire szereti Isten az embert, és mit tett érte.
„Az első képtelen történetben a Teremtő Isten kijelöli a tereket, ezzel létrehozza az időt is. A világnak is lesz kezdete, és vele kapcsolatban is viszonyítási pont lesz az idő kezdete, még ha az Örökkévaló időtlensége meg is marad. Ez a kép a testté lételről szól, magában foglalva a teremtéstörténetet, Krisztus világra jövetelét és a Szentírás lejegyzését is” – árulta el az alkotó.
Votin Dóra képeinek fontos alkotóeleme a Láthatatlan, ám az a második történetben egyre inkább kiszorul a sok keret közül, a kompozícióban helyette az emberi keretek és a szűkösség válik meghatározóvá. „Azért szeretem nagyon az inkarnációtörténetet, mert számomra az nem a kisded története, hanem az Isten agonizációja. Annál képtelenebb történetet, mint hogy az Isten önmaga határtalanságából határok közé lép, nem tudunk mondani. Van-e annál nagyobb szeretet, mint ha valaki az életét adja oda valakiért?” – kérdi.
A feltámadásról szóló harmadik installáció nemcsak a megdicsőült Krisztust, hanem a szentek közösségét is magában foglalja. Adódik a kérdés: ha az Isten emberré lett, az ember vajon bizonyos értelemben megistenül-e – hiszen abban a tágasságban részesül valamiképp, amellyel a nagy történet elkezdődött. „Újra és újra meg kell látnom, hogy a világunkban egyaránt vannak jó és rossz dolgok, lent és fent, sötétség és világosság, élet és halál. Ám a nehézségekkel együtt sem találok jobb világmagyarázó narratívát a keresztény nagy történetnél. Ez ugyanis sokkal koherensebben magyarázza a való életet és sokkal emberibb is, mint egy ateista narratíva, amely az emberről mint biofizikai és -kémiai robotról beszél. De az emberi élet materiálisan még nem nyert magyarázatot, és ennek az az oka, hogy minden életet az tart fent, Aki maga a Lét. Nem tartom tehát magam robotnak, az pedig számomra csoda, hogy még annak is tudatában lehetek, hogy Isten hívott létre, az Ő képmására vagyok teremtve, azt hordozom, sőt, Isten Lelke mozgat engem."
Ha szeretné megtekinteni Votin Dóra Képtelen képek című kiállítását, látogasson el a taliándörögdi Képtelen kert református udvarba, amely július 29., vasárnapig várja a látogatókat minden nap délelőtt tíz és este hat között.