"Isten nem győzelmes életet ad nekünk, hanem életet ad, és közben győzünk. Ha győzni akarunk, meg kell látnunk, hogy Isten tölt be minket, mert azonnal élet támad bennünk."
Oswald Chambers
Egyébként jól vagyok?
A drog nem olyan, mint a bárányhimlő, amit egy bizonyos vírus okoz, hanem tünet arra, hogy nem megy az élet, a fiatal elakadt valahol. A problémás – iskolakerülő, dohányos, italozó, drogozó vagy éppen rosszul tanuló – fiatalokért nemcsak a felnőttek, hanem a gyerekek is sokat tehetnek, ha megtanítják nekik, hogyan támogathatják társaikat. A református drogmisszió öt különböző modult dolgozott ki, amelyben a legmodernebb tudományos kutatások eredményeit felhasználva adják át a módszertant az érdeklődőknek: pedagógusoknak, szülőknek, diákoknak.
Nem bárányhimlőA drog nem olyan, mint a bárányhimlő, amit egy bizonyos vírus okoz, hanem tünet arra, hogy nem megy az élet, a fiatal elakadt valahol – mondja a Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió vezetője. Victorné Erdős Eszter református lelkész a nyolcvanas évektől foglalkozik drogos fiatalokkal. Az általa vezetett ráckeresztúri drogterápiás otthonban több százan gyógyultak ki függőségükből és kezdtek új életet. A szakember azt meséli, gyakran előfordul, hogy a fiatal kijelenti: „Nincs nekem az életemmel semmi bajom, csak túl sokat drogozom, egyébként jól vagyok".
– A drog azonban azt jelenti, hogy a fiatalnak nincs megküzdési stratégiája azokra a hiányokra és traumákra, amikkel szembesül. A drogozás egyik indikátora lehet a terhelt családi környezet, valamint az iskolához fűződő rossz kapcsolat. Ha egy gyerek rosszul tanul vagy deviáns magatartást tanúsít, akkor szinte biztos, hogy súlyos traumák állnak a háttérben.
Komplex segítség
A drogmisszió komplex képzést ajánl, amely segíthet, hogy a gyerekek kiegyensúlyozottabbak, boldogabbak lehessenek.
– Több mint húsz éve foglalkozunk drogprevencióval, bár nem ez volt a fő profilunk. Folyamatosan hívtak minket ifjúsági csoportokhoz, táborokba, iskolákba, különböző közösségekbe. Annyi felkérésünk volt, hogy többször is nemet kellett mondanunk. Évek óta érett bennünk, hogy akkor válna teljessé a munkánk, ha megnyitnánk a drogmisszió prevenciós ágát olyan szakemberekkel, akik profik, teljes szívvel és keresztyén elkötelezettséggel végzik a munkájukat.
A rablás és a biztonsági öv
A drogmisszió legkeresettebb alkalmai azok, amelyeken a ráckeresztúri drogterápiás otthonban gyógyult fiatalok mesélnek arról, hogyan változott meg az életük, miután megszabadultak a kábítószertől, ráadásul gyógyulásukat Istennek tulajdonítják. Erdős Eszter szerint azonban a népszerűsége ellenére sem az úgynevezett bizonyságtétel a leghatékonyabb módszer, ugyanis – mint mondja – a serdülőkben él egyfajta „cowboy romantika", és hajlamosak azonosulni a negatív hőssel.
– Amikor egy jó kiállású, vagány, helyes, tetovált fiatal srác arról mesél nekik, hogy ő korábban bűnözésből élt, prostituáltakat futtatott, lopott, rabolt, drogozott, de most már jó fiú, betartja a törvényeket, beköti a biztonsági övet, adót fizet, családot alapított, templomba jár, akkor a kiskamasz követendő példának tarthatja a rosszat és a jót is. Úgy érezheti, hogy először kipróbálja ő is a rosszat, aztán később majd megváltozik, és előadásokat tart arról, hogyan kell jól viselkedni. Azonban ezek a kissrácok nem ismerik az érem másik oldalát, amiről a volt drogosok nem mesélnek nekik. Például azt, hogy a börtönben megerőszakolták, összeverték őket, esetleg férfi prostituáltak voltak, számos megaláztatást, szégyent, kudarcot, szörnyűséget éltek át. Önmagában tehát a bizonyságtétel akár ingoványos terület is lehet.
Nem másoktól halljuk
A drogprevenció összetett kérdés, ezért a szakemberek a nemzetközi kutatások által alátámasztott, hatékony módszereket alkalmazzák.
– Kompetenciafejlesztéssel, készségfejlesztéssel, dramatikus módszerekkel dolgozunk, hogy egészségesen fejlődjenek a gyerekek, és ne is akarjanak tudatmódosító szerekhez nyúlni. Különböző modulokat kínálunk az iskoláknak, csoportoknak, fiatalokkal foglalkozó szervezeteknek, és mindenki azt a képzési formát választhatja ki, amit optimálisnak gondol.
A tanórai és tanórán kívüli foglalkozások nagymértékben különböznek a megszokott iskolai órától.
– Ezek interaktív foglalkozások, ahol a diákok érzelmeivel dolgozunk. A bejelentkező körben mini gyakorlatokat végzünk, hogy a gyerekek lelke megnyíljon arra, amiről beszélgetünk. Soha nem frontális előadásokra kell gondolni, ahol okos dolgokkal tömjük a fejüket a táblánál állva. Az attitűdváltozás ugyanis soha nem attól következik be, hogy valamit hallunk másoktól, hanem attól, hogy mi megfogalmazzuk a magunk számára. Ezért olyan módszertant dolgoztunk ki, hogy a gyerekek maguk mondják ki a különböző dolgokat és ezt megbeszélik egymással profi moderátor vezetésével. Fontos, hogy a feldolgozás ellenőrzött körülmények között történik, és nem a téren, az utcán, bizonytalanságok közepette.
Gyerek a gyerekértA második modul (talán) az összes közül a leghatékonyabb képzés, amelyben gyerekek segítenek gyerekeknek. A kortársképzés azért fontos, mert a kamaszoknál a hasonló korú fiatalok értékrendje sokkal preferáltabb, mint a szülőké – állítja Erdős Eszter.
– A közvélekedéssel ellentétben nem az a hatásos, amikor egy sztár addiktológus fantasztikus showműsorral kápráztatja el a gyerekeket egy iskolai órán. Sokkal inkább hat az, amikor a gyerek egy kortársa – akár hebegve-habogva – beszél a többieknek. A kortársképzésnek ezernyi technikája ismert, és egészen kiskortól lehet már alkalmazni. A gyerekeket könnyű motiválni arra, hogy rászoruló társaik mentorai legyenek. A patronáló rendszert úgy lehet kialakítani, hogy a pedagógus vagy mentálhigiénés szakember az önkéntes jelentkezőkből kiválaszt alkalmas – vagány, hiteles, szerethető – gyerekeket, akik az egy osztállyal lejjebb lévőknek segítenek. Mindenki olyan valakinek segít, akit hozzárendel a felnőtt. A párok együtt játszanak, „lógnak", tanulnak, a felnőtt pedig időnként szupervíziót tart, ahol megbeszélik és megosztják egymással a tapasztalatokat. Figyelemreméltó külföldi példákat ismerünk. Ezek a szelíd módszerek nagyon hatékonyak, a segített gyerekek szárnyakat kapnak attól, hogy van egy barátjuk, aki értük van. A sérült gyerekek teljesítménye még akkor is javul, ha soha nem tanulnak, csak együtt pingpongoznak vagy fociznak a mentorral. Ráadásul a drogozás egyik indikátora a rossz kapcsolat az iskolához, a gyerek azonban a kis mentorán keresztül érezni fogja az iskola szeretetét is. A szakembereink tudnak segíteni a mentor gyerekek kiképzésében, sőt ha szükséges, moderáljuk is a folyamatokat.
Pedagógusoknak és szülőknek
Az akkreditált pedagógusképzésünk hatvan órás, de az iskolák igénye szerint vállalunk akár néhány órányit is – folytatja a mentálhigiénés szakember.
– A rövidített képzés alatt elmondjuk, hogyan lehet különböző drogprevenciós módszereket bevinni az iskolai órákra is. Amit tanítunk, az nemcsak szemlélet, hanem konkrét módszerek, technikák, amelyekkel jobban tudnak majd a tanárok konfliktust kezelni. Nemcsak a pedagógusoknak, a szülőknek is tartunk képzéseket, úgynevezett szülősulit. Ez sem előadás, hanem közös esetmegbeszélés, gondolkodás. Hat-nyolc szülő vesz rajta részt, ahol mindenki elmondhatja a problémáját, például arról, hogy a gyerek mindig azt mondja, nincs lecke, aztán hozza az egyeseket. A szakember vezetésével közösen törik a fejüket, hogy mit lehet tenni. Számos családnál alig van motiváció ilyesmire, de ha elkezdődnek a bajok, nagyon fontos odafigyelni, változtatni, ha nem akarják, hogy a gyerekük végül a börtönben, a drogelvonón vagy legrosszabb esetben a temetőben végezze. A változtatás lemondásokkal jár, de gondoljunk csak bele, hogy akkor is megváltozik egy család élete, ha mondjuk súlyos beteg lesz az egyik gyerek. Ilyenkor minden a szörnyű problémára koncentrálódik, és összefog a család. Ez a követendő példa azokban az esetekben is, amikor gondok jelentkeznek a gyereknél. Azt a lehetőséget is felkínáljuk, hogy szakembereink bejárnak a fogadóórákra, így nemcsak az osztályfőnökhöz, vagy a szaktanárokhoz mehetnek be a szülők, hanem egy olyan lelkigondozói szobába, ahol bátran el lehet mondani, hogy a gyerek lop, csavarog vagy hazudozik.
A nemi betegségtől a boldog családig
A családi életre nevelés modul ugyan tananyag kellene hogy legyen az iskolában, de nem az, holott ez a kulcsa annak, hogy boldog gyerekünk legyen – véli Erdős Eszter.
– Érdekes, élvezetes formában próbáljuk átadni a gyerekeknek, hogy élhetnének boldog családi életet. Egy átlag iskolában a szexuális felvilágosítás annyiból áll: „használj óvszert, hogy ne légy terhes és nemi beteg." De azt senki nem tanítja meg, hogyan tudja a fiatal boldogan megélni a szexualitást úgy, hogy a párja is boldog legyen, az életük pedig kiteljesedjen a szextől. A szex ugyan jó hívószó napjainkban, de valójában a legtöbb embernek ez teszi tönkre az életét, itt vannak a legnagyobb sebek, fájdalmak, miért is? Miért nem tanítjuk meg a fiataloknak, hogy a szex a boldogság forrása és nem a fájdalom kútja? Miért nem tanítjuk meg nekik, hogyan működnek a családok? Hány gyereket vállaljanak? Mikor muszáj elválni, vagy miért érdemes és kell együtt maradni? Az ember személyes boldogsága a családtól függ, de még a testi élete is, hiszen azok, akik házasságban élnek, sokkal hosszabb életűek, mint egyedül élő társaik. Akkor leszünk boldogok, ha családot teremtünk magunk körül, és megtanulunk családban élni. A jó család azonban nincs magától, mert magától csak a gyom terem. A harmonikus családot meg kell teremteni, és meg kell tanulni, hogy a saját boldogságunkért csak mi magunk vagyunk a felelősek, senki más.
– Drogprevenciós szakembereinket úgy válogattuk meg, hogy mindannyian tudjanak lelkesedni és másokat lelkesíteni. Etikusak, hitelesek, szeretik az embereket és a munkájukat. Nem titkoljuk, hogy reformátusok vagyunk és hiszünk Istenben. Azt is tudjuk, hogy a vallás fontos védőfaktor a drogozás ellen, hiszen a kutatások szerint a hívő fiatalok sokkal kevesebbszer nyúlnak a kábítószerhez, mint az ateisták. A mai gyerekek komoly problémája az úgynevezett amotivációs szindróma, vagyis, hogy nem lelkesednek, nem inspirálja őket semmi. A minden mindegy állapot a drogozást kiváltó lelki szindrómák közé tartozik, ezért is fontos, hogy olyan szakemberek tartják a képzéseinket, akik releváns pszichológiai ismeretekkel bírnak, a magas színvonalú szakmai tudás mellett pedig lelkesek és lelkesíteni is tudnak.
Fekete Zsuzsa
A református egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Missziója várja egyházi és világi iskolák, csoportok, gyülekezetek, ifjúsági klubok, szülői egyesületek, pedagógusok jelentkezését prevenciós programjaira.
A részletek:
Drogprevenciós munkaágunkban speciális felkészültségű, professzionális, elhivatott, saját életükkel is jó példát mutató szakemberek nyújtanak segítséget a pedagógusoknak, diákoknak és szülőknek a drogprevenció, az egészségfejlesztés, a lelki egészség és az egészséges életmód területén. Szívesen vállaljuk drogprevenciós foglalkozások megtartását iskolákban, csoportokban.
A programban nem a felvilágosító előadásokon megszokott, unalomig ismételgetett sablonokat mondjuk el a gyerekeknek. Megtanítjuk azt is, mit kell ahhoz tenniük, hogy megvalósíthassák terveiket és sikeres, boldog felnőttek legyenek, hiszen attól, hogy valaki nem drogos, még nem biztos, hogy elégedett és boldog.
Akkreditált képzésünk:
- pedagógusok akkreditált 60 órás drogprevenciós továbbképzése
Az alábbi Nemzeti Drogmegelőzési Intézet által ajánlott modulokat kínáljuk:
- érzékenyítő tréning tanároknak
- drogprevenciós tanórai- és tanórán kívüli foglalkozások
- szülők iskolája (szülősuli) és iskolai drogprevenciós fogadóóra szülőknek
- kortárssegítő-képzés
- családi életre nevelés
A Tisztás Közösségi Hely (Budapest I. Szilágyi Dezső tér 3.) klubhelyiségünkben is tudunk osztályokat ,csoportokat fogadni.
A prevenciós pályázati kiírások tartalmi kitöltésében is szívesen segítünk!
Bővebb tájékoztatást munkatársainktól kérhetnek: Bartha Katalin Budapest (06-30-9502044 tisztas@tisztashely.hu), illetve Czere-Ambrus Mária Dunaújváros (06-30-4909326 vagy 06-25-788962) ujvaros@drogproblemak.hu