„Ha naggyá akarsz lenni, előbb legyél kicsivé. Ha a felhőknél magasabb tornyot akarsz építeni, rakd le először az alázatosság alapját."
Augustinus
A tárgy, ami megérint
Évgyűrűk ölelése címmel nyílt meg Szabó László szobrászművész kiállítása a Bibliamúzeumban, melyben az élettelen anyag az élet szeretetéről üzen.
A fafaragó élete
Ködös, november végi péntek estén a Ráday utcai Bibliamúzeum időszaki kiállító terét különös, meleg fény járta át. Mívesen megmunkált faszobrok öltöztették a teret és töltötték meg új tartalommal. Beleöleltek egy fafaragó életének csodáiba, és kézen fogva vezettek a nagybetűs élet meghatározó pillanatai között.
Faragni 1983-ban kezdett, először népi alakokat, domborműveket alkotott, majd kialakult jellegzetes formavilága: megnyújtott, gondosan ledolgozott felületű szobrokat készített. Műveinek anyaga a fa, amelyet formálhatósága miatt szeret. Finom vonalú, harmonikus munkáiban saját elmondása szerint azt szeretné megmutatni, ami szép és nemes az emberi életben, és amit kevesen vesznek belőle észre. Szobraiban szinte mindig emberi alakok jelennek meg. Gyakorta alkot anyai figurákat, tárlatain madonnák, ölelő szelídséget tükröző formák állnak a látogató előtt.
Érzékenyen érintette a 2022-ben kitört orosz–ukrán háború, amelynek lenyomataként munkásságában tűz által égetett, repedt, csonkolt felületek jelentek meg, a fájdalom és egyben a túlélés kifejezésére.
Szabó László jelenleg Pécsváradon él és alkot. Tagja a Magyar Alkotóművészek Országos Szövetségének és a Pécs–Baranya Művészei Társaságának.
Első önálló kiállítása 1985-ben nyílt, rendszeresen vesz részt alkotótáborokban. Munkáit Heidelbergben is megmutatta, a legtöbbek számára talán a berekfürdői Megbékélés Házából ismerősek köztéri alkotásai: Angyal, Kettős alak, Női alak.
Bátor érintések
Az erdőben sétálva is egyszerre szólítanak meg történetükkel és csendjükkel a fák. Szabó László szobrai különös erővel hívnak hasonló sétára a belváros betondzsungeléből, megnyitva az élet gazdagabb megélésének lehetőségeit.
Szabó László műveiben nem hajlandó lemondani az élet szépségéről és jóságáról, amin nincs mit csodálkozni, alkotói életének csaknem negyven éve köti a pécsváradi református parókiához lelkész felesége, Szabó Lászlóné Kiss Mária révén.
A megnyitó előtt egyenes tartású kamasz fiú nyúl bátran a szobrokhoz, később szőke kislányok – ők Szabó László unokái, akik számára a megmunkált darabok talán az élet továbbadásáról beszélnek. Szeretetteljes mozdulataik pedig a kívülállók számára a nemzedékek közötti bensőséges kapcsolatról szólnak. Arról a közelségről, mintha a művész is ott járna az általa teremtett világban.
Timár Gabriella lelkész, a Bibliamúzeum vezetője a kiállítás megnyitójában arra irányította a figyelmet, ahogyan a tárgyak Isten Igéjének üzenetére vetítik a fényt.
A múzeumvezető szerint maga a kiállítás is ihletett pillanatban, több testvéri szív együtt mozdulásából született, ahogy a művek egytől egyig a Teremtő kezének mozdulására mutatnak.
Szabó Lászlót Isten hívta arra, hogy az alkosson és megélje istenképűségét. „A lelke és a keze alkotásra született és ebben engedelmes” – mondta Szabó Lászlóról Timár Gabriella, aki pedig a kiállítás rendezésében volt engedelmes Istennek.
„Sok segítő kéz karolta fel a gondolatot” – számolt be a múzeumvezető a tárlat „keletkezéstörténetről”, amelynek olyan lett az eredménye, mintha a művész műtermében járna a látogató, aki séta közben egyre biztosabb lehet abban, hogy a jó kiállításhoz szükséges összetevők a szeretet, az öröm, a békesség, a türelem, a szívesség, a jóság, a hűség, a szelídség, az önmegtartóztatás.
Utat tört a kiállítás is, hogy odavonja a nagyvárosi embert a kapcsolatok és valódi kérdések mélységeihez, ahogy Szabó László életében utat tört magának a művészet.
A boldog sziget áldása
„Alakjai a múltról és jelenről, a szépség időtlenségéről és az égi magasság felé nyúló vágyakról is beszélnek, miközben szinte nem is földön állnak, hanem lebegnek” – mondta Timár Gabriella érzékeltetve Szabó László alkotásaiban az angyali jelenlétet. Utalt arra is lelkész, hogy a művész állandó témáját, az anya és gyermeke szeretetteljes kapcsolatát a családjában folyamatosan megélte, míg feleségével, Máriával négy gyermeküket felnevelték, de jó ideje jelen van az életükben az unokák feletti öröm is.
A kiállítás terében ugyanúgy, mint az életműben helyet kapott a dráma, az emberi rombolás kegyetlensége. A szobrok idézik a sebzettséget, a halál pusztítását, az embernek a testi és lelki szenvedését, éppen ezért élesen és erőteljesen felhívják a figyelmet az ember lehetőségeire.
„Elődbe adtam az életet és a halált, az áldást és az átkot. Válaszd hát az életet, hogy élhess és az utódaid is.” (5 Móz 30,19)
„A finomra csiszolt testek mind lenyomatai azoknak a mozdulatoknak, amelyek az életben is simogatással és szeretettel formálnak. Az élettelen anyagon keresztül az élet szeretetét és méltóságát üzenik nekünk. A mi életünkről is szólnak” – fogalmazott Timár Gabriella.
Isten és az alkotó üzenetében az ívek, a selymessé csiszolt felületek szépsége eszközzé válik, gyönyörű összmunka, melyen keresztül a látogató az élete több területén megszólított lehet.
Szabó László mindig képes volt boldog szigetet teremteni, most a Ráday utcában lehetnek ennek tanúi az érdeklődők 2026. február 28-ig nyitva álló kiállítása megtekintésével.
1956-os emlékmű, Pécsvárad
Anya gyermekével, Pécsvárad
A hegyi asszony, Trofaiach, Ausztria
Anya gyermekével, Cambridge, Egyesült Királyság
Három nőalak (Vizit), sellyei arborétum
Millenniumi emlékmű, Kisrécse
Három nőalak, Nagykanizs
Térplasztikák, Kendli-major
Leány, Zalaegerszeg
Kapu madárral, Kína
Angyal, Kettős alak, Női alak, Berekfürdő, Megbékélés Háza
A Bibliamúzeum másik időszaki kiállítása „Sem magasság, sem mélység…” – In Memoriam William Blake címmel december 3-án nyíló tárlat.
A tatabányai Kortárs Galéria évek óta tartó, In Memoriam sorozatában idén meghirdetett pályázat témája William Blake (1757–1827) a brit képzőművészet és irodalom kiemelkedő alakja volt.
Miközben a Szépművészeti Múzeum tárlatán a londoni Tate múzeum gyűjteményéből válogat a költő és festő legjelentősebb műveiből és az őt inspiráló művészek munkáiból, addig a Bibliamúzeumban kortárs magyar alkotók elegyednek párbeszédbe a látomásos életművel, melyen a mély hit is áttetszik.
A Bibliamúzeum időszaki kamaratárlatán huszonkét kortárs kapcsolódási kísérletet lehet látni, amelyek változatos technikával reagálnak a 18. századi alkotásokra.
Képek: Füle Tamás
A lenti galéria képeire kattintva megtekinthetőek a megnyitón készült fényképek.