„A jót a rossztól elválasztó vonal nem államokon, nem társadalmi osztályokon keresztül, sőt nem is politikai pártok között húzódik… hanem minden emberi szívben.”
Alexander Szolzsenyicin
Adatbank helyett privát emlékek
Sharenting, azaz miért ne posztoljunk a gyerekekről a közösségi médiában?
Teljes gőzzel dübörög a nyár: vége a tanévnek, a diákok kézhez kapták bizonyítványaikat, kezdődnek a hosszabb munkahelyi szabadságolások, táborok, kirándulások, nyaralások, fesztiválok váltják egymást. A szabadtéri tevékenységekre szánt idővel egyenes arányban nő a közösségi médiás felületek forgalma, hiszen többet lóghatunk kedvenc platformjainkon, másrészt örömmel, büszkén, esetleg dicsekedve mutogatjuk másoknak, hogy kivel és merre jártunk, mit csináltunk, mit ettünk… a sor tetszőlegesen folytatható.
A lista örök kedvencei a gyerekek, hiszen ki ne találkozott volna a kicsik vicces, megható – vagy annak gondolt – pillanatait megörökítő szülők posztjaival, olyan képekkel és videókkal, amikor apuka és anyuka ismerősök ezrei elé tárják az első megtett lépéseket és kimondott szavakat, a paradicsomszószos arcocskát, a játszótéri idillt, az óvodai ballagást vagy az első iskolába indulást. Büszkének lenni a gyermekünkre az egyik legszebb érzés a világon, és nincs kétségem afelől, hogy minden szülő, aki gyermeke életéről rak ki valamilyen tartalmat, így érez. Lásd a „gyönyörűm”, „szépem”, „szemem fénye”, „mindenem” és hasonló kifejezésekkel megspékelt bejegyzéseket.
Sokan egy könnyen kezelhető online albumnak használják a Facebookot, az Instagramot vagy a TikTokot, ahová a legtöbb megörökített momentum felkerül – olyan gyakorisággal, mintha nem lenne holnap. A probléma egyik gyökere az, hogy ezeket a fotókat és videókat nem azoknak mutatjuk meg, akik a valóságban is betekintést nyerhetnek otthonainkba, hanem a boltos Marikától a főnökünkön keresztül a néhány éve egy görbe estén bejelölt, de azóta sosem látott figuráig mindenki, akivel valaha kapcsolatba léptünk. Mindezt azzal is megspékelhetjük, hogy profiljaink nyilvánosak, így valóban ország-világ láthatja Luca bilizését, vagy a kórházi ágyon bágyadtan fekvő Ádámkát.
A sharenting (az angol share – megoszt és a parenting – gyereknevelés kifejezésekből áll) az utóbbi években vált egyre gyakrabban használt kifejezéssé annak a jelenségnek a leírására, amikor a gyerekekről született posztok elárasztják a hírfolyamunkat, azt az érzést keltve, hogy szülőség az orrunk előtt folyik. „Akinek nem tetszik, az ne nézze!” – mondhatja az egyszeri felhasználó, a bökkenő azonban ott van, hogy olyanok személyiségi jogait dobja ezzel a kukába, akinek semmilyen lehetősége nincs arra, hogy azokat megvédje. Egyben megfosztja a gyereket attól az intim és bensőséges gyerekkortól, amely a biztonságos felnőtté váláshoz elengedhetetlen.
Az alfa generáció első képviselői mostanában válnak egyre öntudatosabbá, és több híresség gyermeke szégyenkezett már nyilvánosan amiatt, hogy a társai mókás kiskori képeket találtak róla a neten. Korábban azt gondolhattuk, hogy a baby boomerek, de még az X-generációsok egy része (az ún. „digitális bevándorlók”) is – akiknek jellemzően bele kellett tanulniuk a közösségi média világába – azok, akik kevésbé vannak tisztában a közösségi médiában rejlő felelőtlen posztolás következményeivel. Saját tapasztalat, hogy az őket követő Y-, vagy az elmúlt években a szülőség útjára lépő Z-generáció (az ún. „digitális bennszülöttek”) képviselői közül is sokan sutba vágják vélt vagy valós tudatosságukat, amint megszületik a gyermekük.
Az okok szerteágazóak: a fent említett büszkeség listavezető, de nagyban befolyásolja ezt az álságos társadalmi nyomás, hogy ha a szomszéd is naponta tesz ki valamit a gyerekéről, nehogy már mi maradjunk le a sorban. A sokak által követendő példáknak tartott influenszerek tömegei árusítják ki pénzért nem csak saját, gondosan megkreált életüket, de gyerekeikét is, akik bociszemekkel bámulnak a telefont/kamerát arcukba nyomó anyura vagy apura, semmit sem ismerve az őket körülvevő világ működéséről. (A külön gyerekek nevére létrehozott fiókok garmadájáról nem is beszélve.) A posztokra érkezett reakciók és kommentek tovább táplálják a szülők büszkeségét, az aktiválódó dopaminok növelik a jutalomérzést, gyakorlatilag egy véget nem érő spirálba taszítva az egyént, aki szép lassan saját gyereknevelését is az interakciók számában méri. Sok lájk = jó szülő vagyok, kevés lájk = rossz szülő vagyok. Pláne ha látja a másik bejegyzése alatt burjánzó kedveléseket.
„Napjaink közösségi média platformjai lehetővé teszik a szülők számára, hogy gyerekeik adatait digitális hirdetőtáblákon tegyék közzé korlátlanul minden autópálya mentén, minden országban, az egész világon” – foglalta össze velősen a „túlposztolás” veszélyeit Leah A. Plunkett, a Harvard jogi iskolájának oktatója.
Az „ami az internetre felkerül, az ott is marad” mondás régóta lerágott csont, a sharenting esetében azonban a gyermek egész életét meghatározhatja az, amit vele kapcsolatban kiraknak – a mesterséges intelligencia vagy a deepfake pedig csak éppen kezdi megmutatni valódi arcát. A Deutsche Telekom tavalyi, „ShareWithCare” (kb. „odafigyeléssel megosztani”) kampányában videót készítettek egy kilenc éves kislányról, Elláról, amint a mozivászonról – egyetlen kép és a MI segítségével létrehozva – már felnőttként üzen szüleinek a róla megosztott tartalmak lehetséges negatív következményeiről: ellopott személyazonosság, szülők megtévesztése haszonszerzés céljából, pornográfia…
Már a 2018-tól alkalmazott, európai uniós GDPR (általános adatvédelmi rendelet) is kitér a gyermekek adatainak jogszerű kezelésére, de elsőként a francia parlament márciusban fogadott el olyan gyermekvédelmi törvényt, amely megszabja, hogy a szülőknek közösen kell védeniük gyermekük képmásához való jogát, illetve életkoruknak megfelelően be kell vonniuk a gyereket annak gyakorlásába. Ha a megosztott vagy megosztani kívánt tartalom sérti ezeket a jogokat, az egyén, de egy illetékes intézmény ó gyermekjóléti szolgálat is bíróságon szerezhet azoknak érvényt. Hasonló törvényjavaslatot nyújtott be nemrég egy kétpárti koalíció Olaszországban, a példa tehát adott.
Az okoseszközök mindennapjaink elválaszthatatlan részei, a szórakozás, információszerzés és munka egymásnak adja a kilincset rajtuk, gyerekeink közöttük nőnek fel. Amellett, hogy fiainkat és lányainkat tudatosabb használatukra tanítjuk, ne sajnáljuk az időt arra, hogy az előnyeik mellett hátrányaikkal is képben legyünk, különösen akkor, ha a szívünknek legkedvesebbek is érintettek. Igen, örökítsük meg a fontos pillanatokat és osszuk meg azokat a hozzánk közel állókkal – de legyen mindez a saját emlékünk, nem pedig egy adatbank, amit később ki tudja ki és mire használhat fel. Gyermekeink ezért is hálásak lesznek.
Fotók: Freepik