„Volt időszak, amikor állandóan olyan történeteket hallgattam, amelyek az elszántságról szólnak. Volt, amikor csak azért éltem, mert élnem kellett. De most azért élek, mert HARCOS vagyok, és azt akarom, hogy egy napon ott lehessek az Ő társaságában, akiért annyit harcoltam."
John Bunyan
Az engedelmesség és dicsőítés kötelékében:
Szenvedés és reménység az engedelmességben és dicsőítésben
Úgy vélem, hogy Izráelnek Isten ḥesed-ével folytatott küzdelme – a szenvedésben és reménységben, panaszban és dicsőítésben, őszinteségben és hálában és végül az élet feltételeként Isten ḥesed-ének elfogadásában – lehetővé teszi Izráel számára, hogy az 1. zsoltár engedelmességétől a 150. zsoltár doxológiája felé elinduljon. Sokat elárul, hogy Isten ḥesed-ét a Zsoltárokat határoló egyik zsoltár sem említi. Az 1. zsoltárban Izráel tapasztalati valósága még nem szembesült Isten ḥesed-ének válságával. A rideg valóság azonban hamarosan el fogja érni Izráelt, és viszonylagossá és kockázatossá teszi az 1. zsoltár kijelentéseit. Izráel számára elkerülhetetlen a rideg tapasztalati valóság, mihelyt elhagyja az 1. zsoltár biztonságos ölelését, és belép a Zsoltárok nyerseségébe és nyíltságába. A valóság, mely az 1. zsoltárban Izráel meghatározó teológiai kijelentését válságba dönti, a 25. zsoltárban a belső gyötrődés és külső fenyegetés formáját ölti magára; a 103. zsoltárban a bűn és halál formáját veszi fel. Izráel nyíltan énekel (Zsolt 25), Izráel Isten ḥesed-ére vár. Izráel a dicsőítés hálájában (Zsolt 103) az emberi valóság dacára megerősíti Isten ḥesed-ét.
A 150. zsoltárhoz érkezve Izráel nem sérülésmentes, de Jahve sem az. Ám Jahve szuverén ḥesed-ének kérdése ekkorra megoldódott. A 150. zsoltár nem említi a ḥesed válságát, mely pedig vagy a kritikus panasz vagy a dicsőítő feloldás formájában jelen van a Zsoltárokban. Izráel a Zsoltárok végén az úton átélt nehézségekre és elszántságra való utalás nélkül merészebben, tudatosabban, nagyobb bizalommal énekel, mint az 1. zsoltárban. A 150. zsoltár bizalommal teljes, ártatlan ének. A Zsoltárok végén található ének azonban nem gondolkodás nélküli naivság. Ahogy Izráel a Zsoltárok végén énekel, olyan átgondolt kijelentés, melyet a szenvedés gyötrelme edzett, s amely meghaladta az 1. zsoltár egyszerű kijelentését a közösség titka és csodálata felé haladva.[i]
A 25. és 103 zsoltárt tehát az engedelmességtől a doxológiáig megtett verejtékes lépés példáinak és megtestesítőinek tekintem.[ii] Az engedelmességtől a doxológia felé, az 1. zsoltártól a 150. zsoltár felé megtett lépés számtalan panaszzsoltár fájdalmas őszinteségében történik, melyek Isten hűségét megkérdőjelezik, s amelyek ugyanakkor ezen hűséghez folyamodnak. Ez a lépés számtalan dicsőítés hálás reménységében történik, hogy Isten hűségére minden emberi nyomorúság dacára szilárdan számít.[iii] Az 1. zsoltártól a 150. zsoltárig tartó út fő jellemzője a nyíltság és hála, melyek panaszok és dicsőítések sokaságában fogalmazódnak meg, amelyek pedig Jahve ḥesed-ére kérdeznek rá vagy abban bíznak.
[i]Ugyanez a gondolatmenet figyelhető meg a Jób 31,35-37-ben és 42,1-6-ban található két fontos beszéd közti kapcsolatban. A 31,35-37-ben felvetett kérdéseket a 42,1-6 nem oldja meg, viszont az Istennel való új kapcsolat kedvéért hátrahagyja.
[ii] Némileg véletlenszerűen és önkényesen esett a választásom a 25. és 103. zsoltárra mint a tiltakozás és megerősítés példáira. A két zsoltár természetesen nem magában követel figyelmet. Érvelésemben szükséges volt, hogy a zsoltárok kanonikus helyétől a műfajelemzésre térjek. A két zsoltárt a panaszzsoltárokból és dicsőítésekből álló Zsoltárok könyvének jellegzetes képviselőnek tekintem. Az általam választott két zsoltárban Isten ḥesed-ének válsága és annak feloldása nem explicit. Ezek a Zsoltárokban azonban mindig implicitek. Isten ḥesed-ének válságát és a válság feloldását a Zsoltárok könyvében a meghatározó teológiai kérdésnek és Izráelnek az 1. zsoltár engedelmességétől a 150. zsoltár dicsőítéséig tartó hitben megtett útjának tekintem. Világos, hogy a Zsoltárok könyve nem úgy lett megszerkesztve, hogy ezt az utat egyértelműen, közvetlenül és egyszerűen lehessen követni. Szintén világos, hogy kanonikus módon olvasva a Zsoltárokat a műfajokat is tanulmányoznunk kell. Megközelítésemben arra akartam felhívni a figyelmet, hogy a kanonikus elhelyezés és a műfaj két szempontja találkozhat. Tehát a Zsoltárok élén álló 1. zsoltár didaktikus, talán bölcsességzsoltár, mely a Tóra-kegyesség jegyében az engedelmességgel kezdődik. A könyvet lezáró 150. zsoltár dicsőítés. A műfaj szempontjából a Zsoltárokat a Tóra-kegyesség és a dicsőítés fogja közre. Látásom szerint egy Tóra-kegyességet hangsúlyozó zsoltártól a dicsőítésig eljutni két újabb műfajon keresztül lehetséges, a panaszon (erre a 25. zsoltár szolgál példaként) és a dicsőítésen (erre jellegzetes példa a 103. zsoltár). A 103. zsoltár dicsőítés, amely azonban nyilvánvalóan nem érte el a 150. zsoltár költői egyszerűségét. Úton van az ilyen dicsőítés felé, ám egyelőre a bűn és halál miatti panaszból fakadó nyomorúság romjai közt időzik. Tehát úgy látom, hogy a műfaji sorrend (amely a kanonikus elrendezésben is megfigyelhető): Tóra-kegyesség – Isten ḥesed-ét megkérdőjelező panasz – Isten ḥesed-ét elismerő dicsőítés – dicsőítés. Az 1. és 150. zsoltár kanonikus helye nem lehet következmények nélkül a műfajelemzésre.
[iii]A dicsőítés és reménység összekapcsolásával azok jövőbeli jellemzőit hangsúlyozom, noha tudatában vagyok, hogy sok dicsőítés a jelen áldásait ünnepli. A Zsoltárok reménységgel teljes szerepéhez ld. Childs, Introduction to the Old testament as Scripture, 517-18. Childs következtetése: „Akármi is a magyarázat, a Zsoltárok végső formája igen eszkatológiai természetű. Előretekint a jövő felé, és szenvedélyesen sóvárogja megérkezését.”