„Tévedhetetlenül megsejtette, hogy ez hívás, és aki csak meghallja, az követni akarja, sőt, képes is lesz rá, hogy kövesse, ha kell, akár világok vagy évszázadok messzeségén keresztül is."
C.S.Lewis
Az igaz szenvedése: Hogyan teljesíti be Jézus szenvedéstörténete az Írásokat?
Befejezés
Az Újszövetségtől nemcsak nem idegen a panaszzsoltár, hanem természetszerűleg használja. Az ószövetségi elbeszélést és témát (szövetség; a szenvedő igaz) ismerve ez természetszerű. Az Ó- és Újszövetség közti folytonosságra ez újabb ékes példa. Emellett a szenvedő igaz nemcsak a panaszzsoltárok kedvelt témája. Isten szenvedő Szolgája (pl. Ézsaiás 53) a szenvedő igazzal rokon téma, és ilyen témaként értelmezendő.
Egy szövegösszefüggésből kiragadott idézet, még ha az szent is, ritkán győz meg bárkit.[1] Remélem, sikerült bemutatnom, mennyivel gazdagabb olvasatot eredményez, mennyivel biztosabb megérkezést, ha az ugródeszkát repülőgépre cseréljük. Bár reménységem szerint világos volt, hadd hangsúlyozzam: nem amellett érveltem, Jézusban nem teljesedtek be a zsoltárok és ószövetségi írások. Inkább új összefüggésbe igyekeztem helyezni, hogyan teljesedett be az Ószövetség a Messiásban. A szövegösszefüggést és az ószövetségi témákat komolyan véve az Írás a szemünk láttára fog megnyílni. Az Újszövetséget így olvasva feltárul előttünk az Ó teljes gazdagsága. „Ha a Zsoltárok egyfajta szent helyet teremt, ez a hely az, ahol ünneplés és fájdalom az egy Isten hatalmas szeretetében és jelenlétében egybekapcsolódik.”[2]
[1] Nota bene: Több egyházatya (pl. Alexandriai Kelemen) szintén ugródeszkaként használt görög filozófusokat, amikor pl. Plátó műveiben az Atyára és Fiúra, ill. a Szentháromságra tett utalásokat talált.
[2] Wright, 2014, 112.