„Elkápráztatni magam azzal, hogy hálából Istennek élek, nagyon veszélyes dolog. Istennek vajon szüksége van arra, hogy én neki éljek? Nem, neki arra van szüksége, hogy Ő bennem éljen."
Horváth Levente
Építkezés – emberi életekért
A jövő iskolája az értékekről, a közösségről és a bölcsességről szól – hangzott el a Szigetszentmiklósi Református Általános Iskola tervpályázatának ünnepélyes eredményhirdetésén. Az első díjat az Ártér Építész Műterem Kft. tervezőiroda nyerte el.
A Dunamelléki Református Egyházkerület 2024 tavaszán nyílt építészeti tervpályázatot írt ki egy új, 16 osztályos általános és művészeti iskola megvalósítására Szigetszentmiklós Bucka városrészben. A tervpályázatot komoly érdeklődés övezte, nagy számban érkeztek be kiemelkedő pályaművek – hangzott el a budapesti Ráday Ház dísztermében tartott 2025. március 5-i ünnepélyes eredményhirdetésen.
Miért vagyunk ebben a világban, mi értelme a munkánknak? – ezeket az emberi alapkérdéseket vetette fel igei köszöntőjében Morva Ákos, az iskolaépítő szigetszentmiklós-újvárosi gyülekezet lelkipásztora. Az elveszett juh példázatához fűzött magyarázatában úgy fogalmazott, az elveszettség állapotára kétféle válasz jellemző: vallásos és vallástalan, ám mindkettő maga körül forog, téved. Az életünk értelme, megtartatása nem rajtunk múlik, hanem csakis a jó Pásztoron, aki azért jött, hogy az elveszettet megkeresse, megtalálja és hazavigye. Ennek az árát Ő fizeti meg: életét adja a juhokért – magyarázta. „Krisztushoz tartozni nem csupán tudást, ismeretet, hanem élő kapcsolatot jelent vele. Szeretnénk, ha a majdani Bucka-iskolába járó diákok és szüleik is megismernék a jó Pásztort, az iskola áldás lehetne a város számára.”
Szigetszentmiklós Bucka városrésze többnyire iker- és sorházakból áll, nincsenek járdák, több helyen az aszfalt is hiányzik. Mivel az autók csak lassan tudnak haladni, az itt lakó gyerekek kint fociznak az utcán – ismertette a lelkész. Morva Ákos szerint régóta tudták, hogy szükség lenne itt egy iskolára. Az intézménnyel kapcsolatos terveikről szólva azt mondta, evangélium- és Krisztus-központú nevelésről és közösségről álmodnak. Céljuk, hogy osztozzanak a lakótelepi családokkal közös felelősségben, és együtt megfelelő közeget teremtsenek a gyermekek felnövekedéséhez. Szeretnék, hogy a gyülekezetnek legyen iskolája és ne fordítva – összegezte.
Az egyházkerület által kiírt tervpályázatra 43 pályamű érkezett, köztük kiemelkedő alkotások – számolt be Veres Sándor dunamelléki főgondnok, a Bírálóbizottság tagja.
A Dunamelléki Református Egyházkerület 12 pályaművet vásárolt meg, ezen kívül ötöt díjaztak. A főgondnok méltatta az előnytelen terepadottságok ellenére sok kreatív megoldást felmutató, a külső megjelenést is vonzóvá tevő, belső kialakításában pedig otthonosságra törekvő terveket. Felidézte, hogy már a reformáció magyarországi elterjedésének kezdetén, az első gyülekezetek megalakulásával létrejöttek az első iskolák is. A több száz éves múltra visszatekintő, ma is működő pápai, debreceni és sárospataki kollégiumok nemcsak református jelképek, de nemzeti kincsek is – mondta. „Ezzel az örökséggel kezdhetjük meg az iskola tervezését. Aki építkezésbe kezd, abban ott van a reménység és a hit, hogy a jövőt és az emberi életeket szolgálja. Ez az iskola csak akkor tölti be küldetését, ha az itt élő gyermekek, családok jólétét munkálja.”
A jövő iskolájáról szólva Lánszki Regő államtitkár, országos főépítész úgy fogalmazott: az iskolának ma nemcsak a ma már mindenki számára elérhető tudásról, hanem az értékekről, a közösségről és a bölcsességről is kell szólnia. A gyerekeknek pedig nemcsak száraz tényekre van szükségük, hanem arra a belső iránytűre, amely eligazítja őket a szép, a jó és az igaz tekintetében. Az iskola nemcsak a tanulás helyszíne, hanem közösségi tér is, az épületnek pedig összhangban kell lennie a természettel.
A Bírálóbizottság elnöke beszélt arról is, hogy az agglomeráció gyors növekedése elhanyagolt infrastruktúrát okozott, hiányoznak az iskolák, az orvosi rendelők, a közterek. Az új szigetszentmiklósi iskola épp ezért válhat a közösség szívévé.
A szigetszentmiklósi iskolaépítéshez szükséges terület ma már csaknem teljes egészében rendelkezésre áll – számolt be Fürjes Zoltán helyettes államtitkár.
Köszöntőjében úgy fogalmazott: „Iskolát tervezni, építeni és fenntartani szolgálat – a jövő nemzedékéé, de a jelen szülői felé is az, sőt, a köz szolgálata. Mindez felelősséget is helyez az építők, a tervezők, a fenntartók és a majdani pedagógusok vállára.” Hozzátette: a közszolgálat állami felelősség is, de nem kizárólag állami kompetencia. „Az egyház a társadalomban, a világban él, és nemcsak benne, de érte is él tesz, szolgál: nemcsak lehetőség, hanem kötelezettségként. De nem is az államtól származtatott, oktrojált kötelezettségként, hanem belső, organikus felelősségtudatból eredő, feszítő kötelezettségként. Ezért is tartanak fent óvodákat, iskolákat, egyetemeket, kórházakat, szociális intézményeket az egyházak. Ez az oka annak is, hogy az állam partnerként tekint rájuk a közjót szolgáló feladatok ellátásában.”
Pezsgő szakmai, emberi és pedagógiai párbeszéddá alakult a pályamunkák áttekintése – ezt már Páricsy Zoltán építészmérnök, bírálóbizottsági tag mondta. Bár az építészetet sokan mennyiségi oldalról próbálják megközelíteni, az szerinte alapvetően minőségi kérdés: a teremtés mintájára végzett alkotómunka. „Minden építészet szakrális, szent tevékenység, amellyel nemcsak a tervet, a házat, hanem saját magunkat és a megbízónkat is építjük.” Hozzátette: a pályázók értették ezt, és sokféle stílusban sok jó választ adtak a felmerülő kérdésekre. Az építészet két alappillére, a mértéktartás és a helyénvalóság szempontjai is teljesültek.
„Az iskolában a legfontosabb a biztonság megteremtése a gyerekek számára. Egy iskola akkor működik jól, ha nemcsak a gyerekek, hanem az ott dolgozó felnőttek is jól érzik benne magukat” – emlékeztetett. Az építészet, a pedagógia és az egyház hármas egységét és ennek a tervekben való kidolgozottságát méltányolta a Bírálóbizottság.
Tizenkét pályaművet vásárolt meg a Dunamelléki Református Egyházkerület, a tervezőirodák képviselőinek Veres Sándor és Lánszki Regő adta át az okleveleket.
A megvásárolt pályaművek alkotói: OK2 Építész Iroda Kft.; Hetedik Műterem Építészeti, Mérnöki Tervező és Tanácsadó Kft.; Grafit Műterem Kft.; KAS DESIGN Kft.; BTR Design Műterem Kft.; KONTEXTUS Építészeti Stúdió Kft.; CZITA Építész Iroda Tervező Kft.; Nanavízió Kft. (Zöldterületi terv: Korzó Stúdió); DNS-Építészműterem Kft.; NAPUR ARCHITECT Építészeti Iroda Kft.; DUPLÁN Tervező és Szolgáltató Kft.; CAN Architects Studio Építész Iroda Kft.
Három építésziroda III. helyezést nyert el: Halász Bálint, Kund Iván Patrik és Monory Rebeka közös pályamunkájukkal; az A3 ÉPÍTÉSZ Kft.; valamint a Marp Kft.
II. helyen végzett a a „3h építésziroda” Építészeti, Kutató, Fejlesztő és Tervező Kft.
I. helyezést ért el az Ártér Építész Műterem Kft. (Vezető tervező: Álmosdi Árpád)
A Bírálóbizottság külső szakértői: Kontra Dániel tájépítészmérnök, vezető tervező; Morváné Cserna Anett oktatási szakmai felelős; Fürjesné dr. Péntek Katalin jogi szakértő; Szokolai László felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó; dr. Szabó Márton, az egyházkerület beruházási főigazgatója; Ézsiás Gergelyt, az egyházkerület műszaki igazgatója; Hidegkuti Ferenc, az egyházkerület műszaki projektvezetője.
A Bírálóbizottság elnöke: Lánszki Regő államtitkár, országos főépítész.
Képek: Füle Tamás